Gå til innhold
Arkivverket

[#46120] maren dorothea johannesdatter fra Sansogn. Hvor er det?


Gjest Ingvild Wierli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Wierli

Hei igjen! Leter etter Maren Dorothea Johannesdatter. Hun bor en periode på Strømsø, Drammen hvor hun får flere barn med ulike menn. Blant annet sønnen Laurits. Hun flytter en gang rundt 1840 til Hole, Ringerike hvor hun dør i 1866. Jeg klarer ikke finne ut hvor hun kommer fra. I folketellingen 1865 står fødestad Sansogn. Kan det være Sandsvær? Noen som har hørt om denne plassen/stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Sande i Vestfold er ikke noe dårlig forslag. I FT 1865 er Maren oppgitt å være 60 år, hvilket skulle indikere at hun ble født rundt 1806.I 'Døpte i Sande 1753-1918' under Digitalpensjonatet finner man da Maren Daarthea Johannesdatter, dpt. 30.3.1806. Foreldre Johannes Asbjørnsen og hustru Anne Maria Olsdatter. Hjemsted: Søndre Rævaae.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg finner ihvertfall tre barn under 'Døpte i Strømsø 1830-1847' (Digitalpensjonatet) hvor Maren Dorthea Johannesdatter er oppført som mor; 1) Lauritz f.1831 2) Julius Emil f.1835 og 3) Ottilia Antonette f.1840. De to siste hadde samme far.Samtidig kan du også finne Marens formelle utflytning fra Sande til Drammen i 1831 ('Sande -Utflytta 1816-1888'). Hun hadde da vært tjenestepike i Drammen i 8 år.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Skulle dette stemme, så sier en FS-kilde flg:Maren Daartea Johansen døpt 30. mars 1806 i Sande. Far: Johannes Asbjørnsen. Mor: Anne Maria Olsdatter.For ordens skyld tar jeg med Maren og de tre barna hennes i Hole i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60612&gardpostnr=818&personpostnr=3731&merk=3731#ovre>LenkeOg her har du det jeg tror er den familien hun ble født inn i (NB: Ikke Sande, men Strømsø)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sorry, - jeg oppdaterte ikke siden, så jeg fikk ikke med meg de to innleggene til Kjell før jeg la inn mitt eget.En bitte liten ting: Marens familie-opphav befinner seg i 1801 i nåværende Skoger prestegjeld. (Mellom Strømsø og Sande). Når de så krysset grensen til Sande (en gang mellom 1801 og 1805) var det antakelig ikke lange forflytningen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Tusen takk for utrolig hjelp!! Jeg har plundra så lenge og så løser plutselig hele floken seg. Jeg skal kaste meg over de ulike kildene som blir nevnt her og notere meg alt sammen. Igjen - tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.