Gå til innhold
Arkivverket

[#46164] Stort kaffelag på Øvre Berg


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Siden det er lørdag, legger jeg ut en lenke til en liten kuriositet i FT 1900: Lenke Her ser vi at Erik Aasland og Ingeborg Larsdatter på Øvre Berg i Sigdal hadde et heller stort kaffelag da folketelleren kom til gards. Såvidt jeg kan se var det hele 25 gjester. Mon tro om telleren selv er med her. Vi må jo regne med at han fikk seg en kaffetår han også?Jeg har ikke sjekket alle gjestene, men ser at i alle fall noen av dem på sin egentlige bolig er ført som midlertidig fraværende. Og ikke nok med det, men med korrekt angivelse av sted: I kaffelag på Berg. Det må ha vært en folketeller med glimt i øyet dette. Bare synd at vi ikke får vite hva slags anledning som ble feiret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

KnutArtig!!! Og det spørs vel om kaffe var hovedindegriensen, eller bare blandevannet. Slike oppdagelser er morsomme,og får fantasien til å arbeide.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei!Dette var interessant! Som Lars Ove sier i forrige innlegg, det får fantasien til å jobbe! Hvilken anledning dette er kan man undre seg over. Av gjestene, som er i sin 'beste alder', er det ei enke og resten ugift? Kan aldri tenke meg at det bare er kaffe som serveres....God helg! hilsen Olav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Min første tanke var at dette selskapet kunne vera dåpen til Ragna, fødd 29. nov 1899. Sjølvsagt blir det feil. Teljinga skal normalt ha vore natt til mandag 3. des. 1900, altså eit heilt år seinare. Ein annan tanke er at det er ei samkome i høve gravferd? Alle gjestene er unge, på alder med enke Ragnhild Aasland. Kan ho ha vore gift med ein yngre bror av Erik Aasland. Ville tankar sjølvsagt, men sikkert mange som vil 'leite' vidare.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jamen dette er ikke alt. Hvis vi titter på Nedre Klev, Lenkeså ser vi at Kari, Halvor, Knut og Anstein er fraværende i kaffeselskap på Berg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Konklusjonen kan bli:Det var ikke lett å 'lure' seg unna 1900, og vi som ofte klager på dagens overvåkningsystem (kameraer, elektroniske spor osv)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Men er det nokon som greier å knekke denne nøtta? Ragnhild kan vel også ha vore syster hans? Tviler på at dei td feira Erik sin 40 årsdag. Han er fødd i 1859 (pluss/minus). Sånne dagar vart vel ikkje feira slik som no? Tilleggsopplysning - Erik hadde vore gift før! Han vart gift andre gong 18/12-1897.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Den som leitar..... Fann jammen giftarmålet til Ragnhild og det styrker teorien om at ho var Erik si syster: Lenke. Mannen var altså 20 år eldre enn Ragnhild.... faktisk eldre enn faren. Men kva står det egenteleg om brudgommen? Nesten så ein kan tyde som han døde 1899-1 (januar 1899?). Då held heller ikkje teorien om gravferdssamkome. Og av alle ting er det faktisk bror til Ragnhild, Erik som er oppført rett under! Gifte same året, men ikkje same dato. Ho i juli, han i desember.Dette blir meir og meir mystisk?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Tek i meg det eg skreiv om at Ragnhild sin ektemann var eldre enn Ragnhild sin far. Eg meinte sjølvsagt broren Erik, som var fødd i 1859.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det er nok heller ikkje Ragnhild sin ektemann sin død dei 'feirer'. Han døde 13. januar 1899. Lenke. Så var det vel berre eit vanleg kaffiselskap likevel? Men rart at alle gjestene er så mykje yngre enn husfolket....Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Kan jo bli litt rar av dette, men 31. juli 1903 får Ragnhild ei dotter, Ingeborg Agnette. Ragnhild er framleis enke og udlagt Barnefader er Ungkar Magnus Pedersen. Han var vel ikkje i det kaffiselskapet?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Viss tellinga skulle skje ved midnatt mellom søndag og måndag, kan vi lese eitt av to av dette:- Teljaren har ikkje følgt instruksen fullt ut.Eller: Gjester hadde ikkje vit til å gå heim att i skikkeleg tid i 1900 heller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Når ble Sigdal Ungdomslag stiftet og hvem var aktive i laget på den tiden?I Andebu ble ungdomslaget stiftet i 1894. I protokollen er det skrevet: Søndagen den 25. februar 1894 kom man sammen … for at gjøre moro og samtale om at danne en ungdomsforening ….Formålsparagrafen lød slik: Ved foredrag, diskussion, læsning og oplæsning at vække høiere interesser, og ved selskabelige sammenkomster at skaffe ungdommen anledning til at fornøie og more sig paa en anstændig og sømmelig maade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Jeg klarer ikke å dy..!Tjenestejenta på garden, Torgine Nilsdatter, hadde fødselsdag 20. november. LenkeDet kan jo tenkes at hun ble 'feiret' noen dager i etterkant. Både Ungdomslagsrørsla og I.O.G.T. sto jo sterkt på denne tida, så det er jo ikke utenkelig at det er en mulig 'kombinasjon'? (Dersom I.O.G.T. er en mulighet, antar jeg at det ikke ble servert halvfulle kaffekopper...)Både artig og lærerikt å se slike ting.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det kan være historien under her sporer litt av. Da får du ha meg unnskyldt, Knut.Slike selskap eller sammenkomster kan, i noen sammenhenger der det er mye nær slekt tilstede, gjøre sitt til at en får noe arbeid 'gratis', dersom det samtidig foretas innføring i folketellinger.For en tid tilbake assistert jeg en amerikansk dame i å finne noen av hennes aner i Christiania og området rundt. Noe av dette viste seg etter hvert å ikke være den helt store utfordringen, ettersom ekteparet som stod sentralt i dette, var ført inn både hjemme og på besøk hos svigerforeldre/foreldre ved ft 1875.Ft 1875 Christiiania:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f70301&gardpostnr=735&personpostnr=22511&merk=22511#ovre>LenkeFt 1875 Ullensaker, Akershus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.