Gå til innhold
Arkivverket

[#46106] Andrea Johannesdatter f i Tune (når?), g 1870 som enke etter hvem?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Enke Andrea Johannesdatter ble 28. august 1870 gift med ungkar Tobias Jakobsen. I motsetning til alle andre bruder står hun ikke oppført med fødselsdato - bare alder 27 år.Ved barnedåpene i 1873-1875 er igjen alle andre foreldre oppført med fødselsdato - mens hun er bare oppført med alder.Ved FT1865 finner jeg to mulige kandidater, en på 34(!) år på Greager i Tune gift med Teodor Hansen (29) og en på 32(!) år på Traramon i Glemmen gift med Mikal Syversen (38).Jeg har saumfart de scannede kirkebøkene uten å finne noen passende begravelse for noen av disse herrer.Rundt 1842 er det ganske mange Andrea Johannesdattere født i Tune som alle kan tenkes å være 'min' dame, men jeg klarer ikke å følge noen av dem.Hun og Tobias bodde på 'Kniple' i ved FT 1875, og på 'Frydenberg' ved FT1900 (begge deler i Glemmen). Felles barn som jeg har funnet er Johan Emil f. 19/4-1873, Carl Julius f. 2/6-1875, Emilie Carolina f. 16/8-1877, Otto Marentius f. 17/8-1881 og Klaus Jakob f. 23/2-1885 - alle i Glemmen.Er det noen som kjenner familien - eller som er bedre enn meg til å tyde kirkebøker som kan hjelpe meg med hennes første ekteskap (og evt barn i dette) og hennes dåp?Og et ekstra spørsmål: Ved bryllupet i 1870 står det at Tobias er 25 år, (et-eller-annet) og Arbeider fra Forstaden født i Sanne(?) Sakiv(??) i Sverige. Noen som kan fortelle meg hva Forsteden er? Og noen som kan fortelle meg hvor Tobias er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tobias er født i Sanne sogn Sverige 17/7 1845, far Jakob Jakobsen.Ang. Andrea så står farens navn og en attest, ant. ang. 1. mannens død, men skriften er så svak at jeg kan ikke lese den. Vielsen finnes også i klokkerboka, men da står ikke forlovere, foreldre eller attest.Jeg vet ikke om det er noen som har mulighet til å gjøre skriften mørkere på et vis slik at det kan sees.Lenke til Glemmen, MIN, nr.50 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Berit Knudsen er alltid på plass for en hjelpende hånd. MANGE 1000 takk. Akkurat nå på morgenkvisten virker ikke lenken din og lenken til 'skanna kyrkjebøker', men jeg gleder meg til å se på dette en gang til.Ellers kan kanskje Andrine Johansdatter, 29, gift med Selveier og Saugbrugsarbeider Peder Hansen, 32, på Utne sondre i Tune være enda en kandidat til 'min' Andrea i FT 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Nå virker lenken. Men jeg kan ikke lese det du Berit klarte engang.Er det noen andre som kan fortelle meg hva det står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Konfirmasjonen til Andrea:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 12 (1856-1859), Konfirmerte 1857, side 136. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=457&idx_id=457&uid=ny&idx_side=-138>LenkeDåpen til Severine, datter til Jacob og Andrea (nederst): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 13 (1859-1863), Fødte og døpte 1863, side 108. Permanent sidelenke: LenkeDåpen til Inger Marie, datter til Jacob og Andrea: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Borge i Borge, Ministerialbok nr. I 6 (1861-1874), Fødte og døpte 1866, side 35. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Laila har nok funnet riktig dame.Det jeg kunne se av farens etternavn i min lenke (2) trodde jeg kunne være Danielsen, Larsen eller Carlsen, men turde ikke skrive det da det kanskje kunne føre deg helt på vidda.Grunnen til at jeg muligens kan se mere enn deg er at jeg bruker bærbar PC, og når jeg legger skjermen helt flatt bakover blir skriften tydligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.