Gå til innhold
Arkivverket

[#46095] S&F: Johannes Olsson Vallestad (ca 1756-1801)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leter etter hans forfedre og også hans förste kones forfedre.Her er familien i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11430&gardpostnr=92&personpostnr=1713&merk=1713#ovre>LenkeHan döde: LenkeHans mor er Helga Johannesdtr f. ca 1724Men hvem var faren? Het han Ole Johannessen? LenkeHans förste kone var Marta Nilsdtr ØyenHer er de gift: LenkeHun ble födt: LenkeHun döde vel her: LenkeHennes far er Nils Andersson Øyen Død:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk Grethe! Du har nokså sikkert funnet rett familie og hennes mor. Har ikke tenkt på sjeleregisteret, men jammen skal jeg sjekke det mer nå.Da tror jeg faktisk at jeg finner Marthas svigerforeldre og!Helga Johannesdtr: Nevnt i sjeleregisteret 1759: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=SJELIHOL&gardpostnr=1154&merk=1154#ovre>LenkeOle (Johannesson?) Vallestad: Lenke'Fører eet ustraffelig Levnet nyligen gifte'Det kan stemme med alder på Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hmmm...Jeg tror nok at Nils Espeset og Nils Øen er en og samme person. Men to innførsler i kirkeboken samme dag?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan da ikke stemme for denne Marthe f. 1762 ble gift med Johannes Olsen Vallestad i oktober 1785, så hun kan ikke være mor hans da han ble födt i 1756.Enig at det er rart to personer står med samme födsel og samme fornavn på far.Marthes foreldre finner jeg i sjeleregisteret, Mora må da være Brithe: Lenke 'Fører eet ustraffelig Levnet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda, jeg leste deg en gang til og ser nå at jeg missforstod deg! Det du sier er at Johannes var gift to ganger?Jeg finner Marthe Nilsdtr död i febr 1800, så da er hun nok mor til de fire barna födt för det: Berent, Arne, Nelle og Anders (1790, 1792,1794, 1798)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Da er vi enige, Kjellaug :-)Johannes og Marte fikk barnaArne f. 1786, d. 1792 på VallestadBernt f. 1790, d. 1802 på Vallestad.Arne f. 1792, d. 1822 på Vallestad.Nille f. 1794, gift 1815 med Johan Madson Skagen, d. 1897 på Skagen.Ola f. 1797.Anders f. 1798, d. 1869 på Viken.2. ekt. med Brite: Johanna f. 1801, d. 1802 på Vallestad.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, her var det noen barn jeg ikke hadde fått med meg. Det er Nille som interesserer meg, jeg har funnet dette om henne: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100214484105&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeLenkeDet er sönnen Hans f. 1833 på Skagen og gift med Synneve Olsdtr Sande som er forfedrene til min datters samboer. Fylkesarkivet i S & F: LenkeDet ser ut for at han har flyttet litt rundt før de kom til Alværen.Han str f. i 1838 da han gifta seg, men ved dåpen står det 1833:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er barna jeg fant på Fylkesarkivet:Namn År Foreldre Gard/bustad Kjelde Adolf Olai Hanss. 1882 Hans Johanness., Synneve Olsd. SygnaAdolfine Hansine Hansd. 1879 Hans Johanness., Synneve Olsd. Fauske nordAnna Bertine Hansd. 1884 Hans Johanness., Synneva Olsd. SygnaHans Adolf Hanss. 1875 Hans Johanness., Synneve Olsd. Fauske nordMartine Lovise Hansd. 1869 Hans Johanness., Synneve Olsd. SkagenOle Johan Hanss. 1871 Hans Johanness., Synneve Olsd. Fauske nordRakel Nikoline Hansd. 1887 Hans Johanness., Synneve Olsd. AlværenSella Berthine Hansd. 1877 Hans Johanness., Synnøve Olsd. Fauske nordUndrer meg på hvorfor det stod at han va födt på Skagen da han gifta seg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du mangler en Adolf Olai f. 1882 på Sygna. Han giftet seg i 1901 med Didrikke Katrine Jensdatter Sygna. Adolf døde i 1962 på Sygna,Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg barna til Johannes Mortenson og Lovisa Bendixdtr, ingenting med Skagen her:Namn År Foreldre Gard/bustad KjeldeBendix Johanness. 1846 Johannes Mortens., Lovise Bendixd. LundekvamHans Johanness. 1837 Johannes Mortens., Lovisa Bendixd. ÅrbergHelena Johannesd. 1843 Johannes Mortens., Lovisa Bendixd. LundekvamLovise Johannesd. 1853 Johannes Mortens., Lovise Bendixd. LundekvamMartha Johannesd. 1840 Johannes Mortens., Lovisa Bendixd. LundekvamHer er Lovisa födt: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fprestegjeld+like+%27holmedal%2C+indre%25%27++AND+low%5Fforenamn+like+%27lo%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27ben%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>LenkeHennes besteforeldre på farsiden var vel Ole Olsen Aarbergsbotten og Lovise Hansdtr Aarberg. De fikk ihvertfall en sönn Bendix, men jeg finner ikke han gift i Indre Holmedal.Her er vel Johannes Mortensson födt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Men jeg er fremdeles ikke sikker på foreldra til Hans Johannessen, hvordan finne ut om det er feil i bygdeboka? Det skulle jo ikke ha stått at han var födt på Skagen dersom han kom fra Aarberg?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg skal ta en gjennomgang av dette i morgen, Kjellaug. Jeg har alle bygdebøkene for Gaular, men nå må jeg vise meg litt 'sosial' og oppholde meg i stuen med familien og uten PC resten av lørdagskvelden. Ha en god kveld!Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg får visst bare godta at de har skrevet feil i Fylkesarkivet for dåpen til Hans Johannesson, for her finner jeg Johannes Mortenson död på Alværen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for hjelp, jeg får visst gjöre det samme för det begynner å gå helt rundt for meg.Finner ikke Lovise Bendixdtrs död heller.Ha en fin helg!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Kjellaug!Denne Hans Johansen Skagen har ikke forfatteren klart å følge. Det står kun at han er født i 1833 som sønn av Johan Madsen og Nille Johannesdatter.Lovise Bendiksdatter Årberg f. 1816, gift 1837 med Johannes Mortensen Løfall. Johannes døde i 1900 på Alværen,- det har du jo funnet. Lovises dødsår er ikke innført. Du får bare spørre videre så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det.Jeg har funnet en Morten Iversen Löfall gift med Brithe Larsdtr i 1802: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbvigde&page=1&sql=low%5Fbrudgom%5Fforenamn+like+%27mort%25%27++AND+low%5Fbrudgom%5Fetternamn+like+%27iv%25%27+++ORDER+BY+low%5Fbrudgom%5Fforenamn%2C+low%5Fbrudgom%5Fetternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=2>LenkeEr dette henne? FT 1801: Lenke Så fant jeg Iver Endresen Löfall med kone, Ingeborg Jakobsdtr, og barn:Endre Iversen Begges felles børn 28 UgiftMorten Iversen Begges felles børn 26 UgiftIver Iversen Begges felles børn 22 UgiftMarthe Iversd Begges felles børn 19 UgiftFT 1801: LenkeSå finner jeg Lars hansson Viken med kone Agathe Larsdtr og barn:FT 1801: LenkeSøren Larsen Begges felles børn 24 UgiftJohannes Larsen Begges felles børn 15Brithe Larsd Begges felles børn 25 UgiftSynneve Larsd Begges felles børn 18 UgiftAnne Larsdtr Begges felles børn 13Dette pare ble gift i 1771: LenkeNå lurer jeg på om dette er rett.Men jeg lurer og fremdeles på hvorfor det står at Hans Johannesen var födt på Skagen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå står det vel ikke at Hans J. var født på Skagen, bare at han var bruker der.Ellers er det du har funnet helt rett.Under bruk 1 på Løfall:Morten Iversen f. 1775 på Løfall, gift 1802 med Brite Larsdtr. Råheim, f. 1773 på Råheim. Morten død 1858 på Løfall, - Brite død 1856 på Løfall. 5 barn.Mortens foreldre: Iver Endresen f. ca. 1733, d. 1818 på Løfall. Gift 1758 med Ingeborg Jacobsdtr. f. ca. 1731, d. 1830 på Løfall. 9 barn.Under bruk 1 på Råheim: Agathe Larsdtr. f. ca. 1742, d. 1814 på Viken. Gift 1771 med Lars Hansen f. ca. 1749, d. 1811 på Viken. 7 barn, deriblant Brite g. m. Morten Iversen Løfall.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.