Gå til innhold
Arkivverket

[#46185] Johanne Marie Jacobsdatter, f. i Tønsberg?, ca 1810?


Gjest Hans Olav Aker
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Olav Aker

Jeg har allerede lagt inn denne forespørselen om Johanne, men da under Jacob Christian Lædel Gripenfeldt, se annet sted i dette forum. Kanskje det hjelper å be direkte om dette ene navnet jeg ønsker opplysninger om. Denne damen er altså mor til Kristiane Marie Jacobsdatter (uægte - som det står i kirkeboken). Johanne skal ha fått denne jenta med fraskilt skomaker Jacob Christian Nilsen. Kristiane har jeg massevis av data om, men ikke moren. Sannsynligvis er både Johanne og Jacob Christian av fanteslekt, siden det står Lædel bak navnet hennes. (Johanne Marie Jacobsdatter Lædel) Kristiane er født i 1835 og døpt i Tanum kirke i Brunlanes, Vestfold. Men altså: Er det noen som kan få sjekket kirkebøker i og rundt Tønsberg for meg. Hans Olav Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Heisann Hans Olav, Kanskje dette er din Johanne? På LORs sider fant jeg en lenke til Eilert Sundts fantefortegnelser. I den fra 1842 står Johanne Jacobsdatter ,f 1809, halvsøster av Anne Marie Andersdtr, som er gift med Johannes Griffenfelt. Johannes mann er Søren Slug. Du kan jo sjekke disse nærmere. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Olav Aker

Hei igjen, kjære Tore, for du er vel den Tore jeg kjenner fra tidligere tider!!! Ja, det var tider. Jeg skal sjekke det du sier. Det høres mer enn sannsynlig ut det du sier. At Johanne Maries mann er Søren Slug forhindrer vel ikke at hun også kan ha fått barn med en fraskildt skomaker. Dette må jeg sjekke nærmere. Hyggelig å høre fra deg. Hans Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Joda, vi er nok gamle kjente, Hans Olav. I Fantefortegnelsen 1845 står Nr 287 konen Johanne, 36 år gammel, sammen med skorsteinsfeier Søren Slug, 35 år, sønnen Martin, 2 år, og en dreng ved navn Christian, 10 år. Litt lenger nede, nr 291, står Marthe Jacobsdatter, 25 år, nevnt, gift med skorsteinsfeier Johan. Marte er halvsøster av skjebinder Johannes Jakobsen Griffenfelt, som er gift med Johannes halvsøster Anne Marie. (Du nevnte en Marte i det andre innlegget ditt.)Johanne Jakobsdtr kan jo være en halvsøster av Johannes Jakobsen. Men jeg er ikke sikker på om dette er de personene du leter etter. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Jeg fant litt til:Gunhild Marie Christiansdtr (?-?), fra Drammen. Har barna Marthe Sophie og Johannes med Jakob Christian Lædel, har også datteren Johanne med en bergmann fra Kongsberg som het Johan. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.