Gå til innhold
Arkivverket

[#46153] Malena Paulsdatter Følling (f.ca 1708) sine foreldre N.T.


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

I 1728 gifter Kristoffer Størkersen Rostadaunet seg med Malena Paulsdatter Følling (Kirkebok for Stod). Malena skal i forhold til alder ved sin død- være født ca 1708. Kjenner noen til Malena Pualsdatter Følling sine foreldre?Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at en av forloverne heter Ingebrigt Følling. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=Vi17341689&gardpostnr=382&personpostnr=1501&merk=1501#ovre>LenkeSer at det er en Haagen Povelsøn Følling som gifter seg i 1730 Lenke og 1732 gifter Arne Povelsøn Følling seg Lenke. Ved begge vielsene er Ingebrigt Følling forlover.Kan dette være en aktuell kandidat? Povel Haagensen på Følling i 1701 Lenke. I 1700 er det en Poven Haagensen Wanderaas som gifter seg med Ane Taraldsdatter Følling Lenke.Stebarna som er nevnt etter Povel Haagensen på Følling i 1701, har Iversen som farsnavn. I 1691 var det en Iver Mikkelsen Forset som giftet seg med Ane Taraldsdatter Følling Lenke. Dette kan tyde på at Ane var enke da hun giftet seg med Povel Haagensen Wanderaas. Iver Mikkelsen på Følling døde i 1698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei Grethe! Det er vel sterke indikasjoner på at Povel Haagensen er far til Malene. Så det er utvilsomt en veldig god kandidat. Skal studere opplysningene litt nærmere.Takk skal du ha! Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Det er skifte etter Anne Taraldsdatter Følling i 1740. Enkemann er Povel Haagensen. Barn med første mann: Avdød sønn Michel Iversen - etterlater seg 4 barn. Barn med etterlevende mann: Haagen Povlsen gift på gården Schei, Arnt Povlsen gift på Følling, Mallen Povlsdatter gift med Christopher Rostasoune i Bedstaden. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg har de samme oppl. som Gyrid. Malene Paulsdtr. var dtr. av Paul Haagensen Wanderaas og Ane Taraldsdtr. Følling. og hun ble gift 22.02.1728 i Følling kirke, Stod, med Christopher Rostad-Aune. Malene hadde to søsken, Haagen og Arnt. Ane Taraldsdtr. og Paul Haagensen var mine 5xtippoldeforeldre. Paul var sønn av Haagen Paulsen Wanderaas og h. Marit Olsdtr., og Anes foreldre var Tarald Andersen Følling og h. ? Larsdtr. Følling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Kan bare bekrefte opplysningene som er gitt ovenfor. Ane Tharaldsdatter var først gift med Iver Michelsen, kalt Forset da han giftet seg, men høyst sannsynlig sønn på Tiltnes. De hadde barna Michel, Tharald og Peder sammen. Iver døde i 1698, og Ane giftet seg med Paul Haagensen Wanderaas. Hans slekt kan føres tilbake til 1500-tallet.Anes mor er høyst sannsynlig en datter av Lars og Randi Følling, som hadde odel på gården. Hun er først gift med Paul Pedersen, sannsynligvis fra Melhus. Med han har hun barna Randi, f. ca. 1649 d. 1705, og Lars, som er 8 år i 1666. På dette tidspunktet er Paul død, og Anders Tharaldsen gifter seg med enken, dvs. Anes mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

En takk til dere alle for opplysningene som slo fast hvem Malene er datter av.Jeg har også sett på ektemannen Kristoffer Størkersen. Det synes som folktellingen i 1701 for Beitstad og Stod bare har en kandidat som kan være samme Kristoffer. Alderen stemmer ikke helt. Det dreier seg om Kristoffer Størkersen fra Røsegg. Kjenner noen til om Kristoffer Størkersen Rostadaunet kan være den samme som er sønn på Røsegg i 1701?Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg kan ikke si det med sikkerhet, men det virker svært sannsynlig at det er Christopher Størkersen Røsegg som er på Rostadaunet, og at det er hans bror Bård som er på Rostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk Sissil! Jeg er ganske sikker på at det må være den samme Christopher. Jeg har også sett på kartet og Rostadaunet, Rostad og Røsegg er nabogårder. Så det var ikke lange veien å flytte fra Røsegg til Rostadaunet.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til innlegg 7 av Sissil: Jeg regner med at det må være en feilskrivning når du nevner Anders Taraldsen. Jeg går ut fra at det må være Tarald Andersen, eller har jeg misforstått? Du nevner opså at slekten på Vanderås kan spores tilbake til 1500-tallet. Mener du da igjennom personers høye alder ved senere mantall?Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1665 [url="http://home.online.no/~sisselbs/nt/stod/mantall/sm1665.html>Lenke og 1666 bodde det en Haagen på Wanderaas Lenke. På Offuerfølling i 1666 bodde det en Tarald, 24 år.I tienderegisteret 1664 finner du Poffuel Vanderaas Lenke og i skattematrikkelen for 1647 er oppført Pouel Vanderaas LenkeDenne siden kan ellers kanskje være til nytte for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk Grethe! Siden du henviste til er jo bare kjempebra! Virkelig godt arbeid er lagt ned bak denne siden.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til innlegg 11: Det var feilskrift - jeg mente Tarald Andersen.Foreldrene til Paul Haagensen Vanderaas er Haagen Paulsen Vanderaas og kone Marit Olsdatter (som giftet seg med Ole Michelsen Kvam etter Haagens død. Det siste ekteskapet var barnløst). Haagen og Marit hadde barna Paul, f.ca. 1668, Rasmus, f.ca. 1670, Ole, f.ca. 1671 og Peder, f.ca 1676.Foreldrene til Haagen er Paul Haagensen fra Skei og Anne Rasmusdatter. De er bosatt på Vanderaas og har sønnen Arne og datteren Marit i tillegg til Haagen.Faren til Paul er Haagen Paulsen Skei. Jeg vet ikke navnet på hans kone, men hun var også gift med Jørgen Skei. Paul og kona har barna Paul, f.ca. 1596, Jon, f.ca. 1606, Gjødda, f.ca 1609, Ståle, f.ca. 1614 og Marit, som jeg ikke vet alderen på. Haagen Paulsen Skei er bruker på Skei i 1608 (har ikke navn på bruker før denne tid), og han eier ett spann i Skei. Dette spannet blir senere delt mellom sønnene Jon og Ståle.I 1548 finner vi Paul Skei som betaler 6 merker smør og 1 vog mel i leidang. Han er sannsynligvis far til Haagen (Forøvrig den eneste ved navn Paul i Stod).I mantallet for 1520 er det ingen bruker på Skei (i hvert ikke som betaler tiendepennigskatt). Men det er en Paul på Lilleby. Navnet Haagen (Hoghen) finnes på Egge, og Hogh på Hegge. Den siste betalte for jordegods i 1520. Det gjorde ikke Haagen på Egge.I dette området er navnetradisjonene rimelig konstante, og de samme familiene kretser rundt de samme gårdene. Derfor kan det være grunn til å nevne at brukeren på Rostad i 1520 het Ståle (det er kun 2 personer med dette navnet i fogderiet i 1520, og den andre bor på Inderøy). I 1548 er han avløst av Oluf, men til gjengjeld er det en Ståle på Østby i Stod. Navnet Rasmus finner jeg verken i 1520 eller 1548, men i 1557 betaler Rasmus Hegge skipsskatt. Da har det også dukket opp en Rasmus på Tolberg i Sparbu.Det var mye inngifte, som tydelig bærer preg av å holde gårdene innen slekten. Selv er jeg etterkommer av bror til Paul Haagensen Vanderaas (han som ble gift til Følling), Rasmus Haagensen, som overtok Vanderaas. Det er vel ingen bombe at hans etterkommere finnes i stort monn på Røsegg? Hans datterdatter, Jødda Pedersdatter Svarva, giftet seg med Peder Bårdsen Rostad.Dette var mitt grunnlag for å si at sannsynligheten for at Christopher Størkersen Rostadaunet er identisk med Christopher Størkersen Røsegg, i tillegg til at han som tidligere nevnt er den eneste med dette navnet i hele fogderiet i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.