Gå til innhold
Arkivverket

[#46165] Josefine Ulvestad til Amerika 1892


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Josefine Gurine Larsdatter Ulvestad, f. 12. mars 1870 i Skodje, Møre og Romsdal reiser 29. juni 1892 fra Trondhjem med Juno fra Cunardlinjen. Hennes destinasjon er Boston, Mass. Hennes billett er betalt i Amerika, uvisst av hvem. Josefine var søster til en av mine oldemødre og flere av hennes søsken dro etterhvert til Amerika. Jeg har funnet en Josefine Ulvestad som bodde i Huntington, Suffolk NY og som dør i 1966, men vet ikke om det er riktig Josefine. At etternavnet fortsatt er Ulvestad er nok riktig siden hun etter det familien kjenner til ikke giftet seg. Er det mulig å finne ut noe mer om dette er riktig Josefine, og hvor hun oppholdt seg og hva hun drev med i Amerika? Hilsen Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Nina Berg

Hei Kjartan.Har ikke svar på ditt spørsmål,men holder akkurat nå på og ser litt på denne familien.siden de meget mulig er av svenske omstreifer folk.Vet du noe om dette?Lars Peter Eriksen(Ulvestad)omreisende gifter seg 23/5 1866.32 år. gml i Borgund.med Ingrid Gustavsdtr.20 år gml.Hun fra Kolm? eller Holmedal?Sverige.Fedre fra kirkeboka :.Erik Samundsen og Gustav Johansen.Vet du mere her,Var de fra Norge eller Sverige?Barn jeg har funnet i kirkebøker.1.Manda Ovedie f.1866 Borgund,2.Josephine Gurine 1870,3.Anton Joachim.1872,4.Ludvig 1874,5.Peder Oluf 1877,6.Petra Elise 1879,7og 8.Lovise og Olava f.1882.9.Laurits Olaus f.1884.Alle i Skodje. 10.Johan Ludvig f.ca 1890.Vet du om barna voks opp i Skodje?Telling 1900 Lom på Frøyse.Logerer omstreifer enke Ingrid Gustavsdtr,Ulvestad f.1844 Smålenene,Barn Laurits Olaus Larsen og Johan Ludvig.Tror det sto om Ingrid Gustavsdtr Ulvestads familie på det svenske anbytarforum.under (tattare)for lenge siden. Men det er ikke lagt inn igjenn etter at forumet ble gjennåpnet.Er enda usikker på hvor Lars Peter og Ingrid stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Jeg har lett mye etter opplysninger om denne slekta og har etterhvert fått samlet ganske mye opplysninger. Faren, Lars Peter Eriksen Ulvestad var fra Vatne på Sunnmøre, av lokal opprinnelse. Moren, Ingrid Gustavsdatter var født i Kroken i Holmedal i Årjäng i Sverige. Hennes far, Gustav Johannesen, var en svensk soldat med norsk mor og hennes mor, Ollana Olsdatter var en landstrykerflicka, muligens fra Norge. Ingrid vokste opp i Eidsberg og fikk sitt første barn Gusta i Kristiansund i 1863. Hun og Lars Peter giftet seg imidlertid ikke før de fikk barn nr 2, Manda Ovidie, som er min oldemor. Johan Ludvig har en annen far enn Lars Peter siden han døde i 1884. Jeg kan sende deg flere opplysninger om denne familien hvis du oppgir din mailadresse. Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.