Gå til innhold
Arkivverket

[#46122] Oppklaring vedrørende Haftor Jonsens etterkommer Katarina Jonsdatter


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Håper noen har mulighet til å hjelpe meg med en oppklaring her.I boken Släkten Skunck, Skånke/Skanke av herje Skuncke leser jeg følgende på s.81.- Håkon den Femte Magnussøn (yngre sønn av Magnus Lagabøter) ble 1280 hertug og ved den eldre bror Eriks død 1299, konge over Norges rike. Håkon døde 1319 og etterlot seg ingen sønn, kun døtre.En av døtrene Agnetha (også kaldt Agnes) ble gift med haftor Jonsøn. Disse hadde 2 sønner, Jon og Sigurd Haftorsøn.Jon var norsk 'Stormand' på Romerike - levede paa Magnus VII Eriksøns tid 1333. Jon hadde en datter Chatarina, gift med Alf Haraldsøn.Disse hadde en Datter, der likesom Håkon V`s Datter het Agnetha, altsaa Agnetha Alfsdatter.Hun ble gift med Knut Jonsøn. Disse hadde 2 sønner, Alf knutsøn og Jon Knutsøn.Jon Knutsøn ble gift med Ingeborg Skunk (også skrevet Skunch) Hun var datter av den norske Riksråd Erik Saemundsøn - av Familien Skunch (Skanke).Dette er helt forskjellig fra hva jeg har.Jeg har Katarina (Cathrine) Jonsdatter som datter av Jon Marteinsson Stierne og Agnes Sigurdsdatter.Agnes har jeg som datter av Sigurd Havtorsen og Ingebjørg Erlingsdatter.Jeg har Katarina Jonsdatter som oldebarn av Haftor Jonsen og Agnes (Agnete) Håkonsdatter, mens Heljar Skuncke har henne som barnebarn til Haftor og Agnes, og som datter av sønnen Jon og ikke Sigurd.Den Katarina Jonsdatter jeg har var gift med Alv Haraldsson Bolt.Hjelp! Er jeg helt på bærtur eller? Vet noen forøvrig noe mer om Erik Sæmundsen, som nevnes som far til Ingeborg Skunk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Rettelse.I den fjerde linjen nederst skulle det stå:Jeg har Katarina Jonsdatter som oldebarn av Haftor Jonsen og Agnes (Agnete) Håkonsdatter, og barnebarn av Sigurd Haftorsen, mens Heljar Skuncke har henne som barnebarn til Haftor og Agnes, og som datter av sønnen Jon Haftorsen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den nevnte bok er et makkverk. Her er et sitat fra en bokanmeldelse i 1979:Om en slektsbok over slekten Skanke/Skunk«Skunckes bok saknar personregister, vilket gör den svår att använda, även om en rätt detaljerad innehållsförteckning underlätter studiet av dette dispositionsmässigt kaotiska lapptäcke av i och för seg nyttig litteraturutdrag.» Hans Gillingstam i anmeldelse av Herje Skuncke: Släkten Skunck/Skånke/Skanke (1979) i Släkt och Hävd 1979.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for svar fra deg Tore :)Det er riktig at den ikke er enkel å finne fram i. Jeg har lånt den på biblioteket, men da har det ingen hensikt å studere den noe nærmere hvis det bare er makkverk.Så til mitt spørsmål: Var Katarina datter av datter av Jon Marteinsson Stierne og Agnes Sigurdsdatter, som jeg har ført henne opp som, eller var hun datter av Jon Haftorson slik Herje Skuncke skriver?Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hun var datter av Jon Marteinsson (stjerne) og Agnes Sigurdsdotter (rose). Dette finner man forøvrig ut av ved å lese så godt som enhver oversiktsbok om norsk senmiddelalderhistorie. Eller ca et dusin debattråder her i Brukerforumet. (sukk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Tore :)Etter å ha søkt på Haftor/Havtor - Haftorsen/Havtorsen - Rosensverd/Rosensværd - Marteinson - Sørum - Sudreim på DA,samt å ha gått igjennom de utgavene jeg har av NST og Genealogen uten å finne det jeg lette etter, så tok jeg sjansen på å stille et spørsmål.Hadde jeg funnet det, så ville jeg ikke spurt. Jeg bruker ikke gjøre det. Du skal ha så mange slags takk for svaret.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.