Gå til innhold
Arkivverket

[#46135] Hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Ingvild Wierli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Wierli

Kunne noen være brydd med å se på denne siden? Jeg klarer ikke lage link så kanskje noen kunne gi meg noen tips?Hole kirkebok 1873 - 1877 side 343 nr. 22 Gulbrand Ellingsen dør. Klarer noen å tyde resten? Mvh Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Tusen takk! Det var jammen godt gjort. Kunne jeg spurt om enda en?Lysningsprotokoll for Hole 1843 - 1853 andre side under 1850 1. ekteskap på siden.Giftemål mellom Andreas/Anders Andersen og Berte Caroline Gulbrandsdatter. Det står endel informasjon helt til høyre som jeg ikke klarer å lese.På forhånd takk:-) Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Dette var litt av ei nøtt. Eg kan ikkje garantere at alt er rett, det eg ikkje greidde å tyde, står ope:'Andreas Andersen har været hos Præsten den 1ste Juli og tilbagekaldte Lysningen[?] der skal ansees død og magtesløs, med skriftlig Tilstaaelse fra Gulbrand Bure[?], Pigens Fader af 28de Juni. Pigen er ....... at møde, og Andreas Andersen tilbageleverede sin Attest dato 25de Januar 1850 af Præsten Hald[?] der han angav ........................................... Den 6te Juli 1850 har Pigen Karoline Bure været hos Præsten og ærklæret at Ægteskabet skal være hævet, i Faderen Gulbrands Paahør.-'Så spørst det om det er nokon andre som tyde resten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette var nok ikke enkelt nei, men mener å ha følgende å tilføye.Det mangler et 'som' i setningen 'der skal ansees som død og magtesløs....I det første hullet i Sigdestads transkribsjon mener jeg det skal stå ...paalagt...i det andre; ...at ville reise til Arendal paa ....arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Ja, det må jeg si. Jeg støtter oppunder spørsmålet til Aase her. Har du fått tildelt noen spesielle evner, Gunnar? Helt utrolig! Kunne noen forresten fortelle meg hvordan jeg lager en lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Til (6).Godt jobba, Finn. Eg trur eg skulle ha sete lenge skulle eg ha funne ut dette.Til (7)Ja, det kan verke slik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (8)Ei lenke lagar du ved å høgreklikka på lina bak addresse øvst på sida, altså den lina som startar med http://. Når du høgreklikkar på den vil den verta markert og du får opp ein liten meny, der kopier er eitt av valga. Så klikkar du på dette valget og addressa er lagra på klippebordet. Når du skal lima den inn i innlegget stiller du markøren der du vil ha lenka og klikkar på rediger på menylina heilt øvst. Der får du eit valg lim inn eller past. Når du klikkar på det vil lenka verta innlima. Bry deg ikkje om at det ikkje står lenke. Det ordnar programmet når du legg innlegget på plass. Sjølv streva eg litt med dette i starten, difor er eg litt grundig her.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Men den metoden du skildrar her kan ikkje brukast på dei skanna kyrkjebøkene - der må du kopiere bildeinformasjonen, elles 'døyr' lenka i løpet av ein halvtimes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.