Gå til innhold
Arkivverket

[#46152] Til dere som gransker på gårder/plasser i Gudbrandsdalen


Gjest Lars Ove Wangensteen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk for utfyllende opplysninger, Aud og Trond, (26) da ser vi også hvor Edvard-navnet stammer fra. Jeg har alltid trodd at onkel Edvard kom fra en storgård av god bondeslekt, men det er jo slett ikke sikkert. Tante Marta, som var pianistinne, snakket om hans familie slik. Forøvrig kjenner jeg ikke de topografiske og sosiale forholdene i Ringebu på 1800-tallet. Har dere noe mer som kan fortelle meg noe om dette, så er jeg takknemlig for det, evt til affi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva mener du med siste setning 'Legg merke til hvor de bodde, det forteller jo litt om hvorfor foreldrene til Edvard i sin tur hadde vanskeligheter med å kunne slå rot et sted.'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Som du ser, var faren til Erik fra Ringebu, og moren var fra Øyer. De bodde jo først i Øyer, der Erik ble født, men flyttet senere til Tynset og ble plassfolk under Stortrøen i Tyldalen. Det forteller at høyst sannsynlig var Johannes nr. to eller lenger ute i rekka av brødre, altså ikke den som fikk overta bruket etter faren. Og Berit hadde nok en bror som overtok hjemstedet etter foreldrene hennes, så noe innpass der var heller ikke mulig. Johannes og Berit var i grunnen heldige som fikk husmannskontrakt under Stortrøen.Men for Erik i sin tur å komme tilbake til Øier, eller Ringebu for den saks skyld, bød nok på store utfordringer med hensyn til å skaffe seg et utkomme for seg og kona og barna. Hvis man ikke var på rett sted til rett tid var det på den tiden omtrent umulig å komme inn som husmann noe sted. Det var jo nettopp derfor fikk vi den store folkevandringen til Amerika. De som var i tilsvarende situasjonen som Erik og Berthe, men som valgte å bli værende i bygda, ble som regel henvist til å bo som inderster en periode her og en periode der, hos slekt eller bekjente. Vi ser at Erik var 'Dagarbeider,tømmerdrift i andres tj.' i 1900, og bodde også her midlertidig: Lenke Om det var pga arbeidet, eller fordi det var trangt om plassen hjemme hos familien, skal være usagt, men jeg tror virkelig Erik og Berthe strevde for tilværelsen.Jeg sier ikke at det var slik, men dette er tanker jeg gjør meg omkring det du skrev om at 'de må ha flyttet mye rundt', tanker basert på den informasjonen jeg har samlet ved å følge andre familier i liknende situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.