Gå til innhold
Arkivverket

[#46065] En borgerlig Falch/Falck-slægt fra Drammen/Kongsberg . ca. 1700-


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Brøndsted

I mange år har jeg søgt borgmesteren i København Abraham Falchs (ca. 1712-1776) forældre og søskende. Så fandt jeg først hans bror, urtekræmmer i København Christian Falch (ca. 1717-1789). De fik begge borgerskab fra Norge i 1740'erne. Og nu har jeg fundet skiftet efter Christian, der døde barnløs. Skiftet nævner derfor alle hans søskende. Hvem kan hjælpe mig videre med flere detaljer om hans forældre, norske søskende osv.:Københavns Skiftekommission Forseglingsprotokol 1771-1797 pag. 69, sag nr. 357:.... Derpaa tilkendegav Comparenten den afdøde Mands arvinger at være:1) Broderen Søren Falck, som for nuværende er Klokker paa Kongeberg, ...... i Drammen.2) Broderen , afgangne Oluf Falck, forrige Auctionsforvalter paa Kongsberg, hans efterladte børn, som Comparenten ikke vidste af navn.3) Brors børn, afgangne. Abraham Falck , forrige Etatsraad og Borgmester udi Byens Raadstue, hans efterladte 5 børn, nemlig: [ se videre [url="http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_2.php>http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_2.php ]4) Søsteren Merthe Carine Falch, Enke efter Skipper Møller i Drammen. og5) .... Falck, Enke efter Regiments ...... Zimmers i Drammen.Tom Brøndsted, DanmarkPS Abraham Falchs svigerfars familie har været behandlet i webdebatt nr 38106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

En tilføjelse: Jeg har kigget lidt i Familysearch: Jeg vil tro at tre af de nævnte søskende bliver gift samme dag, nemlig 11 JAN 1746 i Strømsø, Buskerud: 1) Ole (=Oluf) g.m. ANNA SUSANNA KLEM, 2) Søren g.m. ANNA CATHRINA KOFOED, 3) Merthe Carine g.m. MICHEL MULLER. Er der nogen der kan se efter i kirkebogen?mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer på om dette kan være etterkommere av Anders Falck som var i Fredriksværn (Stavern), og nevnt i skiftet på Kongsberg. FT 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Tak Berit for skiftet (indlæg 3). Forbindelsen til FT 1801 (indlæg 4) er ikke helt klar (endnu).Jeg har fundet lidt om klokkeren Søren Falck i Kongsberg:Blev gift 1746 i Strømsø samtidig med sine søskende Oluf og Merthe. Hans kone var født i København som datter af kaptajn ved 'Dansk-Ostindisk Kompagniskab' Hans Hansen Koefoed (1681-1723). De havde mindst to børn:1) Anna Dorph FALCH. Født 1746. Døbt 12. november i Kongsberg. ~ 16. marts 1777 i Kongsberg med Johan Henric MUUS (1745-), forvalter ved glasmagasin i Agger. Hendes mand var enkemand efter en Annechen Rør og havde fra dette første ægteskab en datter Anne Sophie (f. 1775). Alle deres børn pånær den yngste søn Abraham Falck Muus er døbt i Bragernes. I 1801 (rimeligvis allerede i slutningen af 1780'erne) er de flytter til Agger (Akkershus Fylke). Det spændende er sønnen Abraham Falck Muus: Er der nogen der kender Gram, H. T.: Slektene Muus-Falch-Falck-Falk-Falch (Falck)-Muus - Muus-Falck(Falck) ca. 1550-1987. 1987?2) Hans Koefoed FALCH inspektør. Født 1753. Døbt 8. januar i Kongsberg. ~ med Karen Martina NORDAHL (1758-). I 1801 'Ober inspecteur' (ved fængselsvæsenet?) i Bergen. Han er da gift med to hjemmeboende børn. Sønnen Søren må være far til købmand i Bergen Hans Koefoed FALCH, der har en del efterslægt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Johan Christopher Simmers/Simers, feltskjærer skal ha vært gift med Anna Marie Falch. Sistneste død 17.01.1801, begr. 21.01.1801 i Fr.stad. (Ovenstad, ikke kontrollert).Simmers døde 25.03.1773 ifølge Ovenstad, 1772 på Bragernes, begravet 20.06 iflg. Lassen. Lassen har rett (er kontrollert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Dahle Rasmussen

Jeg er i besiddelse af H.T Grams bog, som først og fremst omhandler Muus- familien. Gennem ægteskabet mellem Anne Dorph Falch og Johan Henrich Muus komer Falch- familien ind i billedet.Dette ægteskab var Johan Henriks 3de. Her kommer et kort resumé fra Grams bog angående Annes familie. Annes far, Søren Andersen Falch blev født 8 oktober 1714 på Strømsø (nu Drammen). Han belv student i 1734 og leste dernest teologi i København, men tog ikke eksamen - men blev udnevnt til klokker på Kongsberg i 1739. I den stilling var han i 47 år. Han flyttet tilbage til Strømsø i 1788 hvor han døde 25. juni 1791. han blev gift med Anne Catharine Koefoed 11 jan. 1746, samme dag som søsteren Marthe Carine Falch og boderen Oluf Falch. Søren Andersen Falch's far var Anders Sørensen Falch 1680-1724, rebslager på Strømsø gift med Anne Olsdatter Dorph. Anders Sørensens far, Søren Andersen Falch var også rebslager på Strømsø og skulle være død i 1683. Dette så vidt Grams bog. Mit tilhørsforhold til familien er Abraham Falch Muus (1789_1866), søn af Johan Henrich Muus og Anne Dorph Falch. Han er min tipoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Tusind tak for debatindlæggene. Så vidt jeg kan se (f.eks. ved at google'!) drejer det sig om veldokumenterede norske slægter. Dog har rebslagerslægten Falchs forbindelse til Abraham og Christian i København ikke været kendt før nu (med skiftet jvf. indlæg 1). Er det korrekt? De er ikke med hos Gram?Per Nermo slægtside (indlæg 7) fører Dorph-slægten meget langt tilbage. Er dette beskrevet i Grams bog?Desværre findes Grams bog ikke på noget dansk bibliotek, så jeg kommer til at købe den antikvarisk.Abraham-navnet er meget hyppigt i denne slægt. Jeg spekulerer på, hvor det kommer fra.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Dahle Rasmussen

Mine oplysninger om familien Falch/Strømsø/Kongsberg har jeg stort set kun fra H.T Grams bog, så jeg kender slet ikke til den Københavnske forbindelse før jeg ser det i dette forum. Jeg har arbejdet med mange grene af min fars familie, men Muus grenen har det været mange der har arbejdet med, så det har jeg ikke gået ind i. Dog bliver der hele tiden scannet nye kirkebøger ind, så i en nær fremtid er det nok mulig at pøve mange af disse data af med egne øjne, - selv for os der ikke så let kan nå de norske arkiver. Det er et flot arbejde der her bliver gjort! Dorph-grenen er ikke med i Grams bog, men du kan finde mange oplysninger på nettet. Du kan også sikkert finde noget i Personalhistorisk Tidskrift, fra de år hvor Danmark- Norge var fælles om at udgive dem. Om Grams bog findes antikvarisk, ved jeg ikke. Den har så vidt vides, ikke været til salg i boghandlerne, men findes nok på de norske biblioteker. Selv har jeg købt den af Gram selv for en del år tilbage. Abraham -navnet er meget brugt, så det både kan og ikke kan have betydning i relation til Københavnerne. Jeg er spendt på hvad du finder ud af videre. Er du interesseret i at vide mere om Johan Henrik Muus' efterslægt, kan du sende mig en mail privat, så vil jeg hjælpe dig med det jeg har af data.MVH Bodil_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Hej Bodil. Hvis du let kan samle dine data (hvis de er i maskinlæsbar form) må du meget gerne sende dem til tom (a) brondsted.dk. Især er jeg interesseret i om du har yderligere data på rebslagerens børn end dem jeg har på min opdaterede side http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_2.php menDorph'erne skal jeg lige gennemgå lidt mere grundigt.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tilgi at jeg henger meg på her. Johan Henrik Muus er nemlig min 3tippoldefar, så jeg imøteser med interesse enhver videre utvikling i dette tema. Og kanskje kan jeg selv bidra en smule vedr. hans etterslekt langs en gren som neppe er alminnelig kjent, om interesse for dette finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne 'grevlingen' i Larvik (under) overtok Laurvigen grevskap sammen med noen andre. Hvor passer han inn? Jeg har sett ei hjemmeside som 'linker' han til Falch-slekta nordafjells, men jeg antar at han har forbindelse til repslagerslekten?Michael Falch var i 1801 losjerende og ugift jurist i Larvik - 25 år gammel. Han giftet seg på Strømsø i Drammen 29. januar 1803 med Johanne Nicoline Voigt, døpt 5. mars 1777 i Fredrikstad. Falch var grevskapets prokurator, og ble i juli 1805 ny amtsforvalter. Våren 1811 ble amtmannsforretningene overført til greve av Jarlsberg og amtmann over Buskerud, Herman Wedel Jarlsberg, og i 1813 ble Fredrik Wilhelm Wedel Jarlsberg amtmann i Larvik grevskap, med bopel i Larvik. Michael Falch var kammerherre på det tidspunktet da han ble medeier i grevskapet. Han bodde under 'grevlingtiden' i bygget som seinere ble Treschow Fritzøes administrasjonskontorer. Michael Falch fikk overta Hovland gård i 1835.Samtidig vil jeg dra fram denne Soelberg-karen igjen: Fra Larviks Historie bind II side 165: 'I Kiel-freden av 14. januar 1814 forbeholdt danskekongen seg i en hemmelig artikkel å beholde full eiendoms- og disposisjonsrett over grevskapet Laurvig, men det var en forutsetning, etter artikkel 20, at det skulle selges - som annen fast eiendom i Norge på danske hender - innen 6 år.... Tidlig på året 1817 begynte for alvor forhandlinger om salg. Bendz overbragte den danske regjering et tilbud fra en gruppe Larviksborgere: Falch, Sartz og Gether. Men samtidig var det forhandlinger i gang med en annen nordmann, 'en lidet bekjendt Kiøbmand' Soelberg (i de danske dokumenter brukes mest navneformen Sollberg). Og endelig later det til at bergråd Petersen også har meldt seg som liebhaber. Da tilbudet fra Bendz' klienter ikke ble ansett som tilfredsstillende, besluttet danskekongen den 6. mai 1817 at godset skulle selges til Soelberg, og den 24. mai kom avtalen i stand: Soelberg skulle få overdratt eiendommen til omforenet pris på det vilkår at han innen 6 uker skaffet fornødne kausjonister. Dette lyktes ikke. Soelberg var nok ikke noen solid kjøper - han hadde tidligere drevet forretning i Frankrike, men var gått konkurs. Amtsforvalter Falch og kjøpmann Mathias Sartz var reist til København i samme ærend som Soelberg, og da denne ikke hadde greidd å skaffe kausjon ved fristens utløp den 5. juli, fikk fem dager senere Bendz beskjed om å ta opp igjen forhandlingene med Larviks-interessentene. Falch var tidligere dansk embetsmann, og sto forholdsvis høyt i gunst hos kongen, som i 1818 endog ga ham en sum på 12000 danske rd. N.V. i stedet for pensjon. Denne kongelige gunst ble ettertrykkelig spolert i årene som fulgte, men under forhandlingene i 1817 kom den ham og hans medinteressenter til gode. Den 29. august 1817 fikk Falch og Mathias Sartz på vegne av seg selv og sine medinteressenter prost Sartz og Børre Gether avsluttet kjøpekontrakten…osv'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Geir: Når jeg antar at en etterslektsgren er mindre kjent, kommer det av at den inkluderer et såkalt 'uekte' ledd. Sammenhengen er denne: Johan Henrik Muus (1745-1821) fikk i sitt 3. ekteskap (med Anne DorphFalck (1746-1816)) datteren Ingeborg Marie Barth Muus (1781-1835). Hun ektet i 1805 Jacob Peter Meyer (1781-1856) og fikk datteren Anne Lovise Meyer (1806-1876). Hun ektet 1825 Claus Mørch (1801-1864). Deres sønn Poul Severin Kierulf Mørch (1838-1894) fikk, utenfor ekteskap, med piken Lovise Jørgine Larsen (1845-1929), datteren Eli Jørgine Mørch (1865-1948), som er min farmor. Hun har stor etterslekt, og det er altså denne grenen av Johan Henrik Muus´s etterslekt jeg antar er mindre kjent.En kilde for det meste av det ovenstående er 'Slægtshistoriske meddelelser ved Arthur Skjelderup', men noe er også kontrollert mot pimære kilder.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg er etterkommer av Michael Falch (1777-1838). Han er omtalt i - og tilhørte slekten som er behandlet i - Gudrun Høibos bok: Slekten Falkener, Falch, Falck, Oslo 1962. Foreldrene var Christen Andreas Falch gift med Charlotta J. Lindberg (1746-1834)Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk til Hans. Da var det som først og fremst lå innenfor 'mitt interesseområde' (frem til 1815) i orden. (Men jeg kjente ikke til Eli Jørgine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Er der nogen der kan hjælpe mig med de manglende fødselsår/-datoer for børnene af Anders Sørensen Falch og Anne Olufsdatter Dorph? 1) Abraham ca. 1712-76 2) Søren 1714-91 3) Oluf ??-1784 4) Christian 1717-1789 5) Merthe Carine ???-efter 1789 6) Anna Marie ca 1722-1801Det interessante er at Søren opkaldt efter farfaren ikke er den ældste.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Christen Andreas Falch (nevnt i innlegg 20) var antakelig sønn av bestyrer av Kaupanger gård i Sogndal, Michael Melchiorsen Falch og Mette Marie Giertsdtr Heiberg (Per Nermo).Ei datter av denne Michael Falch, Sophia Maria Christin Falch, skal ha vært gift med en Ole Mauritius Schweder (1710-1780). [url="http://www.vestraat.net/iea-p/p1084.htm>http://www.vestraat.net/iea-p/p1084.htmDersom vi går til Soelbergdebatten som denne debatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vi har en debatt gående her for tiden om DIS-treff. Nå gikk jeg inn på DIS-treff, og fant dette:Jacob Abrahamsen Falch f 1663 på Strømsø i Drammen, gift med Bodil Andersdtr Schjerven.Foreldre: Abraham Jacobssøn Falch i Drammen og Anne Pedersdatter.Dette må da dobbeltsjekkes.(navn og mailadresse til innsender finnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.