Gå til innhold
Arkivverket

[#46123] Johan Schak Moe


Gjest Bengt Mønnike
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt Mønnike

I 1900-telling for 1103 Stavanger, står der under feltet Fødestad: Schaak, Schaker Moe Verdalen NTSkal det opfattes således: At han alternativt hetter Schaak eller Schaker Moe til etternavn og at han kommer fra Verdalen i Nord Trøndelag?Da han i 1900 bor i Stavanger var det nærliggende at tro at han kom fra Verdalen, Klepp, Rogaland (syd for Stavanger)?Link til 1900-tellingen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel vanlig her i Norge å oppfattette Verdalen NT, - som Nord-Trøndelag.Når sønnen (Fritjof) til Johan Schak Moe døpes i St.Petri, står faren oppført med navnet JOHAN MARIUS SCHAK-MOE.Dette avstedkommer noen interessante spekulasjoner vedr. hans opphav. Vet du noe mer om Schak-Moe-navnet ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Noen sammenheng her:Forfatter : Moe, Johan SchakTittel : Møinichen : stamtavle bygget paa de Møinichenske slegtebøger / ved Johan Schak Moe.Trykt : Bergen, 1914.Sidetall : 48 s.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden Odd slipper ut et av de aktuelle spekulasjonsobjektene, så kan man vel ta en titt på disse også:En forstersønn til sognepresten i Nærø i Nord-Trøndelag: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=57&filnamn=f61751&gardpostnr=195&personpostnr=1343&merk=1343#ovre>Lenke ?Eller en forbindelse til dette huset, der Moe og Schak, kanskje deler hushold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Mange tak for jeres innlegg.”Min” Johan Schack Moe er født i 1862, Verdalen, NT. Han er forfatter til ”Møinichen : stamtavle bygget paa de Møinichenske slegtebøger”. Johan er gift med Josefine Guegine Simonsen, født 05.05.1865 i Stavanger.Når sønnen (Fritjof) til Johan Schak Moe døpes i St.Petri, står faren oppført med navnet JOHAN MARIUS SCHAK-MOE. Så kunne Johan Marius Ellingsen, 3 år gammel i 1865, fra Verdal, jo godt være ”min” Johan, men er det ham?Pleisønnen Johan Marius Georg, 3år i 1865, passer jo i alder, men ikke med hensyn til fødestad.Johan Moe fra Laurvik. Mormoren hetter Anne Helene Schak – ja interessant – men igen passer fødestaden ikke.Jeg ved jo ikke hvor megen vægt jeg skal legge i at der i 1900-tellingen for Stavanger står at Johan Schak-Moe er født i Verdalen, NT.Jeres spekulationer er meget velkomne, for det kunne jo være et spor. Jeg ved ikke noget om Schak-Moe navnet.Mine forfædre het Møinichen, derfor min interesseret for forfatteren av en av de første slegtbøger om Møinichen. Jeg er interesseret i Johan, hans aner og efterkommere.Her er hvad jeg har om Johan Schak Moe (fra mit slegtsprogram) med de sidste tilføjelser fra jer:1. Johan Schak-Moe #1271, født 18.06.1862 i Schaak,Schaker Moe, Verdalen, NT, stilling typograf.Han er forfatter til Møinichen slægtsbogen, udgivet 1914 i Bergen af Aftenbladets Aktietrykkeri. Se denne slægtsbogen side 45,46 i 'En liden sidelinje'. Slægtbogen af 1914 findes på Det Kgl. Bibliotek (45-75-8) i København, og i kopi hos Bengt Tue Mønnike. Slægtsbogen af 1914 er viderførsel af tidligere slægtebøger, 'De Møinichenske Slægtsbøger' 1849 og Personal Historisk Tidskrift 1881, der i kopi findes hos Bengt Tue Mønnike #227, Kornblomstvej 34, DK 9970 Strandby, telefon 0045 98 48 22 01, email bengt.moennike@skolekom.dk Trykkeriet hvor Johan Schak-Moe arbejdede og hvor slægtsbogen er trykt er måske: Kong Oscars gata nr. 80 i Stavanger.1900-tellingen for Stavanger: Johan bor med sin hustru Josefine, deres tre børn, i en kvistlejlighed (3 rom, 1 køkken) i forhuset (Våningshus) på Øvre Strandgade (matr. 103) i Stavanger. Trussamfund: statskirkenKilde: Lenke.Han blev gift med Josephine Guegine Simonsen #1267, født 05.05.1865 i Stavanger, Norge, (datter af Sigmund Mikkel Torleifsen Bakken #1259 og Tormine Knudsen #1260).1.1. Jakobine Thors. #3727, født 16.08.1887 i Stavanger. I 1900-tellingen for Stavanger, 13 år gammel, er hennes yrke 'Hermetisk Fabrikarbeiderske'.1.2. Fridtjof Schak-Moe #3725, født 27.10.1895 i Stavanger, Norge, døbt i St. Petri Kirke, Stavanger. Ved Fridtjofs dåp står faren oppført med navnet JOHAN MARIUS SCHAK-MOE.1.3. Birger Schak-Moe #3726, født 05.04.1897 i Stavanger, Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den Johan Marius som Odd Brede har lenke til i innlegg 4, er født 20.04.1863 og døpt i 14.06.1863 (Stiklestad kirke i Verdal).Derimot er det en annen Johan Marius i Verdal. Han er født 18.09.1862 (NB:IKKE 18.06.1862) og døpt 25.12.1862 (Vuku kirke i Verdal). Hans foreldre er Ole Hansen Skjækermoe og Olianna Einersdatter. (Boplassen heter altså SKJÆKERMOE !)Jeg tror sistnevnte Johan Marius med foreldre må stemme. (-Så kan vi smile litt av kreativiteten, slik at Skjækermoe er blitt til Schak-Moe.).Opplysningene finnes her hos riksantikvarens digitaliserte utgave av Fødselsregister for Verdal. Lenke(Men det er vanskelig å finne Johan Marius + mor og far i FT1865, - så det er vel meget mulig at noe må ha tilstøtt denne familien i tidsrommet 1862-1865.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Ja, det er bare fantastisk, tak for det.I 1900 tellingen for Stavanger stod under feltet fødestad 'Schaak,Schaker Moe Verdalen NT', og 'Schaker Moe' og 'Skjækermoe' må jo være det samme.Fra Wikipedia har jeg fundet følgende: Skjæker (entall skåk) er enten: • 1. en u- formet bøyle( egentlig en åk- kopling) som fester et trekkdyr til en slede, eller • 2. langsgående stenger fra en kjerre, trille, karjol,sulky eller annet hestekjøretøy på hjul ,med samme hensikt eller • 3.tilsvarende for en skikjelke eller pulk der hensikten dels er å kople til drakraft, men også å bremse i utforbakker. Den som trekker er utstyrt med seletøy som lettvint kan koples til skjækene. http://no.wikipedia.org/wiki/Skj%C3%A6kerJeg søgte på Skjækermoe uden resutat, derefter på Skjæker med ovenstående resultat.Men under min søgning (på internettet og i Kundskapsforlagets Store Norgesatlas) fandt jeg også fjell, vann, og områder med navnet Skjæker i Verdal, NTr.Jeg undrer mig over navnet Ole Hansen Skjækermoe, har han heddet Ole Hansen og fået tilnavnet Skjækermoe? Og hvordan (hvorfor) er Skjæker sat sat sammen med Moe? Har Moe en speciel betydning i Norge?Nu vil jeg lede lidt videre efter Ole Hansen Skjækermoe og Olianna Einersdatter.Men til jer alle - tak for hjælpen.Mvh. Bengt (der snart har flere slægtninge (Møinichen) i Norge end min kone, der er født og opvokset i Farsund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Ifølge Norske Gaardnavne av O. Rygh har gårdsnavnet Sjækermoen i Vuku følgende betydning: 'Ligger nær Elven Skjækra og har Navn efter den. Samme Elvenavn har man i Skjækerelven, et Tilløb til Væresvandet, som mest gaar paa svensk Grund og kommer ind over Grændsen under Navn af Straadøla. Ellers forekommer Navnet neppe.'Se forøvrig http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.htmlMo (eller moe) er et vanlig gårdsnavn i Norge og er opprinnelig en betegnelse på en tørr sandslette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Jeg overså at Iver Mosvold, Hamar, 30.1.2007 skrev at 'Boplassen heter altså SKJÆKERMOE'Boplassen ligger i Verdal - det kunnne jo være Skjækerdalen, Skjækerlia, Skjækervatnet - for det kan vel ikke være Skjækerfjella, Skjækerhatten, Skjækerskaftet, Skjækervola (fjell).Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Å finne denne familien (eller familiemedlemmer) fra Skjækermo i Verdal på 1865- og 1875-tellingene er ikke enkelt.Derimot ligger det en opplysning på FS om at Ole Hansen og Oliane Einarsdatter får 3 barn i Levanger NT. Maren Johanna (1865), Anna Oline (1869) og Ida Mortine (1873). Dette er altså Johan Marius sine yngre søsken. Det ser ut til at familien har flyttet fra Verdalen til Levanger.Moren til Johan Marius Schak-Moe; Olianna Einarsdatter er iflg. en FS-opplysning født 15/11-1830 og dpt. 26/12-1830 i (NB)Levanger. Hennes foreldre er Einer Olsen og Ane Martha Olsdatter.(Men det er vel neppe noen kobling til Møinichen ut fra dette.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Nu går det stærkt, så mitt innlegg blev foreldet før det bliver publiceret. Nu falder det på plads med gårdsnavnet 'Skjækermoen', flytningen til Levanger, bedsteforeldre, søskende, og flytningen til Stavanger. De er vel flyttet som så mange andre fordi de ikke kunne opretholde livet på gården.Johan er inngift i en sidelinje til Møinichen slegten, men jeg har altid været interesseret i hvem han var og hans herkomst fordi han skrev Møinichen slektsbok nr. 2 (Møinichen : stamtavle bygget paa de Møinichenske slegtebøger.Tak for opplysningerne, jeg er meget taknemlig.Hvis det er af interesse sender jeg gerne mit slægtsdokument om Møinichen, der omhandler slægtninge i Skandinavien og USA.Mvh Bengt Mønnike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Før vi går mot avslutning:Bengt: Du sier at Johan er inngiftet i en sidegren av Møinichen. Det vil altså si at det skulle være ektefellen, Josefine, som er av Møinichen-slekt ??Det er jo litt interessant at denne Møinichen-forbindelse også kan gå mot Nord-Trøndelag (Kolvereid). Kanskje Josefine og Johan hadde røtter i samme område ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Johan Schak Moe kalder det selv en lille sidelinie i sin Møinichen-slektbok.1. Håkon Tolleifsson, født 1771 i Skaare, (Haugesund), Norge, stilling gårdbruker i Skaare.Han blev gift med (1) Ane Kirstino Bakken, født i Norge.Han blev gift med (2) Abel Marie (Beate) Olsdatter Meinich (Bøe), gift 1799 i (skaare), Rogaland, født 1763, (datter af Ole Knutsen og Christine Møinichen) død juli 1811 på Karmøy, Stavanger, Norge.1.1. Torleif Bakken, (søn af Håkon Tolleifsson og Ane Kirstino Bakken). Han blev gift med (1) Ane Kjeldaa. 1.1.1. Sigmund Mikkel Torleifsen Bakken, (søn af Torleif Bakken og Ane Kjeldaa). Han blev gift med Tormine Knudsen, født 03.01.1836. 1.1.1.1. Theodor Dahl Simonsen, født 04.03.1855, stilling Kjøpmann i Chicago. 1.1.1.6. Josephine Guegine Simonsen, født 05.05.1865 i Stavanger, Norge. Hun blev gift med Johan Schak-Moe, født 18.06.1862 i Verdalen, NT, stilling typograf.Her ser vi at Johans hustru ikke er i slekt med Møinichen-slekten. Men det må have betydet rigtigt meget at hans hustrus forfader engang har været gift med en 'Møinichen', eller ....Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Yrke = Inderst - hvad betyder det? FS - hvad betyder det?I 1900-tellingen for Stavanger: LenkeJakobine Thors. 13 år i 1900 - er hun Johans datter?Dette er første gang jeg bruger dette forum.Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jacobine er neppe Jacobs biologiske datter. Men jeg vil tro at hun har Josefine Gesine (Simonsd.) Tollefsen til mor. Men det kan vel være en viss mulighet for at Johan og Josefine har vært sammen om å adoptere henne. Dette kan det muligens være mulig å finne ut av ved å gå gjennom kirkebøkene i de aktuelle sognene i Stavanger.(Står det ingenting i slektsbøkene om dette ?)FS betyr Family Search [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp>Lenke . Det er mormonernes slekts-database i Salt Lake City, der det ligger samlet en mengde person/slekts-data helt fram til 1900-tallet.Inderst er ikke noe yrke i vår forstand av ordet. I folketellingene er stort sett inderst å forstå som at man er leier husrom. (Dog mener jeg at det i noen tilfeller også er grunn til å tro at den som er inderst også er en del av husstanden.)Det er visst en del skrivemåter på navn i slektsopptegnelsene dine Bengt, som skiller seg fra FT1865. – Tar for ordens skyld med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Tak for innlegget. Jeg har rettet navne til i mit slegtsprogram.I Møinichen slektbogen er Johan kun nevnt med sit navn, selv om han er forfatteren.Jeg har nu kigget i nogle kirkebøger (Digitalarkivet)og har forløbigt fundet følgende i Rogaland, Stavanger-St.Petri, ministerialbok, A20, 1888-1901, side 116: LenkeFridthjov Jovian Heier Bøe, født 27.10.1895, døpt 24.11.1895 i St. Petri, Stavanger, foreldrene nevnt som typograf Johan Marius Schack=Moe og hustru Berthe (Birthe) Bøe.Jeg ved ikke om dette er relevant: Den 5.01.1897 dør en Marie Bøe, enke efter snedkermester Halvor Bøe).Jeg ved endnu ikke om Josefine Gesine (Simonsdatter) Tollefsen er mor til Johans barn.

bilete2138.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, her er det fremgang.Jeg hadde helt oversett problematikken med Johan Marius sine to ektefeller. Ei Berta Moe f. Bøe døde 11.jun 1899 (av nyresykdom) og ble begravet 17.jun. s.å. fra St.Petri. Ektefellen er Johan Schak-Moe. Hennes fødested er NÆRBØ (På Jæren). Hun skal være født i 1862, så det bør vel være mulig å finne mer om henne (med litt tolmodighet).Det vil si at Johan og Josefine må ha inngått ekteskapet kort tid før folketellingen i 1900, og derfor er de barna som står nevnt i husstanden til Schak-Moe selvsagt ikke Josefines barn.Dette vil åpner virkelig mulighetene for at Jacobine Thorsdatter er Josefines datter, fra et eventuelt tidligere ekteskap. – Dersom ikke også Berthe hadde et tidligere ekteskap med barn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når det gjelde tydning av skrift for gaten, så er jeg temmelig sikker på at det dreier seg om Vaisenhusgaden 30.(Men ved Berthes død i 1899 står Vaisenhusgt. 26 oppført som hennes gateadresse. Ved FT1900, bor det andre familier på begge adresser.)En liten ting man kan merke seg, er at Johan Schak Moe og Josefine Guine Moe melder seg ut av statskirken i 1901, for å bli metodister. (Iflg Stavanger domkirke ministerialbok.) Derfor er kan det se ut til at ekteskapet deres enten er inngått i Metodist-kirken i eller i Domkirken en eller annen gang mellom høsten 1899 og høsten 1900. Her strekker ikke de skannede kirkebøkene til.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Mange tak for disse nye oplysninger.Hvor kan jeg finde de orginale kirkebøger (eller kopier). Er der et arkiv i Stavanger hvor de findes.Jeg sammenskriver de her indsamlede oplysninger og vil gerne sende dem til andre der er interesseret (hvis I læser dette). Det kunne jo være at andre i slekten Møinichen undrede sig over hvem der var forfatter til slektsbogen om Møinichen.Når jeg ser i de ind-skannede kirkebøger er der mange ind- og udmeldinger i statskirken. Det og din oplysning om metodister får mig til at spekulere om der var store ikke-statskirke menigheder i Stavanger rundt 1900.Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har aldri vært i Statsarkivet i Stavanger [url="http://www.kulturnett.no/organisasjoner/hovedorganisasjon.jsp?id=T410719>Lenke , men det er vel all grunn til å tro at de aktuelle kirkebøkene finnes der i en eller annen form.Det er vel også meget mulig at noen privatpersoner innehar dokuentasjon som micro-filmer, kopier og lignende som i dette tilfellet kunne gjøre samme nytten. (Da kan det være greit å være DIS-medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.