Gå til innhold
Arkivverket

[#46086] Søskenflokken Kristensen fra Holt (A-A) til USA 1881-1905


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg etterlyser hjelp til å gjenfinne en søskenflokk fra Holt (A-A) som reiser til USA i perioden 1881-1905.Foreldrene er Kristen Gjeruldsen Grændsen 1824-før 1885) og Johanne Gunleksdtr. Smørbekk (1830-1894). De av barna jeg har funnet emigrert her i Digitalarkivet (alle utreist fra Kristiansand), er følgende:- Karen Christensen, Pige 23 år, 17/6 1881 (Jf Holtsboka var hun g.m. smed Knut Gjertsen, f. 1857 Nes Verk. Jeg går ut fra at det er han som er reg. utvandret i 1880).- Knud Christensen, Arbeidsm. 20 år, 11/5 1883 Cunard-linjen (Jf. Holtsboka g. i USA).- Serina Kristensen, Tjenestep. 19 år, 31/8 1883 Cunard-linjen (Jf. Holtsboka g. i USA).- Anna Christensen, Sypige f. 1874 Thingvalla-linjen (Jf. Holtsboka f. 1873, g. i USA og død før 1940). Oppgitt reisemål: Wisconsin.- Gunleik Kristensen Grandsen, gift Gaardbruger f. 1869, 18/5 1905 Thingvalla (Jf. Holtsboka overtok han gårdsbruket Grændsen i Holt etter faren, g.m. Gunda (Knutsdtr.)Jeppesen Rughagen, f. 1877).---------------I tillegg har jeg funnet et par slektninger av dem (barn av kusinen Gurine Larsdtr. Bløyta og Lars Andreas Kristensen Hesnes u/Valle i Holt):- Ellef Kristensen Hesnæs, ugift Gaardbruger f. 1884, 18/5 1906 Thingvalla.- Thora Christensen, ugift Sypige f. 1872, 24/4 1902 Thingvalla. Oppgitt destinasjon: Wisconsin.-----------De fem førstnevnte var søskenbarn til min oldemor, de to sistnevnte var tremenninger til min farmor.Jeg er kanskje dårlig til å lete, men jeg har ikke funnet noen av dem i Ellis Island-basen.Det er sannsynlig at alle havnet i nærheten av hverandre i Wisconsin. Jeg er takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1910-census, Mount Morris, Waushara, Wisconsin:Gundlick Grensen, Head, 41, f. i Norge, imm. 1905, gift i 12 år, 'Farmer - Rented farm.'Gunda A, Wife, 33, f. i Norge, imm. 1905, gift i 12 år.Christian, son, 11, f. i Norge.Anna B., daughter, 7, f. i Norge.Agnes J., daughter, 1, f. i Wisconsin.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Thank you! Jeg har tidligere sett at mange utvandrere fra Nes verk-området havnet i Waupaca County, Wisconsin. Jeg går ut fra at Waushara er i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920: 1920 United States Federal Census about Irandlek Greason Name: Irandlek GreasonHome in 1920: Wautoma, Waushara, Wisconsin Age: 50 yearsEstimated birth year: abt 1870Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's name: GundaFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: WhiteSex: MaleHome owned: Own Year of Immigration: 1905Able to read: YesAble to Write: YesImage: 533 Household Members: Name AgeIrandlek Greason 50Gunda Greason 42Christen Greason 21Anna Greason 16 Christen og Anna ugifte.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930:Name: Gunlack GrendsenHome in 1930: Wautoma, Waushara, WisconsinAge: 60Estimated birth year: abt 1870Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's name: Gernda ARace: WhiteHousehold Members: Name AgeGunlack Grendsen 60Gernda A Grendsen 52Thomas Anderson 76 'Gunlack' er 'farmer - own farm.' Thomas Anderson 'lodger' - f. i Norge, imm. 1893.Jeg skal se om jeg finner noe mer når jeg får tid, Oddbjørn. Mange navnevarianter her, ja. Kanskje en kineser som har stått for indekseringen(?)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Chrest GrendsonSSN: 397-32-9409Last Residence: 54982 Wautoma, Waushara,Wisconsin, United States of AmericaBorn: 14 Aug 1898Last Benefit: 54982 Wautoma, Waushara,Wisconsin, United States of AmericaDied: Feb 1981State (Year) SSN issued: Wisconsin (1952-1953 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk igjen, Arne!Kristen Grendsen, Gunleiks og Gundas eldste sønn, ble f. i Holt i 14/8 1898, så der stemmer fødselsdatoen (nr. 23): Lenke.Han var min farmors tremenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Litt usikker her, men jeg tror det er Christian som bruker Gunderson som etternavn i 1930:Chrest Gunderson, Head, 31, f. i Norge, imm. 1906, nat., gift 26 år gl., 'Farmer - Rented farm.'Louise, Wife, 29, f. i Wisc. av far f. i Tyskland og mor f. i Ohio.Chester Olson, lodger, 33, ug., f. i Wisc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det ser ut til å stemme:Name: Louise GrendsonSSN: 391-18-9167Last Residence: 54982 Wautoma, Waushara,Wisconsin, United States of AmericaBorn: 20 Dec 1900Last Benefit: 54982 Wautoma, Waushara, Wisconsin, United States of AmericaDied: Aug 1978State (Year) SSN issued: Wisconsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det høres ikke urimelig ut. Gunleiksen var det nok ikke så lett å få amerikansk 'sving' på. Er adressen stadig Wautoma, Waushara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her går det unna! Mitt innlegg 11 var selvsagt et svar på ditt innlegg 9.Det er vel ikke så mye tvil nå om at 'Chrest Gunderson' er rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

GO TO:En nekrolog:DeathsObituaries for Jan. 05, 2005William Grendson WAUTOMA--William Grendson, age 71, of Wautoma, died early Sunday morning, January 2, 2005, at Crystal River Nursing and Rehabilitation Center, Waupaca.He was born May 7, 1933 at Wild Rose, the son of Chris and Louise Grendson. He married Belva Ames on August 11, 1956.He was a member of the Kingdom Hall of Jehovah’s Witnesses.He is survived by three children, Cynthia (Timothy) Topping, Wautoma, Gary Grendson, Wautoma, Tonya (Dean) Sattler, Woodruff; his grandchildren, Jeremy, Jared, Tatum and Ryan Topping, Shaina and Candice Sattler; further survived by brothers and sisters.Memorial services will be held on Thursday, January 6, 2004 at 1 p.m. in the Kingdom Hall of Jehovah’s Witnesses, Wautoma.Leikness Funeral HomeWautoma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Heisann - det var interessante opplysninger! Jeg er overveldet. Her dukket sannelig også et knippe av mine egne - til nå komplett ukjente - femmenninger opp. For en slektsgransker er jo slikt nesten for en del av 'kjernefamilien' å regne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er vel da hans kone Belva f. Arnes.:Name: Belva J. GrendsonSSN: 392-32-9816Last Residence: 54982 Wautoma, Waushara,WisconsinBorn: 18 Mar 1934Died: 9 Sep 2005State (Year) SSN issued: Wisconsin (1951-1952 )Nå er det vel bare å ta en telefon for å forhøre deg om resten av slekten, eller? Noen av dem som er nevnt må vel kunne finnes i White pages. Eller vil du helst at jeg fortsetter å søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er nok i utgangspunktet noe reservert mht. å ta telefonen fatt for raskt. Man kan jo ikke ta for gitt at de i den andre enden er like genealogisk interessert som en selv. Men muligens et brev... Ellers - igjen: Mange takk for all hjelp. Jeg er jo ellers selvsagt interessert i også å finne ut av hvor Gunleik Kristensen Grendsens øvrige søsken ble av. Siden han var den av dem som utvandret sist, går jeg ut fra at han først oppsøkte sin familie. Dersom det hadde vært mulig å finne Gunleiks innreise registrert i Ellis Island-basen, ville det antakelig kunne være noen opplysninger å bli klok av der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg får se litt på det i morgen. Tar med dette om Anna, datter til Gunleik og Gunda:1930, Wautoma, Waushara:Allen W. Callahan, Head, 26, f. i Wisc. av foreldre f. i Wisc., gift 26 år gl., 'Farmer - Gen. farm.'Anna, Wife, 27, f. i Norge, imm. 1906, gift 26 år gl.David W. Callahan, Father, 67, f. i Wisc. av for. f. i Irland.Mary Callahan, Mother, 66, f. i Wisc. av for. f. i NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er i hvert fall innreisedokumentasjonen for Gunleks kone Gunda og barna Kristen og Anna. Det viser seg at de reiste over i 1906, året etter Gunleik (se linjene 17,18 og 19):

bilete2082.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Trolig Annas dødsregistrering:Name: Anna B. CallahanSSN: 393-09-6493Born: 14 Jan 1903Died: 2 Jan 1990State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 ) Du kan kanskje sjekke fødselsdatoen - om det er den rette Anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

....og Allen:Name: Allen CallahanSSN: 396-36-3526Last Residence: 54982 Wautoma, Waushara, Wisconsin, United States of AmericaBorn: 12 May 1903Last Benefit: 54982 Wautoma, Waushara,Wisconsin, United States of AmericaDied: Mar 1977State (Year) SSN issued: Wisconsin (1955 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ei Anne Christensen, 22 år, fra Norge som ankommer Ellis Island 26. mai 1897. Avreisested er Kristiansand, og destinasjonen er Berlin, Wisconsin.Hun KAN være identisk med Gunleik Kristensen Grændsens søster Anna, som reiste fra Kristiansand 13. mai 1897 med Thingvalla-linjen. Hun kalles da Anna Christensen, er f. 1874 og skal til Wisconsin. Ifølge bygdeboka for Holt ble hun gift i USA og døde der før 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Oddbjørn. Den Knud Christensen som emigrerte i 1883, - vet du om han var født i juli 1862? Jeg har funnet en god 'kandidat' i Door Co., men det hadde vært greit med en bekreftelse før jeg jobber videre med denne familien.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Flott - da er vi på rett vei.1900 - Gibraltar, Door, Wisconsin:Indeksert K. Christiana.Knut Christensen, Head, f. i Norge juli 1862, imm. 1883, søker om am. statsborgerskap (Pa), gift i 13 år, 'Blcksmith.Andrea, Wife, f. i Norge i juli 1860. Har født 8 barn hvorav 5 lever.Edwin, f. des. 1888.Hannah O., f. okt. 1892.Charles, f. febr. 1894.Annie, f. mai 1896.Adolph f. sept. 1897. Samtl. barn f. i Wisc.1910 - Sturgeon Bay Ward 4, Door, Wisc.Knut Chhristenson, 47 gift i 22 år, imm. 1883. Pa. 'Blacksmith - Partnership.'Andria, født 10 barn, 5 lever.Hannah O.Annie M.Adolph B.Ruth O., 8 år gl.Helen S., 5 år gl. 1920 - samme sted:Knut, 57, naturalisert 1905, 'Blacksmith - Blacksmith Shop.'Andrea, 60, imm. 1878, nat,. 1905.Anna, 22, ug. 'Stenographer -Ship yard.'Ruth, 18, 'Picker - Seed House'Helen, 15. 1930 - Nasewaupee, Door, Wisc.:Knut, 'Blacksmith - Shipyard.'Andrea, imm. 1877.Anna, ug., 'Stenographer, Shipyard office.'Ruth, ug., 'Stenographer, Shipyard office.'Helen, ug. 'Stenographer, Canning factory office.' Sønnene Edwin og Charles må være døde som barn. Trolig døde også Adolph som ung, - før 1920.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.