Gå til innhold
Arkivverket

[#46163] Organist fra Elverum


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

En organist i Løten - Hans Hermansen, bodde i 1865 i Holshagen. Oppgis å være født i Elverum ca 1812. Hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg vet at Hedm. slektshist. lag har en artikkel om denne famlien. I en eller annen pappeske har jeg boka, men er det noen som har Gjesen eller Jesen eller Jessen familien med oversikt over alle organistene - eller noen av dem? Så er det interessant for meg. Kan sendes på tbohmer@operamail.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei ThorJeg har den artikkelen du etterlyser. Om organistslekten fra Jessen. Jeg er selv i slekt med denne familien.Jeg kan sende deg oversikten imorgen på email. (Er akkurat på tur ut døra.)Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

I av- og tilgangslistene til ekstraskatten 1762 for Elverum er det nevnt under november måned 1762 at 'd. 4 [november 1762] fløttede orgenisten Hans Giesen fra Wang Sogn til Elverum og Logerer hos Lænsmanden Gunder Biølset i den 18 Plads i Lejret.''Orgenisten Hans Giesen' ble gift i Elverum 07.06.1766 med Marte Olsdatter fra Kvernmoen. Ved skiftet etter Ola Olssønn og Rønnu Larsdatter (begge død i 1764) på Kvernmoen i Elverum, påbegynt 01.12.1766, er det nevnt at dattera Marte var gift med organist Hans Hermandsen Jessen. Organist Hans Jessen ble gravlagt i Elverum 24.10.1801, '66' år. Dette er farfaren til han som kom til Løten og var født 1812.Thor eller Anne Karin: Har dere en nøyaktig henvisning til artikkelen dere snakker om? Jeg er interessert i å lete den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Takk for utfyllende svar! Da jeg fikk høre om Hans f 1812 i Elverum, så luktet det Jesen av ham. Det var bakgrunnen for spm. Det var også en Jesen som var organist her i Furnes og bruker av Hølstad. Ellers er det heller ikke lange vegen bort til Jesen, som nå ikke eksistere lenger. Tar dukontakt på telf i kveld, så får du kopi av art som jeg da får fra Anne Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiArtikkelen er hentet fra Hedmark Slektsh.lags tidsskrift bind IV, og heter 'Slekt skal følge slekters gang.' - Et organistdynasti fra svunnen tid. Send meg din e-mail adresse Ronny så skal jeg sende oversikten til deg også. Min: akk@datek.noFor andre som kanskje er interessert kan jeg gjengi kort oversikt:Hans Hermansen f.6 sept.1812, ble organist i Løten og bodde i Holshagen.Hans far Herman Hansen Jessen, f.1776 ble organist i Elverum etter faren, gift med Kirsti Gudmundsdatter.Hans far igjen: Hans Hermansen Jessen, født i Vang 1735, døde som organist i Elverum 1801. Gift med Marthe Olsdtr. Kvernmoen.Far: Herman Christoffersen Jessen, gift med Kari Nielsdtr. Domstad. Han var også organist.Hans far igjen: Christopher Nielsen, gift med Lisbeth Christiansdatter i Stange. Organist i Romedal.Hans far: Niels Hermansen Jessen født på Hokset i Vang 1730. Han ble organist i Stange og gift med Alis Petersdatter.Hans far: Herman Christophersen Rustad f.ca.1693 Ø.Toten. Kjøpte gården Jessen i Vang. Han var organist i Vang. Gift med Inger Nielsdatter Sogstad.Mange flere av barna, ikke gjengitt her, ble også organister.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Nå har jeg funnet artikkelen - skrevet av Randi Krohn. Takk for henvisningen.Etter hva jeg kan se, var det hele 14 organister i denne familiekretsen + en som var gift med en organist. Ikke verst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.