Gå til innhold
Arkivverket

[#46140] Hjelp til å tyde kirkebok for Vang, Hedmark


Gjest Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Hoel

Har funnet ekteskap mellom Haagen Jørgensen og Anne Andedersdatter 19. mars 1834, side 192 nr. 4 men har problemer med å forstå mer enn navnene. Lenke Sist jeg prøvde å lage link gikk det ikke bra. Håper jeg lykkes bedre med dette forsøket. Vennlig hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Her er permanent sidelenke. LenkeJeg mener det står følgende: Gaardmandssøn Ungkarl Haagen Jørgensen af Leuthens Prestegjeld med Attest. 31 Aar. Vaccineret i ?. Gaardmands ? Anne Andersdatter Lien i Wang 21 Aar. Vaccineret af Halvorsen.Er ikke sikker på hva det står der jeg har satt spørsmålstegn.Mvh Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei!!! Dette kommer litt utenfor det du spør om men kanskje du ikke har dette. 3 bind av Vangsboka g.nr 115-152 side 384 står det om Anne Andersen sin familie og noe bakover. Vil bare nevne at Håken Jørnsen er født 1-9 1803 på Rogstad i Løten av foreldrene Jørn Persen og Anne Bentsdatter.døde 19-1-1890 Bækkesveen Vang. Anne Andersdatter er født 27-11-1812 Lien Vang og døde 24-12-1889.De hadde i alle fall 9 barn. Anne sine foreldre er: Anders Jensen f 1777 Syljeseteie,død 6-6 1832 Vang gift 1800 med Eli Johannesdatter f 1775 Arnset, Vang døde 23-6-1863. Håper dette har hjulpet deg litt på vei. Vennlig hilsen Mai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Mai Britt. Takk for sist. Du har vært til stor hjelp før og det ser ut til at du er det nå også. Bare en detalj. I KB for Vang i Vang 1832-1854 s. 192, nr. 4 står 'Håken Jørnsen' med navnet Haagen Jørgensen. Dermed burde vel hans far hete Jørgen? Ellers takk for opplysningene du kom med. Skriver dette slik fordi jeg får feil på de permanente sidelenkene når jeg prøver meg på det. Mvh. Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei..... Jørn og Jørgen går om hverandre.Jeg har tittet på barna og der står det også Jørgensen. Men jeg er ganske sikker på at dette er de personene som du er etter.Der det står i bygdeboka er om Lien som Anne kommer fra. Haagen kjøpe Lien\Lia ved skjøte 19-4-1834 for 198 spesidaler og føråd fra Eli til en årlig verdi av 16 spesidaler. Haagen lånte penger av Halvor Steen. Jeg fant et til giftemål i Vang Kirke 1826-1841 protokol 9b side 372 nr 4 og der står han som Haagen Torgesen fra Løten 31 år avskedet jæger fra Hoff i Løten.Gift samme dato 19-3-1834 med Anne Andersdatter hun 21 år og fra Lien.SÅ det er ikke noe rart en blir svimmel av navn. Eller så Haagen flyttet fra Hov eller Hoff som det står 1834 fra Løten. Familien brukte Lien\Lia fra 1834-37 Korsbakken fra 1840-62 og Bækkesveen fra 1864.I 1849 ble det opplyst at for 17-18 år siden at han hadde uttjent som ridenede jeger. Det står det også når han gifta seg i 1834. Men jeg har ikke noe annet forslag.Men det går and og se etter om faren heter Jørn eller Jørgen i 1803 i Løten. Så etter på folketellinga 1801 i Løten og der står det Jørgen og ikke Jørn. Vet ikke hvorfor Stensrud som har skrevet boken kalt han Jørn??? Det første gutten heter også Jørgen født 27-3-1836.Så det er nok han som har bare kaldt han Jørn. Finner hans foreldre under Rogstad i 1801 i Løten.Jørgen Pedersen og Anne Bentsdatter. Tittet på han som død:Vang Kirkebok protokoll 19 1896-1900 side 389 side 9.Haaken Jørgensen døde 19-1-1890 beg 3-2-1890 og da er han ind og husmann på Bækkesveen.Fødested:Rogstad i Løten født.1803. Så nå har vi fått han på plass. Håper vi er enige nå. Vennlig hilsenMai Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.