Gå til innhold
Arkivverket

[#46074] Signy Birkeland, født 14.10. 1908


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg har en nøtt!Signy Agnette Birkeland 14.08.1910 død 05.01.1978 begravet 12.01.1978 Vår Frelser HaugesundPå gravsteinen står det Signy, hvor/hvem har skrevet Agnette i registeret, står det i kirkeboka?LenkeForeldrene døde tidlig, og hun ble adoptert, først da hun ble gammel fant hun ut at hun var adoptert, finnes det noe adopsjonsregister tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det registeret Lars Erik har linket til er da helt tydelig DIS-Norges gravminneregister, det står øverst når man klikker på linken.Databasen med gravminner er samlet ved hjelp av både registreringer fra gravstener og ved hjelp av databaser mottatt fra kirkevergene.Databasen fra Vår Frelsers gravplass i Haugesund kommer fra Kirkevergen i Haugesund.Det kan godt hende at gravstenen har et mer 'privat navn' (noen ganger har jeg til og med sett gravstener uten navn - bare et kjelenavn) enn det som står i kirkevergens database, stenen er jo som regel reist av familien. Databasen går på 'offesielle' navn, de navn som er registrert i folketellinger eller blir levert inn via attester. Selvom disse navnene også mange ganger viser avvik fra det som er den avdødes fulle navn.Kjell Erik, ta en telefon til kirkevergen i Haugesund og hør med dem!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Takk Laila ;-) , joda kirkevergen hadde registrert Signy Agnette Birkeland. Det jeg håpet på var at noen via siden til DIS hadde rettet navnet. Men så lett skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ruth Bendiksen fant ut følgende og da hennes pc ikke fungerer, legger jeg inn dette svaret på spørsmålet. 'Jeg fant Signy Anette Andersen, f. 14.08. 1910 i Skåre, gift 28.05. 1932 m Einar Sigurd Birkeland, f. 23.02. 1910. Da var han pølsemakerlærling i Haugesund, f. i Stavanger. De ble gift i Haugesund. Far til Signy: D/s Mask. Jakob Ludolf Andersen og far til brudgommen: Kjører Peder Olai Birkeland.'Jeg kan legge til at i likningsbok for 1961 er Einar Sigurd pølsemaker og bosatt i Haugaleite 3 i Haugesund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Mor til Jakob Ludolf er Karen Lovise Persdtr. f.1865 på Våge søndre i Avaldsnes av foreldre Per Hartvig Persson f.1828 på Våge søndre og Inger Karina Kristensdtr. f.1835 på Bokn. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Dette er jo helt fantastisk, trodde det ved denne, Nr. 8: LenkeJohan Arthur, hvor fant du denne informasjonen? Signy ble tidlig foreldreløs, vet noen hva som skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

I følge Avaldsnesboka I side 326 så ble Karen Lovise gift med en Rasmus V. Helgesen. Det stemmer jo ikke med Jakob Ludolf Andersen?? Eller ble hun gift på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nå ble det vanskelig å følge med her .......Innlegg 10: Hvilken kirkebok er denne lenken hentet fra ? Er dette den Signy du leter etter ?Innlegg 7: Når og hvor giftet hun seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Når det gjelder nr. 7 fikk jeg informasjonen av Ruth Bendiksen som kanskje har vært å lett i mikrofilmer på biblioteket? Jeg skal spørre henne. Når det gjelder ekteskapet med denne Rasmus Valentin Helgesen f.1.1.1863 i Skåre/Haugesund er jeg litt usikker. Et av barna til Daniel og Karen Louise heter Rasmus Valentin f.1899!! Daniel ble gravlagt 5.5.1917 i Hgsd. og Karen Louise gr.lagt 25.8.1944. Skal lete litt mer. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Nå fant jeg ut av det. Karen Louise var først gift med Rasmus Valentin og jeg legger ved fødselen til sønnen Hartvig Bernhard f.1889 i Skåre og fødselen til Rasmus Valentin 16.5.1899. Se vedlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete2090.14.9.1889..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Sjømann Rasmus Valentin Helgesen druknet 21.2.1894 ved Røvær og ble ikke funnet igjen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En person ved navn Jakob Ludolf Andersen ble gravlagt den 26. jan. 1961 på Vår Frelsers gravlund i Haugesund.Kan han være den biologiske faren til Signy Agnette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

På samme gravsted som Jakob Ludolf er det også ei Marie Andersen f.19.3.1920, død 6.4.1992. Om dette er kona eller ei datter er usikker, men det kan jeg undersøke nærmere. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldre til Jakob Ludolf er Daniel Andersen og Berta Gurine Tønnesen (Sirnes) født 1857 og som døde mellom 1894 og 1897, da Daniel giftet seg 2 gang med Karen Lovise Pedersdtr. fra Avaldsnes. De som står som barn under nr. 8 i FT 1900 er barn av Daniel og Berta Gurine unntatt de to siste Berta Lovise f.1897 og Rasmus Valentin f.1899. Karen Lovise ble enke 21.2.1894 da Rasmus døde. Vet ikke om de hadde noen barn sammen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Karen Lovise Pedersen.f 1865 ble gift med Rasmus Helgesen i Skåre 29.1.1889 og de fikk dattera Petra Mikala f.11.3.1891 dpt. 16.4.1891. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kan det ikke tenkes at Signy oppga adoptivfarens navn da hun giftet seg i 1932 ?Siden Ruth Bendiksen har funnet fødselsdataene til Signy har hun vel også sett hvem som er ført opp som foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Signy Agnette nevnt i nr.10, som var født i 1912 var datter av Andreas Martin Anbjørnson f.1855 i Lærdal og gift 13.6.1909 i Vikedal med Ranveig Høyekvam f.1888 på Høyekvam i Vikedal. Skal sjekke nærmere disse opplysningene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg tror nok vi har funnet fram til den rette Signy Agnette, født 14.8 i Skåre, men vi vet foreløpig ikke hvem som er Signys foreldre. Der tror jeg Ruth Bendiksen har svaret som vil bekrefte hvorvidt Jakob Ludolf Andersen var biologisk far eller adoptivfar til Signy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.