Gå til innhold
Arkivverket

[#46137] Skifte etter Siri Eriksdtr. Vike - Sunnhordland


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Dato 18. juni 1757. Hun etterlot seg en enkemann, men han kalles så vidt jeg ser bare Enckemanden, og søsken: Hugne Fordahl, Kari Erichsdatter, gift, Britha E., død, hadde etterlatt seg sønnene Halvor, Erich, Iver, Lars, Niels, Ole og Erich Nielssønner, og Guri E., død og hadde etterlatt seg døtrene Marte, gift, Siri, gift og Guri, gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Harald Kvale

Det er såvidt jeg våger å spørre, men kan du (Yngve) ha funnet feil skifte her?Iflg. Skåneviksoga døde denne kvinnen i 1727 på Årtun, og skal ha vært gift med Lars Eriksson.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det skulle ikke være så farlig å spørre!Jeg har her funnet fram skiftet etter:Siri Eriksdtr Vike, Skånevik, folio 121b i A.a.7a 1755-1760.Jeg finner ikke henvisning til noe skifte etter Siri Eriksdatter Årtun, men det er ikke bevart skifteprotokoll for Sunnhordland mellom 1722 og 1743, slik at det ikke er bevart skifter etter personer som døde f. eks. i 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Harald: I Skånevikssoga ser det ut til at ho Siri Eriksdotter som var syster av Hugne Furdal var gift med Lars Eriksson Årtun og døydde i 1727 eller 1728. Ho døydde før ektemannen og det er ikkje nemnd born.Eg finn ei Siri Eriksdotter på Vika (nr. 29), men ho døydde etter mannen. Opphav ukjend.Kan forfattaren ha blanda fleire Siri Eriksdøtre? Kjeldemateriale var jo magert for Skånevik for den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Først av alt, tusen takk Yngve for at du tok deg tid til å sjekke dette en gang til.Hei Marie. Det var akkurat den Siri du foreslår jeg trodde det var, derfor ble jeg litt 'forvirret'. Nå er jeg sikker på at vi har rett, og at forfatteren har gjordt en feil. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.