Gå til innhold
Arkivverket

[#46133] Mine erfaringer med Brukerforumet og deling av info. Skal vi starte noe nytt?


Gjest Lars Ove Wangensteen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo hatt og har spørsmål angående slekten Scheldrup og har lest temaet du legger ut lenke til her Remi, men mine passet ikke inn der far jeg ut. Jeg skal jo videre på andre grener her, blant Jørgen Pedersen Scjeldrup som var prest på Skogn, datteren Maren Jørgensdatter gift med Ole Christophersen Tønder og sønnen Reinholt som skulle overta på Dønnes på Helgeland. Disse passer ikke inn såvidt jeg kan se, og da er det vel bedre at jeg flytter opp gamle temaer her på Digitalarkivet hvor mine passer inn?I likhet med Lars i innlegg 1 gleder jeg meg også til å gå inn på Digitalarkivet og gi og få hjelp. Når jeg har vært til hjelp for andre så har også takknemligheten vært en stor glede.Ja det er viktig at temaer legges inn under hvert fylke, men også viktig at stedsnavn og tidsperiode for den en søker er med i overskriften. Da kan den som skal lese lettere finne det som er interessant for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Tore H Vigerust

Det eneste alternativet til Brukerforumet som tar høyde for den kritikken Lars Over har vært opptatt av (og mange med ham), er DIS-Norges Slektsforum. Så finnes det også argumenter mot Slektsforum, så som at trafikken der er lav, at det kreves innlogging etc. (nettopp slik som på Brukerforumet). På Slektsforum kan moderatorene styre diskusjonene inn i få separate tråder. På Brukerforumet vil omfanget av parallelle og innholdsmessig tildels helt like diskusjonstråder om samme emner øke og øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har selv hatt stor glede av brukerforumet helt fra starten av. Her har jeg fått utrolig mye hjelp, og etter hvert, også kunnet gi hjelp til andre. Jeg forstår problematikken med flere like temaer rundt de samme slektene/personene, og bruker selv regelmessig søkefeltet øverst på siden til å finne tidligere debatter om samme tema.Imidlertid vil jo en del av disse temaene inneholde utrolig mange innlegg, slik at det på det viset blir uoversiktlig. Det vil derfor ofte være formålstjenlig å starte en ny tråd, men da oppfordrer jeg samlige til å bli flinkere å legge inn lenker til tidligere debatter om samme tema.Til slutt vil jeg bare minne om, at det å benytte brukerforumet her er en frivillig sak. Vil man delta/hjelpe så gjør man det, ellers kan man jo bare holde seg borte fra de temaene man ikke vil innvolvere seg i.De som ivrer for å nedlegge dette forumet i sin nåværende form kan vel helle flytte sin deltagelse til andre fora som måtte passe dem bedre.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Som delvis svar på siste innlegg (28) kan jeg vise til alle de frustrerte debattantene som er sure (tildels sinte) over ikke å ha fått svar på spørsmål i Brukerforumet. Dem finnes det mange av. Ubesvarte spørsmål finnes det svært mange av. Årsaken for en dels spørsmåls vedkommende *kan* være at spørsmålene er besvart tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er framkommet en del påstander som jeg finner det naturlig å kommentere.Brukerforumene ble etablert under Digitalarkivet i 1999, og har vist en sterk vekst:År: Tema: Innlegg: Åpnet:1999 1109 4636 2564192000 2685 12105 5936052001 3414 18597 7429722002 4810 33234 11709332003 6904 52800 16384052004 7855 54656 16102742005 8657 63834 17330962006 9829 75003 2014812Hva er så kostnaden ved dette tilbudet?Programvaren eksisterer og oppdateres for andre formål, serveren må holdes gående for andre formål, det brukes ledig båndbredde. Vi må føre et visst tilsyn, men uten at det er satt av egne ressurser til det. En eventuell nedleggelse vil følgelig ikke frigi målbare ressurser, snarere tvert imot.Bakgrunnen for at dette tilbudet ble etablert var at vi trodde det skulle gi oss MINDRE arbeid. Det har nok slått til!Min konklusjon er altså at dette er et MEGET kostnadseffektivt tilbud, og et tilbud som klart synes å ligge innenfor politikernes erklærte målsettinger for elektroniske tilbud til det norske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Digitalarkivet og brukerforumet her er da virkelig et flott sted og veldig nyttig om du leter etter egen slekt eller skriver bygdebøker.Skattepengene blir nok 'søla' bort på verre ting enn dette.Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

En stor takk til Yngve som i klare ordelag avlivet tanken/ryktet om at Brukerforumet snart er en saga blott, og på vei over i private hender.Det var veldig godt å høre!!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Og for å gjøre det mye enklere å søke her inne, så kunne jo et tema BARE hete 'Schelderup' eller 'Bratt' eller 'Adelslekter' osv.Det er jo ikke noe problem å flytte de eksisterende innleggene som ligger 'hulter til bulter' over i det nye temaet.Dette ville jo gjøre det mye enklere å søke, og vi fikk samlet innleggende i ETT tema.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Siden tema har som overskrift mine erfaringer med Brukerforum, så vil eg derfor fortelle disse. Brukerforumet har for meg vært til svært stor hjelp, sjølsagt har eg lagt inn tema som eg ikkje har fått svar på, men dette var også forventa. Når eg får svar på mine innlegg så kontrollerer eg alltid om dette stemmer i forhold til kilder dvs. at svar som eg mottar blir brukt som ei rettesnor for at eg skal komme videre i mitt arbeide.Så til irritasjon over at noen legger samme tema inn fleire ganger. Det er sjølsagt ein grunn til at dette skjer og grunnen er i vertfall ikkje for å skape irritasjon, det kan være så enkelt at det er nye brukere som ikkje aner at de kan søke etter tema eller at de ikkje har funnet det aktuelle tema når de søkte, da kanskje pga. dårlig overskrift i tema. Hva er så problemet med at samme tema kommer inn fleire ganger, det er jo berre å legge inn link til det forrige tema og vips så er problemet ut av verden, men så ser eg at istedenfor for å gjøre dette enkelt, ja så bruker mange unødvendige innlegg og energi på å hudflette andre fordi de ikkje har søkt gjennom database og funnet at dette tema allerede er blitt debattert. Det er disse eg stiller spørsmål til om de kun er ute etter å kverulere for å kverulere. Det er nå eingang slik at noen som ønsker å studere egen slekt velger å ta den enkle veg, nemlig å ta alt som de finner for god fisk, sjøl gjør eg ikkje dette, men om andre ønsker gjøre det så er vel dette ikkje mitt problem og eg irriterer meg heller ikkje opp over dette.Så til bruk at skattepenger til å drive Brukerforum. Det at enkelte er opptatt av at statens penger blir brukt til å drive dette forum, ser eg på som ett fordekt innspill og skjult motiv for å få nedlagt dette forum slik at vi sitter tilbake med de betalbare alternativer. Når det gjelder besparelse så kan det jo vises til Nedrebø sitt innlegg 30, men i tillegg kan eg føye til at etter at kyrkjebøker er utlagt på nett, så har vi gjennom dette spart utallige skattekroner i form av at vi gjennom dette forum har funnet fram og lagt ut linker til utallige sider i disse bøker, til hjelp for brukere i dette forum. Tidsmessig perspektiv i så måte kan dere sjøl tenke dere ved at dere går på Statsarkivene og ber der ein ansatt om å hente ei kyrkjebok eller hjelpe dere med å lese mikrofilm, som vi nå kan blåse opp til 150 %.Når det gjelder ett annet forum som tillegg til det eksisterende, ja det skal eg ikkje ha noen spesiell motsetning i mot, men at dette skal gå på bekostning av dagens forum, det er eg heilt imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Og når det gjelder feks adel, så kunne man opprette et tema for hver slekt.Munk, Bratt, Dal, Handingmann, Rosensverd, Samsal, Roos, Washington, Kruckov, Tjøttaætten, Bjelke, Rosengjedde, Stak, Anker, Geijerstam osv.Oversiktelig og greit.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Noe av problemet her på BF, i tillegg til at man ikke alltid er nøye med å skrive stikkord, er at enkelte tråder har en tendens til å bli svært lange. Dette gjelder spesielt spørsmål knyttet til slekter som mange har interesse av, slik som Lars Ove nevner; Schjelderup og Bratt. Dersom de skulle samles i en tråd ville vi lett kunne få tråder med 1000 innlegg. Så skal man klare å 'holde tråden', - noen er interessert i grenen etter Andrine gm Jørgen Eriksen i Stavanger, andre er interessert i etterslekten til Scjhelderup i Trondhjem. Jeg tror personlig at det kan bli vanskelig, og ser ikke noen umiddelbar løsning, annet enn at Jan kanskje kan legge inn noen nye undergrupper ( i tillegg til Generelt og Fylker); 'Slekter' (hadde alt vært adel kunne man jo skrevet det, men det er det jo slett ikke).Ellers er jeg også glad for Yngves avklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

ArnfridJeg ser problemet med lange og mange innlegg i feks Schelderup, men den kan også deles. 'Schelderup-Trøndelag', 'Schelderup-Sogn' osvLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Denne diskusjonen startet med noen tanker om mulige forbedringer eller tilleggsfunksjoner til Brukerforum. Slik jeg leser det første innlegget til Lars Ove, går forslaget ut på at 'noen' (Digitalarkivet) etablerer et system med epost-varsling av innlegg i Brukerforum. Altså slik at hvis jeg er spesielt interessert i innlegg som har med Vågå å gjøre, - eller slekten Wangensteen, så kan jeg registrere dette og deretter få et varsel pr. epost om at nå er 'Vågå' eller 'Wangensteen' tema for et innlegg på Brukerforum. Er det riktig oppfattet Lars Ove?Dette skulle vel være teknisk mulig. Med det systemet som er etablert med søking på ord i tittel og stikkord, ville dette kunne være et godt supplement til Digitalarkivets tjenester uten altfor mye arbeid. Men hvor ressurskrevende dette ville være, kan jo Digitalarkivets ansvarlige best svare på selv.Inntil vi evt. får en løsning som antydet ovenfor, kan vi klare oss veldig godt med de funksjonene som allerede er etablert. Søkemulighetene er gode og sortering på fylke er nyttig. Problemet er jo bare at det er mange som ikke bruker disse mulighetene når de legger inn nye tema. Altså:1. Husk å velge fylke dersom innlegget ditt gjelder et geografisk avgrenset område.2. Husk å legge inn stikkord som øker mulighetene for å finne innlegget ditt når andre skal bruke søkemulighetene. Ord i tittel er ikke nødvendig å legge inn på nytt, men andre skriveformer av navn kan være nyttig. Andre stikkord kan være stedsnavn /slektsnavn som ikke er nevnt i tittel, spesielle yrker, hendelser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

KnutJa det er riktig oppfattet, og det bør kanskje være teknisk mulig.Jeg 'abbonerer' på et lignende system der jeg bare får tilsendt de temaene som interesserer meg. Jeg sparer masse tid på dette.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For dem som har slekten sin på få steder ville det sikkert vært fint å kunne få e-post om at det nå har kommet inn innlegg på stedene man er interessert i, men jeg ser for meg at det kan bli tungvint når en har slekt på flere steder. Hvis jeg f.eks skulle være med på noe slikt så hadde jeg ønsket meg mail på flere steder på Helgeland: Nesna, Dønna,Rana, Alstahaug. I Lofoten: Vågan og Buksnes.I Trøndelag: Frosta, Åsen, Skogn, Stjørdal, Malvik og Soknedalen, i Buskerud: Ål, Gol, Norderhov,i Hordaland: Bergen. Jeg har også flere slekter jeg skulle hatt mail om i såfall, bl.a Mikkelborg,Scheldrup, Kane,Galtung, Schanke osv. Med andre ord ville det vært uoverkommelig for Digitalarkivet angående meg som har interesser i så mange emner. Det er også en av grunnene til at jeg ikke legger emner korg.Så har jeg også noen som flyttet mye, og jeg har mange ganger savnet muligheten til å kunne legge samme tema i flere fylker. Kan jo ta et eksempel på da jeg skulle legge inn tema for venninne her. Hun har en ane som ble født i Hedmark ca 1821, var i Trondheim(Sør-Trøndelag) fra 1840-1846, var på Dønna på Helgeland ca 1846-1860, og i Lofoten etter 1860. Her burde det vært mulig å legge han under både Hedmark, Sør-Trøndelag og Nordland i samme innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (24) Ingen ting blir bedre enn de menneskene som legger inn innlegg. Søker man ikke etter teama og fortsetter med samme tråden, blir det nye tråder. Tar en vilkårlig tråd og forandre overskriften blir det også rot.Så hovedreglen er enkel: De som bruker slike systemer om det er SF eller DF eller mailinglsister eller messageboard eller hva som helst; intet blir bra før alle følger de regler som bør være felles for alle.Desverre blir man heller ikke enig i disse reglene så derfor er det et eveig rot alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Anne LiseJa jeg forstår problemet, og mitt forslag er kanskje ikke det optimale. Det var bare en tanke som jeg synes det er greit å lufte. Jeg tror (er ikke sikker før jeg har sjekket en gang til)for eksempel at jeg har noe om den Schelderup du søker, men hvor skal jeg legge inn det?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Lars Ove: Jeg har funnet en del selv om anene i slekten Scheldrup både i innlegg her på Digitalarivet, Simon Ellefsens hjemmeside,Frode Holthes hjemmeside, og noe på Slektsforum og Trønderslekt. Tror jeg skal skrive inn det jeg har funnet først og fremst. Jeg har mulige aner i Ljørdalen i Trysil som jeg skulle ha sjekket om det var skifter på(foreldre til Ole Jonsen født 1759), men jeg vet ikke når de døde. Hvis du vet noe kan du ta kontakt privat: anih@online.no. Folk har slått opp i bygdebøker tidligere uten å finne noe, men trodde at mulig bror av Ole som kan være min ane var utelatt. Dette skal ikke bli noe nytt emne her nå. Derfor send gjerne mail.Glemte å få med Rødøy,Lurøy og Træna som interesseområder på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

OK, men poenget mitt var det som er problemet.Når jeg sitter på en del info jeg har lyst å dele feks om Schelderup, og når det finnes sånn ca 22 temaer på forumet om den familien, er det da meningen at jeg må lese alle 22 temaene for å delta. Hadde det da ikke vært lettere med et 'Schelderup-Trøndelag'-tema hvor jeg kunne lagt det inn? (ps jeg har ikke noe forhold til Schelderup, men jeg har allikevel en del stoff)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Det er mange innlegg på digitalarkivet sine diskusjonsfora og det er arbeidskrevjande å følgje med 'for hand'.Eg nyttar no RSS tenesta og les alle meldingar i alle debattar på stikkord. I praksis vil det sei at eg set opp RSS lesaren min til å motta alle innlegg og å plukke ut dei som innheld eit eller fleire stikkord som eg har intersse av. Desse hamnar i ei eiga mappe.Etter kvart er eg vorten flink med stikkord og trur ikkje det er mange innlegg her med interesse for meg som går meg hus forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er jeg helt enig med deg, Lars Ove (44). Jeg har f eks lagt den samme informasjon om Schjelderup inn i flere ulike debatter. Er man borte fra PCen noen dager eller uker, f eks i ferien, blir det et h... arbeid å oppdatere seg. Noe må gjøres med dette. Jeg synes absolutt vi skal komme med kosntruktive forslag til forbedringer av BF.For noen uker siden måtte vi avslutte en debatt om Hegelund. Vi, 4-5 personer, bestemte oss da for å jobbe videre pr e-post. Jeg synes ikke dette fungerer særlig bra. Aktivitetet er laber, det går for lang tid mellom hver gang vi har kontakt, og kontinuiteten blir dårlig.Konklusjonene min blir: Brukerforumet må videreutvikles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Lars Ove: Er det medlemskapet i Dis på 300 kroner som er det store problemet?Som nevnt av andre finnes det du etterlyser på Dis sitt Slektsforum. Der er innleggene logisk inndelt etter geografi og tema, du kan 'abonnere' på tema du vil følge med på, og ikke minst er innleggene søkbare på tekst.Her er det som nevnt rot, tenk deg et bibliotek eller arkiv som ordnet sine bøker og dokumenter på samme måte. Det ville bli umulig å finne noe igjen. Du foreslår i (35) at man med tanke på slekter som Bratt og Dal kunne ha et tema for hver slekt. Ja, men hvor lenge ville det holde. Du vet like godt som meg at når temaet Dal etter ei tid falt nedover på lista, ville det sannsynligvis ikke bli plukket opp igjen av neste innlegger. Istedet vil et nytt tema om samme startes. Å tro noe annet er å drømme.De som har vært med her ei stund husker kanskje at Debattforum plutselig forsvant fordi Jan Oldervoll av diverse grunner ønsket det slik. Ifølge ham var han i sin fulle rett fordi programmet og opplegget var hans eget som Digitalarkivet fikk bruke. Det er uholdbart at et opplegg som dette skal hvile på en privatperson. I stedet bør det drives av en organisasjon som Dis (eller andre) for å sikre kontinuitet.For å sikre at en organisasjon som Dis kan drive Slektsforum er jeg villig til å betale 300 kroner. Og når man kan bruke Slektsforum som gjest, uten å betale, skjønner jeg ikke hvor problemet ligger. Slektsforum er noe tregere enn Brukerforumet her, men 2 sekunder holder vi vel ut å vente på at det vi klikker på skal dukke opp. Såpass tålmodighet bør en slektsforsker ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Svarene kommer mye lettere og raskere på BF, og det er mye enklere å legge inn innlegg her.Hadde det bare vært mulig å søke direkte i tekstene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Tydeligvis sitter det noen og trommer med fingrene av utolmodighet. :) Svarene kommer når folk svarer og kan neppe komme raskere. Snakker man om nett-tid er vel det snakk om mikrosekund. Det andre er den mennekelige faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.