Gå til innhold
Arkivverket

[#46133] Mine erfaringer med Brukerforumet og deling av info. Skal vi starte noe nytt?


Gjest Lars Ove Wangensteen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen,

HeiSom kanskje de fleste vet har jeg vært en aktiv bruker på dette forumet en tid.Jeg har alltid gledet meg til å logge meg inn, enten for å få hjelp, eller å kunne hjelpe andre. (Jeg har det de siste månedene gjort over 1000 oppslag for andre på SAH, og tilbakemeldingene og takknemligheten har vært betaling nok) det har vært moro, og jeg er lei meg for at jeg måtte slutte med det.Brukerforumet er helt fantastisk, men jeg vil oppfordre alle til å legge temaet under riktig fylke. Da blir det mye lettere (for feks meg) å finne spørmaålet, og å svare på det. 'Generelt'-alternativet bør bare brukes på temaer som er generelle.Men jeg 'ruger' på en tanke,som kanskje kan bli et alternativ til Dis-treff.Hva med en E-post'ring' hvor den enkelte kan 'melde' seg på i sitt interessefelt enten geografisk (kanskje fylkesvis?)eller etter temaer (middelalder osv)Dette er noe jeg selv er med på i dag i en helt annen sammenheng, og det fungerer.Hver gang man får/innhenter en ny opplysning innen temaet, så trykker man på en knapp og videresender denne til alle på mail-listen. Dette medfører jo selvsagt at alle får mye i innboksen som ikke er interessant, men det er jo bare å slette. det er vel ofte bedre å få mer opplysninger enn mindre med det vi holder på med.Med dette systemet unngår vi dobblet-temaer på Brukerforumet og risikoen ved å miste informasjon fordi vi ikke satt foran maskinen hele tiden.Dette er et helt gratis system, og i mine øyne vil det helt klart være til fordel for alle, både de som er 'medlemmer' av ringen, og nye som ønsker svar på et spørsmål.Ønsker veldig gjerne synspunkter på dette:Mvh Lars OveDa vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Lars Ove Wangensteen,

Og jeg poengterer at 'noe nytt' ikke har noen forbindelse med å erstatte Brukerforumet. Brukerforumet er Norges beste sted for oss, og må alltid bestå.Med min ide mener jeg at vi kan gjøre Brukerforunet enda et hakk bedre når det det gjelder kvalitet.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

PerNei. Jeg snakker om noe som er gratis. Og ikke et forum hvor man trenger å betale avgift. Jeg tenker med en 'ring' med granskere som utveksler/samarbeider om data/opplysninger som i neste omgang gir dette til søkende i BrukerforumLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er etter min mening ingen statlig oppgave å drifte et debattforum for personer som utøver sin hobby. Brukerforumet er langt på vei blitt det, selv om intensjonen var noe helt annet.Før eller siden bør noen bevilgende myndigheter innse at staten ikke skal drive et debattforum for hobbyfeltet som ligger i konkurranse med et privateid debattforum av parallell karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Tore: (6)Du skriver 'Det er etter min mening ingen statlig oppgave å drifte et debattforum for personer som utøver sin hobby. Brukerforumet er langt på vei blitt det, selv om intensjonen var noe helt annet. Før eller siden bør noen bevilgende myndigheter innse at staten ikke skal drive et debattforum for hobbyfeltet som ligger i konkurranse med et privateid debattforum av parallell karakter'Da blir mitt spørsmål: Hvorfor skal ikke staten drive og finansiere dette forumet? Det er statens eiendom det vi leter i (FT, Kirkebøker osv)Og hva mener du med : Brukerforumets intensjon er blitt forandret?Og en ting til: Mener du det er bedre at en privat orginasjon hadde driftet dette?Og hva mener du med: Det er etter min mening ingen statlig oppgave å drifte et debattforum for personer som utøver sin hobby.Er det bare for lønnede genealoger at dette tilbudet skal være fritt tilgjengelige?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars Ove, er du i tvil om at Brukerforumet er (blitt) et forum for folk som utøver sin hobby ?Lars Ove, hvis du mener at staten skal finansiere en gruppe voksne mennerskers egen hobby, blir det ikke da en forskjellsbehandling i forhold til alle dem som har andre hobbyer ?Du mener kanskje at skatteprosenten skal være 100 % slik at staten kan finansiere alt som tenkes kan ? Eller finnes det en grense for hva staten skal drive med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På DIS Slektsforum ligger der noen temaer knyttet til enkelte slekter, bl a Adelsslekter. Blir disse mye benyttet av hobbyister og profesjonelle med interesse innefor de enkelte slektene? Jeg ser at det er svært ulikt, og at noen slekter drøftes klart mer enn andre. Kunne det i tilfelle vært en ide å knytte enkelttemaer til disse. F eks, siden det er aktuelt nå; 'Byborgere Bergen' '..Trondhjem' osv ' 1600-tall, 1700-tall, eller 'Innvandrere fra Tyskland, fra Holland, fra Skottland osv. Det forutsettes selvsagt at man melder seg inn i DIS. Det var vel ikke akkurat det Lars Ove tenkte på, men skitt au, jeg slenger nå frem denne ideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

ToreNei Brukerforumet er et forum for de som utøver sin hobby. Men hva er feil med at staten finansierer det? Det skjønner ikke jeg.Og noen driver med modellbilbygging, eller strikking, hekling, fotball, poker eller annet.Hva mener du med at staten skal være med på finansieringen av dette?Jeg har betalt en del avgift (skatt) for min PC og det samme for bredbåndet.Jeg er overrasket over at en genealog som har brukt dette forumet gratis og sikket mange andre også, kan tillate seg å komme med et sånt innlegg.Skal Brukerforumet bli et betalingsforum for lønnede genealogerOg skatteprosenten; Vil ikke våre etterkommere være takknemlige for at noen forfedre hadde råd til å granske sine aner?Du som genealog burde i mine øyne være glad for at det i dag er mulig å sette opp et slektstre til glede for våre etterkommere. Ikke kritisere det tilbudet som er gratis tilgjegelig.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Har vi endelig funnet et nytt tema som kan 'ta av' for kommende helg ? Kan ikke alle dere andre henge dere på og komme med alle tenkelige utfall ?!Mine meninger i innleggene ovenfor, er ikke nye her i Brukerforumet. Tvert om, de har vært fremført fra min side jevnlig gjennom de 8 årene jeg har deltatt 'her inne'.Mine tidligere forslag, som jeg har stått forholdsvis alene om, er at Brukerforumet, i dagens form, nedlegges, ved å vise til at det allerede finnes en privateid tjeneste av tilsvarende karakter (DIS-Norges Slektsforum), alternativt at ideelle foreninger (DIS + NSF + flere andre) overtar driften av forumet. Etter at dette forslaget første gang ble fremmet, har det opprinnelige forumet blitt avdelt tre nye fora, og har derved endret karakter.Men det er ingen tvil om at deltagerne her i hovedsak utøver hobbyer. Og vær realistiske: staten finansierer ikke andre gruppers hobby, ergo er Brukerforumet i faresonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Tore:Du er helt på ville veier her med å påstå at staten ikke finansierer hobby, og det må du vel vite? tenk fotball og idrett generelt, frivillighetsarbeid osvHva er det da? Profesjonelt arbeid?Nei la vær å komme med dine synspunkter som ikke har noe med temaet å gjøre.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare to kommentarer;Mitt innlegg (11); man må selvsagt ikke være DIS-medlem for å benytte Slektsforum, det kan man også gjøre som gjest uten å betale medlemskontingent. (14) Kontingenten er så vidt jeg husker 300 / år.Og for all del; jeg får virkelig håpe at ikke vi får en ny debatt om DIS på dette forumet. Det var ikke det som var intensjonen min.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(13) Uttaler du deg her som genealog, eller er det først og fremst politiske synspunkter du framfører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Oddbjørn, uttalelsene mine i innlegg 13 er foreningspolitikk, siden DIS og NSF tidligere har foreslått for Digitalarkivet å overta driften av Brukerforumet. Digitalarkivet har med god grunn ønsket å drive det videre, siden der leder mange brukere hen til kilder i Digitalarkivet og digitalpensjonatet. Men diskusjonen er ikke over av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G, Tyholt

Hjelp, hva er problemet?Dere har et gratis åpent nett.Det fungerer.Det er enkelt.Jeg tviler på om staten bruker penger på denne debattarenaen som istedet kunne ha finansiert en sykepleier-stilling.Bruk Digitalarkivet,få hjelp,knekk nøtter,vær glade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er forøvrig saken uvedkommende om jeg selv er genealog eller ei eller hva jeg personlig enn skulle være: min person er ikke del av temaet, og jeg ber derfor især Lars Ove om å avstå fra å trekke inn personlige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Men som åpner av dette temaet håper jeg debattantene kan holde seg til temaet resten av helgenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

For å ta utgangspunkt i noe Lars Ole skrev i innlegg 1, problemet med dobbelt-temaer. Nå er det ikke helt klart, hva som menes med dobbelttemaer, men jeg regner med at det e rnår to ulike tråder diskuterer samme sak.Problemet i Brukerforumet er enda værre enn som så. Enkelte temaer har nå henved 20 ulike tråder (slekter som Bratt, Benkestokk etc.). Det er mange spørsmål som dukker opp, som er både stilt og besvart tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har de to siste døgnene vært aktiv på 3 Schjelderup-debatter og tok nettopp en opptelling, - der er i alt 22 debatter om denne slekten på BF. Med dette som utgangspunkt er jeg enig med Lars Ove i at debattene burde vært samordnet på en eller annen måte, noe jeg opplever at også Tore er opptatt av (dette har jeg registrert tidligere). Noe av problemet her på forumet er at debattantene ikke alltid er like nøye med å skrive inn stikkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Siden nå Arnfrid var så snill å nevne de mange debattene med Schjelderup her i Brukarforumet, benytter jeg sjansen å si at på Slektsforum er der allerede en tråd bare om slekten Schjelderup. Håper alle som har spørsmål om denne slekten kan legge inn sine spørsmål der.LenkeHilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.