Gå til innhold
Arkivverket

[#46121] Ministerialbok Os 1874-1884


Gjest Otto Haukås
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Haukås

Hvilken kvalitetskontroll blir tatt av de skannede kirkebøkene før de blir lagt ut på nett. Jeg opplever stadig feil. Denne gang er det ministerialbok for Os 1874-1884. Her er det meste feil på dåp, konfirmasjon, vielse og død. Klikker man på et årstall, kommer man inn på et helt annet årstall. På noen årstall ligger det gjerne to forskjellige årstall blandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Otto. Mye av kvalitetskontrollen vi gjør skjer egentlig gjennom indekseringen. Der presetneres hvert bilde for den som indekserer. Det vi ikke har lagt inn er korrektur av indekseringsjobben. Det ville sinke utleggelsen voldsomt, kanskje halvert takten. Vi har nok derfor vært litt 'kyniske' :-) og valgt å bruke dere brukere som kvalitetskontrollører. De tilbakemeldingene dere gir her på forumet er til uvurderlig hjelp for oss og indirekte for dere ved at det arbeidet vi sparer i korrekturlesing av indekseringsjobben, heller kan brukes til å indeksere nye bøker og rette på de feilene som nødvendigvis oppstår.Om det er relevant vet jeg ikke helt, men om jeg husker rett så regner man at ca 3-5% feil er bra ved manuelle regsitreringer. Hva vår feilrate er, har jeg ikke regnet på, men den ligger sikkert på normalen.Så tusen takk til dere alle for det kvalitetssikringsarbeidet dere utfører ved å gi tilbakemeldinger og lete opp feilene.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.