Gå til innhold
Arkivverket

[#46161] Jacob Christian Lædel Gripenfeldt, døpt 28. september 1753


Gjest Hans Olav Aker
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Olav Aker

Nå er jeg så godt i gang med å skrive i dette forumet at jeg prøver en gang til med en annen etterlysning. Min tippoldemor heter Kristiane Marie Jacobsdatter, uekte barn av Johanne Maria Jacobsdatter Lædel. Kristiane ble født 21.7.1835 i Brunlanes. Mor skal hete Johanne Maria Jacobsdatter Lædel. Dette må være av den fanteslekta Gripenfeldt etter Jacob Christian Lædel. Det er svært vanskelig å følge disse fanteslektene i vanlige kilder. Tror Johanne måtte ha en søster som het Marte Sophie som bosatte seg i Hedrum. Hun giftet seg med en feier som het Johan Jacobsen (død i Hedrum i 1870). Er det noen som kjenner til disse slektene? Det er jo litt artig dersom en kan vise til å være av bøddel- og fanteslekt. Hans Olav Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Olav Aker

Ja, jeg tror det er henne som må være søster til Johanne. Jeg har lett litt i diverse fanteregister. Der er både Marte Sophie og ei Johanne nevnt. Det er derfor jeg tenkte på Marte og Johanne som søsken (eller halvsøsken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Olav Aker

Flott. Dette skal jeg se mer på. Har ikke sett akkurat denne lenken. Skal studere den nærmere. Kan sikkert være til nytte. Tusen takk. Hans Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Olav Aker

Jeg ser at det går for lang tid mellom hver gang jeg tar tak i slektsforskingen min. Dessuten leser jeg for lite i disse debattforuma. Ser jo på de lenkene jeg har fått nå at det har skjedd mye siden forrige gang (for 4 år siden)jeg etterlyste anene til Kristiane. Dette må jeg lese meg opp på. Igjen tusen takk til dere som har (foreløpig) hjulpet meg inn på den rette vei. Hans Olav Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Olav Aker

Nå har jeg lest gjennom de lenkene jeg ble tipset på. Svært interessant alt dette. Det jeg dog må si jeg er mest interessert i er om noen kan få sjekket ut om Johanne Maria Jacobsdatter Lædel virkelig er født i Tønsberg slik det står i dåpsopplysningene (Tanum kirke i Brunlanes) for hennes uekte datter, Kristiane Marie Jacobsdatter f. 21.7.1835, døpt 9. august samme år, gift 5. januar 1863 med Hans Hansen Evjubakken, fikk en stor etterslekt (deriblant undertegnede)og døde 12. juni 1916. Hele min slektslenke er avhengig av å få Johanne Marie og hennes opphav på plass. Takknemligheten min ville gå svært dypt om noen kunne sjekke eller tipse meg til mer kjennskap til denne Johanne Marie. Hans Olav Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.