Gå til innhold
Arkivverket

[#46086] Søskenflokken Kristensen fra Holt (A-A) til USA 1881-1905


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Dette må være Ruths dødsregistrering:Name: Ruth O. Brown SSN: 393-07-5890Last Residence: 54235 Sturgeon Bay, Door, Wisconsin, United States of AmericaBorn: 25 May 1901Died: Mar 1995State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner ikke stort mer om denne familien. Det blir jo litt vanskelig når guttene dør så tidlig, - de er jo de enkleste å følge. Men du har jo EN dødsregistrering du kan følge opp om du ønsker. En nekrolog må der vel finnes i en avis i Sturgeon Bay.Så til neste 'problem'; Knut Gjertsen gift med Karen. Kan denne Knut ha skrevet seg for Fostvedt e. l.(?) - og f. nov. 1857? Og er Karen f. nov. 1856?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det må nok være Knuts og Andreas datter.At Knut arbeidet som smed, er ikke overraskende. Han kom riktignok ikke fra Nes verk, men familien hadde tilknytning til verket som skogsarbeidere m.v. I ft. 1875 for Holt, er ikke Knut til stede hos familien i Grændsen. Som eldste sønn, var han nok i arbeid (selv om han bare var 13-14 år), eller muligens i lære på Nes verk. Det har jeg ikke sjekket. Familien hadde vært gjennom en tragedie året før Knut emigrerte, i og med at faren (jf. kirkeboka) hadde begått selvmord ved hengning. Ved matrikkelen i 1889 er mora oppført som enke og eier av Grændsen, men etter hvert overtok Gunleik gårdsbruket. Han har da også tatt seg av mora, som døde i 1894. Ni år senere reiste altså han også til Amerika.En yngre bror av Lars og Gunleik, Ellef Kristensen Grændsen (f. 1871), ble igjen i Holt, stiftet familie, og slo seg ned som skomakermester på Nes Verk. Han levde, så vidt jeg vet, til etter 1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Innlegg 29 var et svar på innlegg 27. Spørsmålene i innl. 28 skal jeg finne svar på i løpet av et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til 28: Alt du nevner der, Knut, stemmer. Jeg fant det ganske raskt i notatene mine. Knut Gjertsen var for øvrig en slektning av min farfar (kona av min farmor). Han var sønn til Gjert Pettersen Fosstveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bra, Oddbjørn.1900, Mount Morris, Waushara, Wisconsin:Knut Fostvedt, Head, f. i Norge nov. 1857, imm. 1880, gift i 15 år, 'Pa', 'Blacksmith.'Carrie C., Wife, f. i Norge nov. 1856, imm. 1881, gift i 15 år, født 5 barn som lever.Inga E., f. juni 1885.Julius, f. juli 1888.Johanna, f. okt. 1890.Clarence, f. aug. 1893.Bertha C., f. aug. 1896. Samtl. barn f. i Wisc.Thomas Thoreson, 'hired man', f. aug. 1851, enkemann, f. i Norge, imm. 1870. Samme sted 1910:Knute G. Fostvedt, imm. 1880, nat., 'Blacksmith - Own shop'.Carrie, født 5 barns som alle lever.Johanna, 19, ug., 'Housekeeper - at home'.Clarence G., 16.Cordelia, 13. (Trolig Bertha.)Jeg har ikke funnet denne familien i 1920, - bortsett fra sønnen Julius.Samme sted 1930:Knute Fostvedt, 'Blacksmith - Own shop.'Carrie. 1930, Prairie Lake, Barron, Wisconsin:Julius F. Fostvedt, Head, 41, f. i Wisc. av norskfødte foreldre. Gift 23 år gl. 'Farmer - Gen farm.'Elise A., Wife, 46, f. i Norge, imm. 1887, nat. Gift 28 år gl. Barn:Kenneth E. 16.Sydney K. 14.John 3 år 4 mnd. gl.De hadde også en sønn Gerald A., 7 år gl. i 1920-tellingen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra SSDI: Name: Clarence Fostvedt SSN: 517-03-6832 Last Residence: 54982 Wautoma, Waushara,Wisconsin, United States of AmericaBorn: 27 Aug 1893Died: Oct 1970State (Year) SSN issued: Montana (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Kenneth E. FostvedtSSN: 390-32-4604Last Residence: 54728 Chetek, Barron, Wisconsin,United States of AmericaBorn: 7 Nov 1913Died: 19 Oct 1988State (Year) SSN issued: Wisconsin (1951-1952 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Sidney K. FostvedtSSN: 388-36-1107Last Residence: 54728 Chetek, Barron, Wisconsin, United States of AmericaBorn: 14 Dec 1915Died: 16 Sep 1988State (Year) SSN issued: Wisconsin (1955 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

BIOGRAPHIES: Martin BRYNGELSON, Maple Grove Township, Barron County, WI==================================================================== USGENWEB NOTICE: In keeping with our policy of providing free information on the Internet, data may be used by non-commercial entities, as long as this message remains on all copied material. These electronic pages may NOT be reproduced in any format for profit or for presentation by other persons or organizations.Persons or organizations desiring to use this material for purposes other than stated above must obtain the written consent of the file contributor, or the legal representative of the contributor, and contact the listed USGenWeb archivist with proof of this consent. The submitter has given permission to the USGenWeb Archives to store the file permanently for free access.This file was contributed for use in the USGenWeb Archives by: Vic Gulickson 18 June 2001 ====================================================================Martin Bryngelson, an active and efficient farmer of Maple Grove Township, has an 80-acre farm in section 16, east, and is carrying on mixed farming and dairying along modern scientific lines. He is a native of this township, born of pioneer stock, and son of Knut and Sarah (Stevenson) Bryngelson. He attended the public schools of his neighborhood, and learned farming with his parents, remaining at home until 1910. In that year he bought his present farm, broke and cleared some of it, and made general improvements, which he is still keeping up. Mr. Bryngelson was married June 8, 1919, to Cordelia Fostvedt daughter of Knut and Carrie (Christianson) Fostvedt, the former of whom is a blacksmith in Waushara County, this state. Mr. and Mrs. Fostvedt have five children: Julius, Clarence, Inga, Johanna and Cordelia.--Taken from: History of Barron Co., Wisconsin, H. C. Cooper, Jr., & Co., 1922, pg. 463.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Med kjennskap til etternavnet tar jeg også med denne fra SSDI:Name: Cordelia Bryngelson Birth: 10 Aug 1896Death: Sep 1978 - Barron, Barron, Wisconsin,United States of AmericaCivil: WisconsinOther: Barron, Barron, Wisconsin, United States of America.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Håper dette er den rette Serina:1900, - Gibraltar, Door - Wisconsin.Ole M. Olson, Head, f. jan. 1861 i Norge, gift i 16 år, 'Sailor.'Sirine, Wife, f. okt. 1864 i Norge, gift i 16 år.Julia M., f. mars 1885.Frances, f. juni 1886.Selden O., f. juni 1895.Martin f. okt. 1896. Barna f. i Wisconsin.Samme sted 1910:Ole M. Olson, imm. 1866, nat. 'Farmer.'Serina, imm. 1883, 'Manager - Run Hotel'.Julia M., ug.Seldon O., ug.Martin J.Caroline F. 8 mnd. gl., f. i Wisc.Martin Olson, Father, 75, enkemann, f. i Norge, imm. 1866, nat. Samme sted 1920:Ole M. Olson, 'Farmer - Gen. Farm.'Serena.Julia M., ug.Caroline F.Martin. J.Morton, Father.1930, Ephrain, Door, Wisconsin.Serina Olson, 64, Head, enke, 'Proprietor - Summer Hotel.'Julia M. 44, ug.Seldon O., ug., 'Laborer - Summer Hotel.'Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har en sterk mistanke om at du har skutt blink igjen, Arne. Serine, datter til Christen Gjeruldsen Grændsen og Johanne Gundleksdtr., ble jf. kirkeboka født i Holt 6. oktober 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er godt! Her er sønnen Martin i 1930:Ephrain - Door, Wisc.Martin J. Olson, Head, 33, gift 26 år gl., 'Proprietor - Garage.'Fannie S., Wife, 30, født i NY av far f. i Wisc. og mor f. i NY. Gift 24 år gl.Martin J. jr., Son, 5, f. i Wisc.Roland B., son, 1 år 5 mnd. gl., f. i Wisc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Martin OlsonSSN: 398-12-7394Last Residence: 54211 Ephraim, Door, Wisconsin, United States of AmericaBorn: 24 Oct 1896Died: Apr 1975State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et lite 'sidesprang': Det er vel ikke utenkelig at den Martin Olsen, shoemaker, som er nevnt i leken (1866 Door Co), f. 1834 i Norge, kan være Serines svigerfar (se nr. 3 nedenfra, høyre spalte): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Oddbjørn. Jo, Martin er nok Serines svigerfar. Du finner Ole med kone og sønn i 1880-census. Boken du lenker til finnes også hos Ancesty med søkemulighet på navn. Med så mye slekt i countyet bør du jo gjøre et forsøk på å skaffe deg den, selv om den finnes lesbar på nettet, - det blir jo ikke helt det samme.'Sypiken' Thora Christensen må vel være følgende:1910 - Wautoma - Waushara, Wisconsin:Martin Engelbretson, Head, 56, f. i Norge, imm. 1882, nat., gift 7 år i sitt i 2. ekt., 'Farmer - Gen. farm.'Thora, Wife, 38, f. i Norge, gift 7 år. Imm.år ikke ført. Har født 3 barn:Bertha K. 7.Emma T. 5.Selma A. 3. Barna f. i Wisc. Samme sted 1920,:Martin, farmer, - Thora, imm. 1902, - Bertha, Emma og Selma.Som nærmeste nabo har de Gunleik og Gunda Grendsen.Samme sted 1930: Martin og Thora. Har også da som naboer Gunleik og Gunda. Da gjenstår det vel 'bare' å finne Anna Christensen f. 1874 og Ellef C. Hesnes f. 1884. Kjenner du til Annas emigrasjonsår og Ellefs fødselsdato?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du verden! Nå har sannelig min beskjedne etterlysning fått et nærmest komplett svar. Boka skal jeg prøve å få tak på.Annas utreiseår var 1897 - se ellers innlegg 22. Ellefs nøyaktige fødselsdato har jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, nå fant jeg fødselsdatoen til Ellef Christensen Hesnæs: 15. august 1884. Opplysning ved konfirmasjonen 1899 i Tvedestrand: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ved hjelp av fødselsdatoen fant jeg nå Ellef registrert i WWI Draft Reg. Cards. Den 11. sept. 1918 bodde han i Wauchara County og oppgir som nærmeste pårørende Anna Hesnes. Får se om jeg kan finne dem i tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.