Gå til innhold
Arkivverket

[#46104] Christen Larsen, Bjærangen i Meløy


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Christen Larsen født ca 1766 var bruker i Bjærangen, gift med Else Pettersdatter født ca 1766. Se LenkeElse var tidligere gift med Henrich Johansen (skifte der i 1798). Der står Else Pedersdatter. Henrich gift (1) med Elen Larsdatter fra Reinåmoen i Hemnes (skifte Bjærangen i 1796).Kjenner noen til foreldrene til Christen og Else ? Christen skal visstnok være av Benkestok-ætta.Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Christen Larsen, f. ca 1771, er nevnt i ”Slægten Benkestok”, side 284, som sønn av Lars Andersen, Neverdal, f. ca. 1744 og Gjertrud Olsdatter, f. ca. 1743.Jeg har notert at foreldre til Else Pettersdatter er Petter Hansen, f. ca 1739, skifte 1786, Kjeldal i Meløy, og Else Jacobsdatter, f. ca 1735 i Reppen, Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Jeg vet ikke så mye om Else Pettersdatter, siden jeg har konsentrert meg på Henrich Johansen. Han var bror av en av mine forfedre.Henrich Johansen er nevnt i slektsboken ” Slekten etter Johan Henrichsen og Gaula Olsdatter, Bjærangen i Meløy,Nordland” av Øystein Birkelund. (2 utg. 2000) (fins inget ISBN)I den boka står det at Else og Henrich fikk 2 barn (Kjerstin Maria f.1796 og Elen Dorothea f. 1797), jeg har bare funnet det ene barnet i kirkeboka.Henrich var gift 3 ganger.1 gang ca 1798 (Trolovet 1789 i Rødøy) med Giertrue Hansdatter fra Bjerangen i Meløy, hun døde 1790.2 gang med Dorthea Larsdatter, de ble viet i Meløy i 1792.3 gang 1796 i Meløy med overnevnte Else Pettersdatter som var fra Kildal i Meløy.Meløy 1796 side 269. På Dia.1ma.adv. (dvs 27/11) Trolovet enkemand Henric Jansøn Bierrang med pigen Else Pettersdatter. Forlovere: Abraham Bierrang og Petter Kieldal. (Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 4/6)Meløy 1796 på Feria 2da Nativ. (Feria Nativ er 25/12, skal det være 27/12??) side 270. Copulert 7. Copulert enkemand Henric Jansøn Bierang med pigen Else Pettersdatter Kildal. (Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 4/6)Meløy 1792 på Dia 14 p.Trin (dvs 17/9) side 272. Døbt Henric Bierangens datter Nne: Elen Dorothea. Test: (faddere) Sophia Hansdatter Wall, Berith Joensdatter Kieldal. Ane Larsdatter ibid (samme sted), Jacob og Gabriel Kieldal. (Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 4/6)Skifte Kjeldal i Meløy 1809 etter Marith Olsdatter. (fra Svein Edvardsens bok Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy.Træna 1780-1810) Peder Olsen, bror død. Halvor Pedersen, barn av Peder Meløesund. Lussi Pedersdatter, barn av Peder. Gaula Olsdatter, søster, død. Abraham Johansen, barn av Gaula, Bierangen. Isach Johansen, barn av Gaula, Saura. Henrich Johansen, barn av Gaula, død. Hans Henricsdatter, barn av Henrich. Elen Henrichsdatter, barn av Henrich. Karen Johansdatter, død barn av Gaula. Peder Thomasen, barn av Karen, Brevig. Vet ikke om dette er av interesse, men jeg nevner det likevel.MvhTove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Tove. Til (4) Henrichs første giftermål skal vel være 1789? Når det gjelder Elen Dortheas fødsel undres jeg på om du mener 1792. I 1801 er hun oppført som 3 år! Eller er det flere med samme navn her?M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei Asbjørn!Hvilken blunder! Bra du er våken og ser mine feil.Henrics første giftemål med Giertrue Hansdatter skal selvsagt være ca 1789Og datteren han fikk med Else Pettersdatter er ikke født i 1792 men i 1797.Så det rette (i innlegg 20) skal være:Meløy 1797 på Dia 14 p.Trin (dvs 17/9) side 272. Døbt Henric Bierangens datter Nne: Elen Dorothea. Test: (faddere) Sophia Hansdatter Wall, Berith Joensdatter Kieldal. Ane Larsdatter ibid (samme sted), Jacob og Gabriel Kieldal. (Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 4/6)Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heii innlegg 2 nevnes Else Jakobsdtr på Reppen g. m. Petter Hansen. Har Elses Foreldre og besteforeldre.listen erfar Jakob Larsen f. ? Tjong Rødøymor Elen Johnsdtr f. ? og d. 1763 på Reppen hun var gift 2. g. m. Alexander Christophersen ca 1729 - 1769farfar Lars Larsen skifte 1748 Tjong NedreFarmor Elisabet (Elsebe) Jakobsdtr d. 1716 Tjong nedreMorfar John Nilsen d. etter 1734 ReppenMormor Else Larsdtr f. ? Sleipnes, Rødøy, d. ca 1734 ReppenSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er skifte på Else Larsdatter i Reppen i 1734, og arvinger var: Ektemannen Joen Nilsen. Barn:1)Niels Joensen som var 25 år2)Lars Joensen som var 20 år3)Marithe Joensdatter som var gift med Hans Størkersen Aae4)Else Joensdatter5)Kirsti Joensdatter6)Berethe Joensdatter. Hun vet jeg senere ble gift med Hans Joensen Tiong, og de er blant mine aner gjennom sønnen Svend. Berethe ble født ca 1724, og er oppgitt å være 70 år da hun ble gravlagt 06.02.1794.Hans Joensen Tiong var født ca 1727-1730 i Bøe i Tiongsfjord ifølge innrullering 1755, og var da 25 år(hvor jeg har 1727 fra vet jeg ikke).Da jeg holdt på med disse tidligere kom jeg ned til Berete Joensdatter, men opplysninger om hennes foreldre fikk jeg i et debattforum her på Digitalarkivet. Se tema 4851 startet 10.01.2005 om familien Norum. Dessverre har jeg ikke lært å legge ut lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kilde er selvfølgelig Svein Edvardsens skifter for 'Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1686-1780' som har vært veldig viktig for min slektsforskning iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Foreldrene til Else Larsdatter var Lars Pedersen og Berethe Pedersdatter. Nå finner jeg noen i 'Slekten Benkestok som jeg ikke har sett tidlitere': Lars Hansen var på Sleipnes i Rødøy, og født 1642. Han døde i ca 1720. De hadde iallefall disse 3 barna:1)Else Larsdatter2)Peder Larsen var gift 1 i ca 1710 med Aarsille Larsdatter Todal. Peder holdt til på Sleipnes i Rødøy. De hadde 3 sønner ifølge 'Slekten Benkestok'. Aarsille var født ca 1690.3)Sophie Larsdatter som var gift med Tolleiv Kristensen Herstad.Det er jo ekstra moro å slå opp for andre når man i den forbindelse oppdager noe på sin egen slekt som man ikke har sett tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Anne Lise: Er du oppmerksom på at Lars Hansen Sleipnes er bror av lensmannen Herman Hansen (Norum)i Esvika og sønn av lensmannen Hans Andersen Sleipnes, som deltok på kongehyllingen i 1648 men var død før 1666, og hans kone Else Hermandsdatter, som nevnes ved navn i manntallet fra 1666? Ved å finlese manntallene fra 1666 og 1701 samt skiftet etter Harman Hansen kan man føre denne slekten litt videre tilbake.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til innlegg 11: Du skriv (på nytt) at 'Foreldrene til Else Larsdatter var Lars Pedersen og Berethe Pedersdatter'. Då viser eg til den lenka som Knut Hansen har vist til i innlegg 12, der eg har stilt spørsmålsteikn ved påstanden din og bede om dokumentasjon. Sidan du formulerer deg i form av ei utsegn, går eg ut frå at du har kome lenger sidan sist i å dokumentere påstanden. Eg er interessert i denne dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke annen dokumentasjon enn det som står i 'Slekten Benkestok' angående Lars Pedersen, og jeg må innrømme at jeg ikke vet hvor jeg har det fra at kona hans het Berethe Pedersdatter. Det er muligens fra ett debattinnlegg på Digitalarkivet. Dessverre kan iallefall ikke jeg med å legge inn kilder bare på navn i slektsprogrammet, når jeg ikke har noen hendelse å knytte det til.Til Jan Skjåvik: Det du skriver tror jeg at jeg har sett i en debatt her på Digitalarkivet, men har ikke fått skrevet det inn i slektsprogrammet. Det blir gjort nå. Trodde skiftene for Helgeland begynte på 1686 jeg, men når var det skifte etter Herman? Det er vel små muligheter for at det skiftet er mikrofilmen? Jeg kommer meg dessverre heller sjelden på arkiv, og da må jeg vel på Statsarkivet i Trondheim regner jeg med. Når det gjelder å lese og tolke skifter så regner jeg meg som nybegynner.Jeg har ikke jobbet med mine i Rødøy på noen år, og har holdt på med de mange slektsgrener som jeg har andre steder. Det er mye jeg skal ta igjen i Rødøy, og da med skifter og kirkebøker i første omgang, men også manntallene og folketellingene. Jeg har jo mange navn, men har vært for lite nøye med nøyaktige tidspunkt tidligere og med kilder dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ellers kan jeg jo iallefall si at jeg har god dokuementasjon i kirkebøkene for anerekka ned til Berit Jonsdatter som var gift med Hans Olsen Tiong. Det er skifte på Berit Jonsdatter i 1795, og det burde vel holde som dokumentasjon. Alderen på Hans Olsen Tiong kan dokumenteres med innrulleringer for Rødøy 1755. Barna og deres etterkommere finner jeg jo selvfølgelig i kirkebøkene.Regner med at jeg i årene som kommer også kommer til å se mer på skifter på mikrofilm, og til nå har jeg kun lest 3 og tatt utskrift av 4 skifter på Helgeland. Jeg er dessverre ikke så dreven som enkelte her inne til å lese skifter og andre kilder utenfor kirkebøkene, men jeg kan jo si at jeg øver på det når jeg nå har begynt utskrifter av skifter fra mikrofilm. Jeg er så heldig å ha et bibliotek i nærheten med et mikrofilmapparat med utskriftmuligheter, og da kan jeg jo forstørre så mye jeg vil før jeg tar utskrift. Det er mye bedre enn å lese på arkiv syns jeg, og å slippe å irritere meg over at folk der ikke kan hjelpe med å tyde når en spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Anne Lise: Skiftet etter Hermand Hansen i Esvika ble begynt 9. juli 1714. Helt til slutt i skiftet kommer det fram at han hadde vært gift to ganger, og at han ikke hadde latt skifte holde etter sin første kone! (Det kunne han vel bare gjøre fordi han var lensmann.) Når man ser av manntallet i 1701 at en av hans sønner fra første ekteskap bruker en del av jorda på Sleipnes og at andre delen av jorda brukes av onkelen Lars (Hermands bror), blir det nokså klart hvordan slektskapsforholdene henger sammen. Både Lars og Herman nevnes som sønner på Sleipnes i 1666.For meg er dette interessant fordi jeg nedstammer fra Hermand Hansen gjennom hans sønn Ole Hermandsen Norum (av andre ekteskap med Ragnille Pedersdatter).Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitar et klipp fra inlegg 11Foreldrene til Else Larsdatter var Lars Pedersen og Berethe Pedersdatter. Nå finner jeg noen i 'Slekten Benkestok som jeg ikke har sett tidlitere': Lars Hansen var på Sleipnes i Rødøy, og født 1642. Han døde i ca 1720. De hadde iallefall disse 3 barnaHvis dere som har skiftesamlingen ser på nr 1206 i 1686-1780 samlingen i Rødøy (s. 34)Han heter Lars Hansen og hadde i tilleg datteren Ane Larsdtr.Dette bekreftes og av Per Braseth i 'Per Andersen slekta' s. 34Han har ikke noe ekteskap på Else, men det er fordi han tar bare med de som tilhører anerekken til Per eller andre ingiftede i slekten.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk til Steinar og Jan for interessante svar. Jeg er enig i tankegangen din her Jan. Skiftet i 1714 er det sikkert også mulig å se på mikrofilm, så det skal jeg få gjort før eller senere.Til Steinar: Boka om Per-Andersenslekta har jeg sett på biblioteket her, så den skal jeg iallefall få lånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiPer Braseth bor i Trondheim og selger deg sikkert en bok hvis du kontakter han. Han har vært med i Meløy bygdeboknemd etter det jeg vet. Han har og skrevet i 'den stille fjerding' årboken for Meløy om de slektene som er omtalt i boken.PS hvem er far til John Nilsen som var gift med Else Larsdtr. vet bare at han er i live 1734.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen Steinar, men jeg ønsker meg mange bøker. Så jeg låner den boka etter tur hjem til Trøndelag.Til Jan Skjåvik: Også for meg er Herman Hansen med familie interessant, og jeg noterer alltid om søsken. Kommer jeg over noe om deres famile også skriver jeg det ned. Har også notert en del etterslekt på søsken av aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld Else Larsdtr, var det altså ei som var dotter til Lars Hansen og Berit Pedersdtr på Sleipnes - ingen grunn til å trekkje det i tvil. Det som ikkje er dokumentert og som eg bad om dokumentasjon på i innlegg 14, var (sjølvsagt) at det var dotter til Lars Hansen som var gift med Jon Nilsen Reppen. Det verkar jo ikkje altfor usannsynleg at det var fleire Else Larsdtr i Rødøy prestegjeld på denne tida sjølv om det berre er ei som er nemnt i skifta i den aktuelle perioden.Jon Nilsen Reppen døydde truleg i 1759 og var født omlag 1674 på Nedre Tjong. Han var son til Nils Jonsen (skifte 1694) og Magli Kristensdtr på Kila i Rødøy. Magli kan ha vore frå Reppen; Nils var son til Jon Nilsen som kan ha vore frå Myken i Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det mye hjelp å få, og jeg håper at jeg noen gang kan gjøre gjengjeld til alle de hjelpsomme her inne. Takk til deg også Olav Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Var Magli Christensdatter gift med Anders Hemmingsen i 1701? Han er ført som oppsitter, og sønnene Olle 32 år, Christen 24 år og Peder 22 år er nevnt. Det stemmer jo også med skiftet i 1694.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Ja, det må vera rett. Dei gifta seg vel truleg rundt 1695. At Ole, Kristen og Peder er oppførde som søner til Anders i 1701, må jo innebera at han er deira stefar, dvs. at Magli har gifta seg opp att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.