Gå til innhold
Arkivverket

[#46150] Dansk adel


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

I jakten på nye (gamle) opplysninger om den danske slekta Harbou kom jeg over denne sidenhttp://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Så langt det gjelder Harbou stemmer opplysningene på denne adressa godt med andre kilder. Men så forsøkte jeg å 'forfølge' anene til ei av de inngifta damene i Harbou-slekta. Og da havnet jeg langt inn i konge- og fyrsteslekter ikke bare i Danmark, men i Sverige, Norge, Polen, Kiev og jeg vet ikke hva.Er det noen av dere som kjenner denne hjemmesiden og kan si noe om kvaliteten på det som presenteres?Ett eksempel: Jørgen Harbou (ca 1530-1593) var gift med Else Jensd. Munk. Hennes farmor het Gjertrud Jensd. Bratskov. Og ved å forfølge Gjertruds aner kom jeg altså til noen resultater som så ut til å være for gode til å være sanne.Og da er de vel det?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det vi helst burde ha som kunnskaps-'grunnfjell' vedrørende dansk adel, er en digitalisert utgave av Danmarks adels årbog. Inkludert alle kildehenvisningene og med alle rettelsene og tilleggene. Hvis man vil ha en vurdering av en eller annen webside som dekker dansk adel, foreslår jeg som huskeregel spørsmålet: er opplysningene fulgt opp med argumentasjon og kildehenvisninger ? Er svaret nei, så gå heller til annen (trykt) faglitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En trenger ikke gå til Danmark for å finne slike flotte opphav som nevnes i (1). På GenCircles kan vi i Handelands data klatre fra Ivar Trondsen Aspas mor, Jorunn Aslaksd., og via hennes mor Gro videre til både Håkon 5. Magnusson, portugisiske konger, storfyrstene i Kiev og den bysantinske (øst-romerske) keiserrekken, i tillegg til Europas fyrstehus ellers. Siden dette allerede ligger ferdig på nettet, der alle kan kopiere det eller skrive det av, så er vel bevis for dette av underordnet betydning? Det viktigste er vel avstamningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for innspill. Jeg har Hans Walter Harbou (HWH) 'i bånn' som sammenligningsgrunnlag. Men HWH har lite om ektefellenes (dvs. hustruenes) bakgrunn.Problemene oppstår når vi beveger oss utenfor løypa til HWH. Jeg har ihvertfall ikke nok kunnskaper om dansk adel til å vite når eller om forfatteren av den ovennevnte hjemmesiden beveger seg over i rene Luriumstan. Og kildehenvisning mangler jo også, så vidt jeg kan begripe.Kanskje Dansk Adels Aarbog er stedet. Slekten Munk skal det også stå noe om i NST XXXV/1. Men akkurat det bindet fant jeg selvsagt ikke i natt.Nå tar jeg en skitur.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

9: Hvordan kan du mene at vi kjenner slektene fra denne websiden, så lenge websiden ikke oppgir argumentasjon og kildene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kjenne og kjenne. Navn som Kane, Benkestok, Galtung o.l. er vel mer kjente enn Mund og Thermo og Galt osv?Jeg antar at det er lettere for mange lesere av dette forumet å sjekke gehalten i virksomheten bak roskildehistorie.dk ved å se på disse mer 'kjente' slektene.Det var i grunnen ikke noe annet.Jeg har ihvertfall ikke ment å gi skribenten noen attest eller hva det måtte være. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Slik å forstå - gjengjennelse av slektsnavn.Det har forøvrig begynt å komme en del spørsmål her i Brukerforumet om holdbarheten til slektsnavlene på denne websiden. Det nytter ikke å sitte å kommentere alle tavlene, siden de som nevnt mangler argumentasjon og kilder. Egentlig synd at de er så populære, når slike vesentligheter er borte. Men de er vel popolære siden bildene er fine. (Selv om vi ikke kan tro på dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Tore: hvilket belegg har du for konklusjonen din i parentes ?Har du sjekket med folkene bak Roskildehistorie.dk om hvilke kilder de bygger på, og derfor kan avvise materialet på faglig grunnlag ?Hva hvis det er et seriøst, faghistorisk miljø som står bak sidene ?Materialet kan da vel være til å stole på selv om det ikke er kildebelagt på Brukarforum ?God søndag !; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Knut (13): Jeg har sendt en forespørsel til en Roskilde-gruppe jeg fant på DIS-Norge. Håper på en nærmere vurdering derfra.Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg har gått inn på noen sider og sett på våpenskjoldene. Noen er hentet fra DAA og mange er nytegnet ved hjelp av et dataprogram som ikke gir alle figurene særlig god utforming, men heller gjør dem litt klossete.De sidene jeg har sett på, har bare våpentegninger fra DAA eller dataskapte tegninger, dvs ikke bilder av segl eller våpengjengivelser som disse personene selv har brukt. Dermed har de ikke fått med de individuelle særtrekkene og variantene som vi kan se i segl og samtidige våpengjengivelser.Med andre ord er det ikke lagt særlig arbeid i våpenskjoldene - uten at jeg kan si om de har lagt like lite arbeid i slektsoppstillingene.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Knut Fasting, jeg har sluttet med den populære sporten å sende forespørsler i øst og vest etter opplysninger og kildegrunnlaget for fremsatte slektshistorier. Hvis det som publiseres ikke i utgangspunktet har referanse til kilder, faglitteratur med videre, så orker jeg ikke forfølge det videre. Og legger det helt til side. Hvis det var forfattet av fagmiljøer så ville det garantert inneholde en henvisning til hvor dokumentasjonen var å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Hans Cappelens kritikk - at det ikke er lagt særlig arbeid i våpenskjoldene - gjelder også for slektstavlene. Her var det utrolig mye vrøvl. Skygg langt unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for at du tok deg bryet, Lars. Greit å få bekreftet en sterkt tiltagende uro.Problemet er jo å skille hummer og kanari, og vite når hummeren blir kanari;-}Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Torgeir, en god tommelfingerregel er at hvis slektstavlene ikke presenteres med argumentasjon og referanser /henvisninger til originalkilder og aktuell faglitteratur, så er 'ikke godt nok'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg skrev til en skole i Roskilde som står bak hjemmesiden, her er svaret:Siden laves af skolelever! Der anvendes netsurfing og i rimelig udstrækning Trap Danmark. Men vi kan ikke i det regi stille store fagmetodiske fordringer, endsige anføre et hav af kilder. Fejl andre steder på nettet slipper med ind i vores lille verden. Dog er jeg selv gået i gang med en kritisk granskning af det hele. Det tager tid. Jeg er kommet til 'K'. Og har da luget en del ud. Fokus hos os og nok mere heraldik end genealogi.Venlig hiolsenFinn Gaunaa Skoleleder; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for initiatviet, Knut.Selv har jeg ikke fått noe svar fra våre frender der nede. Men det behøver jeg jo ikke etter dette.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Er veldig glad vi har Tore og de andre som kan taue oss inn hver gang vi er paa utrygg grunn. Hilsen Torgeir (med litt komplisert tastatur.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Våre danske kolleger har nå også oppdaget elevarbeidet fra Roskildehttp://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?,295439,295976Jeg finner det spesielt interessant å se hvordan den 'fornærmede' utviser en dansk form for toleranse overfor 'overgriperne.'Derimot har jeg fortsatt ikke kunnet finne noen kildehenvisninger på sidene til roskilde-elevene. Kanskje de ikke har rukket så langt? Eller skyldes det bare min uformuenhet, kanskje.Siden jeg ikke er medlem av DIS-Danmark, får jeg ikke spurt om dette i deres debattforum.Men kanskje det finns noen medlemmer som leser dette?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.