Gå til innhold
Arkivverket

[#46182] Ministerialbøker for Biri i Oppland 1730-1879 og 1866-72


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Det bør et eller annet sted tas inn merknader om at dette ikke er ministerialbøker.1730-1889 er utdrag av de 'kondisjonerte' personene i ministerilbøkene gjort av genealogen Lassen. Nyttig fordi kirkebøker i perioder på tilsammen nesten 50 år er brent.1866-72 er ikke en kirkebok, men prestens innraportering til datidens Statistisk sentralbyrå, jfr Folkemengdens bevegelse oppbevart i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Helt korrekt Geir, merknad om dette er lagt inn. Merknadsopplysninger som dette og andre type opplysninger det er verdt å oppgi særskilt vil man kunne finne i både statsarkivenes kirkebokkataloger og i kataloger og registre til kirkebøkene på mikrofilm og -kort. Intensjonen er å overføre disse systematisk også til de skannede kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Geir Thorud

Fant en annen sak vedr Biri 1866-72.I mikrofilmkatalogen står følgende for denne boka '0 1866-1872 03 F/V/D. Df. V 1862 (løst legg). Utdrag av tapt kirkebok.'I det som er lagt ut på nettet finnes ikke viede 1862. Jeg har bare en maskinskrevet kopi av dette, en side, ca 29 vielser, skrevet av kirkesanger O. Larsen 12.1.1863.Er disse vielsene utelatt med vilje, eller blir det en separat 'bok'.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Geir Thorud

I tilleg til det som er påpekt i forrige innlegg, som jeg ikke har fått noe svar på, har jeg også oppdaget at side 26-44 i denne 'boka' for 1866-72 ikke er lagt ut. Dette er sider med døpte 1871-72.Jeg er i ferd med å oversende en database med avskrift av døpte i denne 'boka' til Digitalpensjonatet, inkl de døpte som finnes på sidene som ikke er lagt ut. Databasen vil ha lenker til de skannede sidene, basert på positive sidenr i permanente sidelenker. Hvis jeg kan regne med at de manglende sidene blir lagt ut om ikke så alt for lenge, vil jeg ta med lenker til de manglende sidene, selv om de ikke vil virke i en kortere periode. Hvis de manglende sidene ikke kommer til å bli lagt ut vil jeg utelate lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.