Gå til innhold
Arkivverket

[#46065] En borgerlig Falch/Falck-slægt fra Drammen/Kongsberg . ca. 1700-


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Så har vi jo Jacob Melchiorsen Falch f ca 1620 Hemne, g.m. Mille Audensdtr (av den kjente Aspa-ætta) - og da er vi inne på samme aner som Michael Falch i Larvik, nevnt over.NB! - bare som en arbeidshypotese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siste innlegg til Anstein:Nå blir jeg engasjert og nysgjerrig! – Kan ikke du opprette et eget tema for hvordan du tenker deg at Jacob Melchiorsen Falch kan ha de samme Falch-anene ??(Innebærer dette at du ser for deg en at dette temaets Falch-aner også har utgått fra Trondheims-borgermesteren Adrian Falchener. – eller ligger koblingen lenger tilbake i tid ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Alt stemmer jo ikke her, men når vi finner to stk Abraham Falch på Strømsø i Drammen i omtrent samme tidsperiode, så kan men vel begynne å lure på om disse to har noe felles (den ene forøvrig en Jacobssøn)...og Michael Falch, som giftet seg på Strømsø (med ei fra Fredrikstad), er så vidt jeg har oppfattet en etterkommer av Jacob Melchiorsen Falch, noe den andre Jacobssøn på Strømsø også kan ha vært - tidsmessig. Men som sagt, en eventuell forbindelse mellom repslager Søren Andersen Falch (sønnesønnen het Abraham) og Abraham Jacobssøn Falch - begge på Strømsø - henger foreløpig bare i løse lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Så vidt jeg kan se af Lenke skal vi have fat i kirkebøgerne for Lier, der indtil 1723 også omfattede Bragernes og Strømsø. Det kan være vi kan finde noget interessant omkring dåbsvidnerne.Men jeg vil lige gøre opmærsom på et par andre muligheder, der kunne forklare navnet Abraham (og måske også Falch). Den første rebslager døde så vidt vides 1683, da rebslager nr. 2 var blot 3 år gammel. Hans enke kan have giftet sig igen med en Abraham (oven i købet en Abraham Falch). Falch-navnet kan også være kommet fra den første rebslagers hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Dahle Rasmussen

Her kommer ednu lidt mere fra H.T. Grams bog angående Anne Dorph Falchs forfedre. Anne D.F. far Søren Andersen Falch fik sin første uddanelse af Mads Outgen som kom til Strømsø i 1718 som informator og blev prest på Strømsø i 1724. Efter at Sørens far døde i 1724 giftet han sig med enken Anne Olsdatter Dorph i 1726. Om Anders Sørensen Falchs far, Søren Andersen Falch står der at da han døde i 1683 eferlod han sig enken Gunhild med en datter på 10 år og yderligere 4 børn under denne alder. Søren A. Falchs far omtales som Anders Falch.Da det i debatten fremkommer mange personer med navnet Falch ( forskellige skrivemåter) og deres slektsrelationer i mange tilfælde er uvis, vil jeg citere direkte fra H. T Grams bog:Slektene Muus -Falch-Falck-Falk- Falch (Falck) Muus - Muus-Falch(Falck) Ca. 1550-1987, hvad det står om dette emnet:'Arthur Skjelderup sier at det beviselig har bodd Falcher på Strømsø i det syttende århundrede, eksempelvis kjøpmann Abraham Jacobsen Falch som var far til sogneprest i Ramnes, Jacob Falch (1663-1739) og bror til rådmann i Skien, Hans Jabosen Falch. En familieforbindelse mellom disse lar seg imidlertid ikke påvise. Heller ikke kan man påvise forbindelse med den Risør/-Arendalske slekt Falch fra Skien.'Herefer citerer han forordet fra en slektsbok utarbejdet af Gudrun Johnson Høibo,1962, om slektene Falkener, Falch og Falk: 'Det er i Norge flere ubeslektede familier av navnet Falch, Falck eller Falk. Her er også tatt med navnet Falkener, skjønt dette navn visstnok bare har vært båret av slektens stamfar Adrian Rockertsøn Falkener, og ikke av hans etterslekt. Hans sønnedatter Margrethe Pedersen, som ble gift med lagmann Jacob Pedersøn, er stammor for en meget utbredt slekt. Her er skilt ut tre slektsgrener, som hver for seg danner et oversiktelig hele, og hver av disse grener er behandlet for sig. Den første gren, som kalles Amble-grenen, handler om Melchior Jacobsøn (Falch) og hans etterslekt. Derpå omtales resten av lagmannens barn, som fortsettelse av 4. slektsledd, og sønnen, foged Peder J. Falchs etterslekt gjennom sønnen Melchior, hvis to dattersønner antok morens navn. Den eldste sønn, Johan Thomassøn Falck,g.m. Isabella Margrethe Sceen er stamfar for denne gren som kalles Sceen Falck- grenen, da dette navn er i bruk fremdeles blandt dens medlemmer. Den andre sønnen, Melchior T. Falch, etterlot seg slekt i Nordland, vesentlig Herøy, og kalles derfor Herøy-grenen. Denne slektsgren synes å ha tapt slektsnavnet etter få generasjoner. Foged Peder J. Falchs sønner Jacob og Lauridts hadde seks barn hver. Alle disse tre har en utbredt etterslekt især over Helgeland og Nordland, den såkaldte Tjøttaslekt.'Så skriver H.T. Gram: 'Arnt O. Åsvang har skrevet en mindre bok om slekten Falch på Helgeland. INGEN av disse familier kan sees å ha felles aner med slekten Falck-Muus, Muus-Falck eller bare Falck(Falch/Falk som har Johan Henrik Muus som stamfar.'Håber at dette kan bruges til noget. Jeg følger spendt med,Mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skriver du i første avsnitt at Søren giftet seg med sin mor i 1726 eller er det jeg som må finne frem lesebrillene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette falt ut, det er vel Outgen som menes, men det ble litt uklart. Det ble nok prikete, men om man ikke har lest hele lenken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Tak Bodil.Det er faktisk nogle vigigtige detaljer: At Anna Olsdatter Dorph som enke giftede sig med Mads Outgen, forklarer fornavnetraditonen Anna Mathea (Abrahams datter g. Koës, min 3Xtipoldemor, samt auktionsforvalter Oluf Falchs datter nævnt i skiftet efter ham, 1786 gift med købm. Jacob Møller). I min gren er der næsten en Anna Mathea i hver generation.Også Guhild kan vise sig at være vigig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette som du kommer med, Bodil, er veldig bra, men jeg synes dette under er litt selvmotsigende:'Arthur Skjelderup sier at det beviselig har bodd Falcher på Strømsø i det syttende århundrede, eksempelvis kjøpmann Abraham Jacobsen Falch som var far til sogneprest i Ramnes, Jacob Falch (1663-1739) og bror til rådmann i Skien, Hans Jabosen Falch. En familieforbindelse mellom disse lar seg imidlertid ikke påvise. Heller ikke kan man påvise forbindelse med den Risør/-Arendalske slekt Falch fra Skien.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...beklager - alt må selvfølgelig ses i sammenheng! Det er sammenhengen mellom Anders Falch og de andre som ikke kan påvises. For seint på kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det trenger ikke å bety noe som helst, men når det gjelder seglet til Tom's Abraham Falch (en sittende falk), så er det identisk med slektsmerket på gravplata til Margrete Petersdatter Falch (Falkner) i søndre tverrskip i Nidarosdomen i Trondheim.Ellers kan jeg legge til at jeg har to av ovennevnet Åsvangs Falch-hefter. Jeg førte også for mange år iden en langvarig korrespondanse med Åsvang for å finne anene til min tipp-tipp-oldemor Dorthea Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Erik Lie har i NST XXXVIII - 3 en lang og interessant artikkel 'Falch'er i flere farvann'. Han skriver bl.a. om Anna Adriansdatter som først var gift med kirkeverge i Bergen, Gjert Borkartssøn. Han antar at det er deres sønn, Borkurdt Girrdtssøn (Borkart Gjertssøn) som i 1592 tar borgerskap i Bergen og som blir tolk i russisk.En Jørgen Mus ble i 1591 sendt til Moskva for å meddele tsaren en kongelig beslutning ...osv. Han ble forsinket på hjemveien, og nevnte Borkart Gjertssøn dro til Russland for å be tsaren slippe 'fangen' fri - (dette bare nevnt som en kuriositet).Ved eventuelt behov, så har jeg også NST XXXVII - 3 med Kåre Hasselbergs artikkel 'Nye opplysninger om Falch-slekta fra Trøndelag'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Herman L. Løvenskiold har i 'Heraldisk nøkkel' blant ca 4400 segl i Riksarkivet funnet følgende benyttet av Falch'er - først i skjoldet:3 bølgeformete bjelker fulgt av 3 (stk) 6-oddete stjerner1 due [min kommentar: Kanskje falk?]1 flyveferdig fugl (med utslagne vinger) på 1 egg1 sittende falk1 sittende falk med bånd om halsen1 sittende falk med hette1 sittende falk på marken1 flyveferdig falk på fjell1 flyveferdig falk i toppen av et tre3 kløverblad 2.11 latinsk kors skråttstilt under 3 bølgeformete bjelker1 sauesaks i felt 35 seksoddete stjerner 2.1.2 - felt 1 og 43 sju-oddete stjerner5 stolper i felt 2 og 31 opprettet sverd i felt 21 vekt i felt 21 øye i felt 1På hjelm: 1 væpnet arm1 falk1 flyveferdig falk1 flyveferdig falk med bånd om halsen1 flyveferdig falk i toppen av et tre1 falk med hette1 kløverblad1 halv mann med 1 fane i hver hånd2 palmegrener1 tretakket krone over hjelmenNST XXXVIII - 3:Adrian Rotgertssøns segl 1558 og 1590 - et bumerke med initialene AR overRådmann i Trondheim Rotgert Petterssøn - 1 bumerke med initialene RP (segl fra 1611)Margrete Pettersdatter død 1622 - 1 sittende falk (på marken) med initialene MPD rundt falken (gravplate i Nidarosdomen)Arnt O. Åsvang 'Slekten Falch 1' bilder av segl:Fogd på Helgeland Petter Jacobsen Falch i 1620 et bumerke, i perioden 1622-1639 et segl med en heraldisk venstrevendt fugl (på bakken). I 1638 en heraldisk høyrevendt fugl på et fjell, stein eller lignendeSorenskriver på Helgeland Peder Pettersen Falch død 1693 førte i 1676 et segl med en heraldisk høyrevendt falk med hodet vendt bakover, med hette (og bånd om halsen?) sittende på bakken. På hjelmen en lik falk. På begge sider av hjelmtegnet PP og SFHasselberg/Dahl: Jacob Pettersen Dass (foreldre handelsmann Petter Dass - Dundass og Maren Pettersdatter Falch) segl: En falk med et bånd rundt halsen og på hjelmen et treJeg har også notert (uten kilde, men tror det er Cappelen?) Adrian Rockertsen Falkener død ca 1595, en flyveferdig falk i toppen av det midterste av 3 trær.Se også Tom's Abraham Falck og hans segl, som synes å være en falk på bakken med hette(?) og halsbånd(?): http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_2.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Hej Arnstein.Jeg har ikke forstand på 'heraldik' (eller hvad det hedder), så ved ikke om det er vigtigt at Abraham anvender *to* falke i sit segl. Der kan være sammenhæng med at der jo var to Falch'e (ham selv og sønnen Andreas) i handelshuset Falch & Søn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg antok at Cappelen var kilde til noe over her, men nå ser jeg at jeg har notert følgende:Falch - i blått en flyveferdig sølv falk sittende i midten på tre grønne trær. Kilde: Gudrun J. Høibo: 'Slekten Falkner, Falck, Falch'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 38 og 40: Jeg må nå med en gang skyte inn at Adrian R Falkener antakelig IKKE benyttet falken i sitt segl, men bare bumerke (det samme i minst 32 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det er flere segl med våpenskjold brukt av medlemmer av denne Falch/Falk-slekten, og de har falken satt sammen med andre figurer. Michael Falch brukte et annet våpen i sitt segl enn falken i treet. Han hadde i skjoldet vekt på et sverd under et skjoldhode med et øye, mens hjelmtegnet er en oppstigende falk med vingene utslått.Jeg har med slekten i min bok Norske slektsvåpen og gjengir der en moderne tegning av skjoldet med falken i det midterste av tre trær, og gir den opplysningen at dette våpenet stammer fra slutten av 1800-tallet. Jeg har liggende mer materiale om dette. Det er med flere falkesegl i Løvenskiolds bok Heraldisk nøkkel.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Interessant å høre om merket til Michael Falch. Han tar med familiens falk på hjelmen, men lager sitt eget skjoldmerke, som klart viser at han er jurist. Utgangspunktet er vel da fru Justitia - rettferdighetens gudinne - som opptrer med vekt og sverd, men med bind for øynene (dømmer uten hensyn til rik og fattig osv), mens Michael med sitt 'falkeblikk' (og antakelig blink i øyet) skal hjelpe sine klienter til å finne de nødvendige bevisene, og legger derfor inn et øye i merket sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tom Brøndsted

Jeg er nu i besiddelse af Grams bog. Det er rigtigt (indlæg 30), at han skriver at Falch-søskendes mor Anne Dorph som enke giftede sig med Mads Outgen, informator for hendes søn Søren Falch og fra 1724 præst i Strømsø. Men jeg tror der er tale om en trykfejl. Han hed Mads Outzen, står tit fadder ved sine sted-børnebørns dåb, - og jeg læser hver gang Outzen med 'z'.I øvrigt bør Anne Dorph vel have skiftet med sine børn før ægteskabet. Hvor kan man lede efter et sådant skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.