Gå til innhold
Arkivverket

[#46177] Ole Bessesen Bremset og Gurianna Larsdatter, viet i i Stjørdal 12.02.1858


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Kjenner noen til disse og deres forfedre? Jeg har registrert at de har seks barn. Mette Marie f.1857 i Stjørdal, Ludvig f 1859 samme sted, Mathilde f. 1861 Strinden, Laura Oline f. 1863 Strinden, Bertha f 1866 Bakklandet og Herman f 1869 Bakklandet. Jeg følger familien fram til Mette Maries konfirmasjon i 1873 Bakklandet, men siden finner jeg dem ikke. Det er Herman som er mest interessant for meg, siden jeg tror han kan være far til Petra Ottilie Hermansdatter f. Vestre Toten 1893. Han jobbet da som veiarbeider og var ikke gift med Petras mor. Håper noen kan hjelpe meg med ulike opplysninger om denne familien. Hilsen Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det ser nok ut for i begges tilfelle at du må se i kirkebok for Åsen (N-T) for årene 1830-40 for å komme videre (deres fødsel).V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Kanskje noen kan gjøre oppslag for meg, siden jeg ikke finner den aktuelle kirkebok på nettet. Kan noen også fortelle meg hva som står etter Bessesen i hans konfirmasjon? Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Ole Bessesen Bremset er vel født i Stjørdal. Ved hans konfirmasjon står det Wollanaunet, og hans foreldre var ikke gift.Ved vielsen står det for ham 'f. her', altså i Stjørdal.Ved vielsen står at hun er født i Skogn, hennes far er Lars Frigaard i Skogn. Deres fødested bekreftes i FT 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Siden jeg bor på helt andre trakter, er jeg litt prisgitt de forslagene jeg får og de skannede bøkene som ligger på nettet. Har prøvd meg litt på Family search, men ikke funnet noen treff som passer helt med fødsel for disse to. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Denne Besse Olsen 56 år og husmann på Røkkesgjerdet i Skatval 1865 er en bra kandidat som far til Ole Bremset LenkeBesse er et uhyre sjeldent fornavn i Trøndelag, men finnes i Stjørdal prestegjeld langt tilbake i tid, la spesielt merke til navnet i kirkebøker for 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Frigård finner jeg i Skogn Historie bind 8 på side 164.Dette finner jeg: Guru Anna Larsdatter ble født i 1835, og faren var Lars Larsen Okkelberg fra Hegra født 1804. Moren het Mali Olsdatter og var født på Lilleby i Langstein i 1811. De bygslet gårdsnummer 21 av Frigård i 1832, og i 1834 fikk de skjøte på Frigård for 160 spesidaler. Lars hadde gården til 1848, og så står det at han og kona ble skilt. Lars kom tilbake til Markabygda senere, og ble gift 2 med Ingeborg på Hallhaugen. Han var senere bruker der. Barn av Lars og Mali:1)Gjertrud født 1833 gift med Andreas Rasmussen. De var senere eiere av Sørbuan(Burheim).2)Guru Anna født 18353)Olaus født 18384)Gunerius født 18405)Lorina født 1843, og gift med Lorents Larsen Oldersveet under Langås6)Lorents Mathias.Lars Larsen gift 2 med Ingeborg Pedersdatter i 1865, som var født i 1830. De var brukere i gnr. 102 Hallan(side 51) Her står det at Lars døde i 1891. Barn:7)Mortine født 18628)Peder født 18649)Anton Ludvik født 186710)Karoline født 187211)Anna født 187512)Maria født 1880Her er også nevnt noen søsken av Lars Larsen:-Hågen Larsen Okkelberg(senere Hallan). Under Hallan på side 43 finner jeg at han bygslet Hallan i 1827, og i 1828 fikk han skjøte på gården for 200 spesidaler og kår på livstid til det paret som hadde bygselen før han. En tid eide Hågen begge Hallangårdene og Buran. Det ble også sagt at han eide fra Movatnet og til toppen av Skjøtingen, og så plasserte han en sønn på hver av disse gårdene(4 sønner og 2 døtre nevnt i bygdeboka.Her er også nevnt søsken av Mali Olsdatter som var mor til Guru Anna som det spørres om her:-Guttorm Olsen på Vensethaugen. Under Vensethaugen i Markabygda finner jeg: Guttorm Olsen født 1799 på Lilleby i Skatval, og død i 1878. Gift med Ane Pedersdatter(1800-1871). De kom til Vensethaugen i 1834. 4 barn er nevnt i bygdeboka.-Ole Olsen var bruker på Lillevenset står det under opplysningene om Mali på side 164, men han er ikke nevnt under Lillevenset-Lars Olsen var også bruker på Lillevenset uten å være nevnt der.Skal slå opp i Skatvalsbøkene, men må ha frokost først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Tusen takk for mange opplysninger. Det med navn er jo også spennende. Ettersom jeg har søkt rundt omkring, er Gurianna eller Guruanna et navn som nesten utelukkende har sin opprinnelse i Nord-Trøndelag. Jeg har også vært klar over Herman i FT 1875 og at det sannsynligvis er den samme Herman som er å finne som graastensarbeider i Steinkjer i FT 1900. Hvis opplysningene om Petras far er riktige(Herman Olsen,veiarbeider f. 1869, Trondhjem),har han vel vært sørover en periode rundt 1893. Finner ingen inn/utflyttede i Vestre Toten på den tid, men disse 'farende fantene' registrerte seg kanskje ikke alltid heller. I Trondheim er det så mange bydeler, så jeg vet ikke helt hvor jeg ev skal søke. Det er jo også spennende å se hvor hans foreldre befant seg etter 1875 og hvor de døde. En bror, Ludvig, er i FT 1900 bosatt i Storsveet, Åsen, og en søster, Mette bor i Østersundgt. 6 i Trondheim. De andre søsknene har jeg ikke funnet i FT 1900. Men det jeg er aller mest interessert i, er selvfølgelig en sikker link mellom Herman Olsen og Petra Ottilie Hermansdatter. Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med sikker link mellom Herman Olsen og Petra Otilie Hermansdatter. Fortsetter likevel videre på det jeg fant i Markabygda på Skog, og her er det jeg finner på Mali Olsdatter født på Lillebye i Skatval:Malimed foreldre og søsken er ført under Bye(Lillebye) på side 33/34 i bind 1 av bygdebok for Skatval. Fødselsåret hennes er her ikke oppgitt, men det står at hun var gift med Lars Larsen Okkelberg fra Hegra, og var bosatt på Frigård i Skogn står det her(men det var jo Markabygda).Hennes foreldre var: Ola Larsen Hofstad døpt 14.04.1771, og død 10.05.1845. Han var også fra Hegra. Gift 1 i 1796(?)med Guru Guttormsdatter som muligens var fra Skei døpt 18.01.1779. Barn:1)Lars født 1797. Var på Venset i Skogn som voksen, og gift med Ingeborg Johnsdatter Røkke født 1804 i Røkke Østre.2)Guttorm født 1799 på Vensethaug i Skogn ser det ut som i Skatvalsboka, men det betyr nok at han var der som voksen.3)Gunnar født 1800 og død 11.08.18284)Thomas født 1803 og død 18105)Ola født og død 18086)Ola født 20.05.1810. Han var en tid på Venset lille i Skogn, men kom i 1838 til Haugrønningen i Åsen. Gift med Mali Jonsdatter Røkke født 1807 og død 1892.Hun var fra Røkke østre7)Mali(se over8)Ragnhild født 1813 og gift med Anders Olsen Almotrø fra Hegra.På Ole Bessesen med aner kommer en veldig langt med bygdebøkene, men siden forbindelsen mellom Herman Olsen og sannsynlig datter Petra Otilie Hermansdatter er usikker tar jeg bare med noe i første omgang:Besse Olsen ble født 29.01.1810, og kalles Besse Olsen Fløan i Skatvalsboka bind 3 på side 52. Hans foreldre var Ola Olsen Vold fra Stjørdal født 1772, og Gjertrud Bessesdatter Røkke døpt 02.11.1783.En kommer langt bakover på disse i bygdebøkene, men her tar jeg bare med om Ole Bessesen som var bruker i Velvangsmarken under gnr. 79 på Skatval: Ola Bessesen var født 06.11.1837 og han døde allerede i 1867. Gift 20.06.1862 med Oleanna Jonsdatter Krøke født 11.11.1833 og død 20.01.1922. Barn:1)Besse født 27.02.1863 og var i Vangberg som voksen(på Skatval).2)Johan født 18.01.1865, og han reiste til Amerika i 1885.Hvis forbindelsen blir sikker angående Herman Olsen og Petra Otilie Hermansdatter kan jeg skrive mer om Ole Bessens aner senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei Anne Lise! Du har gjort en kjempejobb for meg nå uansett, så igjen tusen takk! Men Herman Olsen da, eller hans søsken - har de ikke satt spor etter seg noe sted!Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En skulle tro at Fløan og Fløum er det samme og en Besse Olsen er jo ført der som født 1810, men Ole har jo feil barn i forhold til opplysningene i 1.innlegg. Dermed må det være en Ole Bessesen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er iallefall Mali Olsdatter Vollanaunet. Hun ble født 24.06.1809, og ble gift med enkemann og lærer Sivert Gulaker. De var brukere Bremset. Malis foreldre var Ola Olsen Vinna døpt 29.01.1775 og død 11.12.1843, og Marit Henriksdatter Vollan døpt 16.05.1785 og død 16.02.1886. Det står ikke noe om at Mali fikk barn utenfor ekteskap hverken under Vollanaunet eller Bremseth på Skatval, men det har nok ikke fått med alt. Her er det også mulig å komme videre bakover i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Hei Sissel!Jeg kom over denne gamle debatten som synes uavklart. Kanskje har du nå kommet i mål?Noen avklaring kan jeg kanskje ikke gi, men nevner en annen kandidat som far for din Ole, Besse Olsen født i Stjørdalen, 23.november 1801 nr 2 høyre side Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16373&idx_id=16373&uid=ny&idx_side=-76>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.