Gå til innhold
Arkivverket

[#46086] Søskenflokken Kristensen fra Holt (A-A) til USA 1881-1905


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Ikke helt enkel å finne Ellef i 1920 nei, - men det forstår du når du ser hvordan navnet er indeksert:Household Members: Name AgeElly HLSMS 35Anna T HLSMS 35 Agnes C HLSMS 6Viola Charlotte HLSMS 4Clifton T HLSMS 7 3/12Margarit HLSMS 5/12Ellef er her farmer og imm. 1906. Anna f. f. i Wisconsin av norskfødte foreldre. Barna f. i Wisconsin. Stedet er her Wautoma, Waushara, Wisc.Ellef bodde som ugift samme sted i 1910 som 'boarder' hos søskenparet August og Anna Lovdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930, Wautoma: Name AgeAndrew E Olson 42Annie Olson 45Agnes Herness 16Viola Herness 14Clifton Herness 12Marjorie Herness 10 Andrew f. i Norge, imm. 1906, nat., gift 22 år gl. 'Farmer - Gen farm.'Annie gift 29(?) år gl., f. i Wisc. av norskf. foreldre.Agnes ført som datter. Viola og Marjorie ført som stedøtre og Clifton som stesønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Clifton HesnessSSN: 396-12-3702Last Residence: 54982 Wautoma, Waushara, WisconsinBorn: 26 Sep 1917Died: 16 Apr 2005State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra Sheboygan Press, 19 april 2005:Clifton T. ?Cliff? Hesness, age 87, of Coloma, passed away Saturday afternoon, April 16, 2005, at the Wild Rose Manor.He was born September 26, 1917 at Wautoma the son of Ellef and Anna (Lovdahl) Hesness. He married Gudrun Hagen on October 26, 1946 in Chicago.After graduating from the University of Madison, he went to Chicago where he was employed by Cotter & Company for more than 35 years. He was a member of Prince of Peace Lutheran Church, Coloma. He was also a member of the Coloma Lions Club where he served as secretary for many years. His thoughts were of retiring in Coloma so he spent his retirement years managing his tree farm that he had started in his early working career.He is survived by his wife, Gudrun Hesness, Wautoma; four children, Ann (Rev. James) Carlson, Arlington, MN., Janet Hesness, Seattle, WA., Craig Hesness, DeForest, Keith (Cindy) Hesness, Naperville, IL.,; seven grandchildren, Daniel, Matthew (Helene) and Peter Carlson, Sarah ?Meggy? and Virginia ?Gini? Hesness, Eric and Carrie Hesness; further survived by other relatives and friends.He was preceded in death by his parents, and three sisters, Agnes Gunderson, Charlotte Anderson and Marjorie Anderson.Funeral services will be held on Tuesday, April 19, 2005 at 12:00 noon at Prince of Peace Lutheran Church, Coloma with the Rev. Kelli L. Fisher officiating. Burial will be in the West Holden Cemetery. Visitation will be from 10:00 a.m. Tuesday until the time of services at the church.The family wishes to thank the staffs at Wild Rose Manor and St. Agnes Hospice Hope for all their care and concern.Leikness Funeral HomeWautoma(920) 787-3746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Imponerende - særlig i betraktning av måten Ellefs navn er presentert på i de første folketellingene! Det ser ellers ut til at Ellefs kone, Anna, har hatt Løvdahl som pikenavn. Det er dermed sannsynlig at hun kom fra det samme området som Ellef: Holt/Tvedestrand/Dypvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette tror jeg må være Anna selv om hennes fødsel er ført som nov. 1875, altså ett år feil:Name: Anna DrendsenHome in 1900: Wautoma, Waushara, Wisconsin Age: 24Estimated birth year: abt 1876Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: BoarderRace: WhiteImmigration year: 1897Household Members: Name AgeHalbert Hanson 47Bessie Hanson 35Herrold B Hanson 11Halbert F Hanson 6Lessly R Hanson 4Vernita Hanson 2Mary Jergenson 25Anna Drendsen 24Hennes yrke som 'Dressmaker' passer jo også godt. Så får jeg se om jeg finner henne i senere tellinger med et nytt etternavn. Håper hun ble værende i Countyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her må jeg visst gi tapt. Finner ingen gode 'kandidater' i Wautoma. Og i hele Wisconsin blir det FOR mange Anna/Annie. Ingen av dem jeg hittil har sjekket har det rette immigrasjonsår, men det ble jo også ofte feilinnført. Hun kan jo også ha bosatt seg i en annen stat. Skal vi si at vi er kommet til veis ende nå, eller har du flere i slekten som emigrerte og som du ikke tidligere har funnet?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det er nok vrient å komme videre her - men takket være din unike hjelp, har en hittil svær og 'bortkommet' grein av slekta kommet på plass. Dette er jeg svært takknemlig for.Ellers: Jo, jeg har en kar til som reiste over. Hans far var fetter til alle Kristensen-søsknene - og selv var han min farmors tremenning. Navnet var Thor Larsen. Han var f. i Holt i 1878 og emigrerte som sjømann til New York i 1904. Jeg har tidligere funnet en del om ham, og det jeg til nå vet er presentert i denne debatten: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld: Det er først og fremst innleggene 1-6 i den debatten det er lenke til i forrige innlegg, som er aktuelle.Og så en liten korreksjon: Thor Larsen var min farmors fetter, ikke tremenning. Det er etter hvert snakk om slekt på så mange ulike nivåer her, at man lett går i surr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det blir mye mas, dette - men jeg oppdaget at nok ei søster til Ellef Christensen Hesnes og Thora Christensdtr. utvandret til USA. Hennes fornavn var Larine. Hun var f. 1887 og gift med Edvard Olsen Lyngrot, f. 1886. Jeg har funnet utreisen fra Kristiansand 22/4 1909. Paret kalles da Edvard Olsen Lunde og Larine Olsen Lunde. Han har adresse USA, hun har Holt. Antakelig har han da reist først og så returnert for å hente henne. Her er utreisen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Edvard og Larine giftet seg i Holt 26. mars 1909, så utvandringen var samtidig 'bryllupsreise'. Han kalles ved vielsen Andreas Edvard Olsen og hun kalles Larene Larsen (datter til Lars Christensen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og om jeg ikke har nevnt det: Thor Larsens fødselsdato var 11. april 1878 (døpt i Holt, konfirmert 1892 i Flosta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et par 'justeringer': Datoene i innlegg 63 er fødselsdatoer - ikke dåpsdatoer.Når det gjelder Thor Larsen, har jeg egentlig bare sikre opplysninger mht. utreisedato og innreisedato i 1904. Han reiste IKKE til New York, men hadde St. Louis som destinasjon. Den karen jeg har funnet i Hoboken i 1910, kan selvsagt være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Oddbjørn.1910- Mount Morris, Waushara, Wisconsin.Andrew E. Olson, Head, 23, f. i Norge, imm. 1906, Pa., 'Farmer - Gen. Farm.' Gift i ett år.Lorena, Wife, 22, f. i Norge, imm. 1909. Gift i ett år.Ole K. Olson, Brother, 21, ug., f. i Norge, imm. 1906.Jeg finner dem ikke i 1920. Lurer på om det er mangler i den tellingen. Ved reg. i WWI Draft Reg. Cards i juni 1917 er han gift. Jeg finner heller ikke dette paret i 1930 men tror det kan være den samme Andrew E. Olsen som da er gift med Annie. (Se innlegg 53.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott, Arne! Nei, det er vel ikke urimelig at inngiftet svoger og inngiftet svigerinne som enkemann/enke kan ha funnet hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel ellers rimelig å anta at alle barna i innlegg 53 skulle ha vært ført som stebarn (dvs. Andrews stebarn), siden Agnes også ser ut til å være Ellefs og Annies datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten refleksjon: Siden Thor var norsk statsborger da han døde, og siden han heller ikke er å finne i folketellingene, har han vel antakelig ikke hatt permanent opphold i New York. Siden vi også vet at han var sjømann, er det nok sannsynlig at han kan ha reist litt fram og tilbake mellom Amerika og Norge. Jeg legger også merke til at han bodde hos 'Lægter Herman Lie' - sannsynligvis i en form for hybel eid av arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg kan jo selvsagt ta feil, men jeg forstår det slik at 'Herman Lie' var navnet på lekteren han både jobbet og bodde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, du har nok rett i det. Det hadde jo vært interessant å prøve å finne ut noe mer em denne lekteren. Jeg får lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.