Gå til innhold
Arkivverket

[#46075] Tore Johnsen Bævre f. 1845. Fra Surnadal til Sørlandet?


Gjest Olav Sæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sæter

Hei!Er på leting etter nevnte Tore Johnson Bævre f. 1845. Han kom fra plassen Ytre-Gjerabakken på Bøvra i Surnadal. Foreldra var Jo Toreson Bævre og Rannei Eriksd. Øye. De flytta fra Bøvrasnausta til Ytre Gjerabakken før 1867. Det er viktig å huske at det var født en annen Tore Johnson på denne plassen i 1845, av foreldra Jo Johnson og Maret Toresd Tellesbø, Nerpellan. I følge Hyldbakk tok de med seg ungene og flytta til Kristiansund. 'Min' Tore er trolig født i Bøvrasnausta.Hans Hyldbakk skriver i Heimar i Surnadal bind II, s. 440: Tore f. 1845. 'Han var gift på Sørlandet ein stad og omkom på sjøen.'Er det noen som vet mer om Tore sin videre skjebne på Sørlandet?Som vanlig; takknemlig for all hjelp!mvh Olav Sæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olav Sæter

Jeg prøver å løfte fram denne tråden igjen. Den skulle kanskje muligens ha ligget under Møre og Romsdal fylke, men hvem vet?HilsenOlav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Du kanske redan har dessa uppgifter om Thore och hans familj, men jag skriver dem ändå utifall att.Ungkarl John Thoresen & piga Rannei Eriksd. gifte sig 9/7 1845 i Surnadal. John föddes ca 1820 i Bövra och var son till Thore Pedersen. Rannei föddes ca 1820 i Öye och var dotter till Erik Johansen.Thore f.23/8 1845, Surnadal och konfirmerad 6/10 1861, Surnadal.1865 finner man John & Rannei med barnen på gården Gjerbakken, Surnadal.John & Rannei fick 8 barn: Thore 1845, tvillingdöttrar Sigri och ? 1848, Erik 1851, Johannes 1854, Peder 1858, Ole 1861 och Lars 1861. Alla barnen föddes i Surnadal.Har letat efter Thore under gifta & utflyttade i Surnadal, men fann honom inte i några böcker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Jag fann även detta: I 1865-tellingen gick Thore Johnsen i snickarlära på Sylte Gullaseter, Surnadal hos Ragnhild Jakobsdatter. Han var då ogift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei Tina, og takk for hjelpa!Som det framgår i innlegg 1, er det to Tore Johnson som har tilknyting til Ytre Gjerabakken. Denne Tore som du har funnet på Gullaseter, mener jeg er 'den andre'. Det baserer jeg på at han er oppført som snekkerlærling, og jeg finner ham igjen som snekker i Kristiansund hvor resten av familien flyttet.Vi får stå på videre!HilsenOlav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gisle Hersvik

Er dette den same Tore J. Bævre du jakter på? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f01503&gardpostnr=1455&personpostnr=6591&merk=6591#ovre>LenkeSonen Olaf vart konf. i 1895:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A15 (1880-1900), Konfirmerte 1895, uten sidenr.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Her var det mye interessant, og definitivt ting jeg ikke visste. Takk for hjelpa!Til Gisle i innlegg nr. 10: Dette er ikke den Tore jeg jakter på, men en annen Tore Johnsen, født samme år på samme sted som den Tore jeg leter etter. Denne du viser til i FT i Kristiansund kom dit sammen med sine foreldre.Med vennlig hilsenOlav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei igjen!FT 1900 i Stavanger: Enka Berit Bæver, med barna Olea og Hellik. Jeg har sjekket konfirmasjonen til de to barna. Der er barnas far oppført som Ole Knutsen Bæver.Skal også sjekke dåpen til disse i Avaldsnes, men finner ikke skannet kirkebok i farten.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Sæterbø

Kirkebok fra Os/Os 1880-1896, har disse opplysningene:Engel f.29.7.1883.Far er Thore Johnsen Bævre fra Surendalen prgj.Han giftet seg 8.2.1884 med barnets mor.I september 1885 druknet han og ble ikke gjenfunnet. Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her finner du innføringen i kirkeboken om at Thore druknet og ikke ble funnet igjen, se post nr.23 , 30.09.1885.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Arne Langås

DIS-Norges gravstedsbase viser at Petter Gustav Thoresen (f. 18.9.1876, d. 31.1.1961) er gravlagt på Alstadhaug kirkegård (C-08-421) i Skogn, Levanger kommune. Samme sted ((C-08-422) Marie Thoresen (f. 8.2.1880, d. 22.1.1965).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei!Her var det mye bra å gå løs på! Igjen er jeg imponert over hva folk kan og vet.Takk for hjelpa alle sammen! HilsenOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.