Gå til innhold
Arkivverket

[#46193] Soldat fra Lyngdal?


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Ole Larsen 17 år i 1801 tellingen gifter seg med Karen Christine Christiansdtr.i 1815. Ole Larsen står her oppført som soldat fra Lyngdal når han gifter, men er fra Hjelmeland når han er død.Hva er mest trolig? Se tema 43488. Lenke.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Det er verken Ole Larsen Kvås, f. 1780 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100215688809&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke, Ole Tobias Larsen Austad, f. 1783 Lenke, Olaus Larsen Skårdal, f. 1785 Lenke eller Ole Larsen Birkeland/Hestad, f. 1785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f11032&gardpostnr=187&personpostnr=2423&merk=2423#ovre>Lenke Den kandidaten er uaktuell. Ole Tobias Larsen Austad, f. 1783, er omtalt på side 200 i bygdeboka Austad II. Han overtok farsgarden i 1812, og dør ugift i 1832.Eg vil heller tru at din Ole Larsen var født i Hjelmeland, og oppholdt seg seinare i Lyngdal. Kanskje var han tjenestedreng på Foss i Hjelmeland i FT-1801? Lenke Foss ligg et par km aust for Hagen i Hjelmeland, ytterst på halvøya Jøsneset nord for Jøsenfjorden.Familysearch dekker ikkje kirkebøkene i Hjelmeland. Digitalarkivet har konfirmantar 1760-1797, men Ole Larsen Hagen(?) var trulig for ung til å bli med der. Johne Olsen (18) fra Hagen var konfirmant i 1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for at du løste denne saken.Har stått mellom disse to hele tiden, men med det du nå har funnet avgjør det spørsmålet mitt. Han ble kanskje soldaten og har kanskje vært innom Lyngdal, men er opprinnelig fra Hjelmeland.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg prøver meg på nytt med Ole Larsen, siden det er opplysninger jeg ikke får til å stemme.Soldat Ole Larsen gifter seg i 1815 med Karen Christine Christiansdtr, som kommer fra Vestre Moland. De bor og arbeider på Jægersberg gård, som eies av kaptein Winther Luth Jæger. Paret får tvillingene Lars og Christian i 1817, begge dør og de får Lars Christian i 1819 og sønnen Carl i 1821 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=935&idx_id=935&uid=ny&idx_side=-3>Lenke. Karen Christine Christiansen dør i 1826.I 1827 gifter Ole Larsen seg igjen 46 år gammel med Ingeborg Mortensdtr Permanent sidelenke: Lenke , nederst til venstre. Paret får 3 barn Morten i 1828 Permanent sidelenke: Lenke , Karen Christine i 1831 1Permanent sidelenke: Lenke og Ole Jørgen i Permanent sidelenke: Lenke 1835. Han er fuhrmand når han gifter seg andre gang, møller når de 3 siste barna blir født. Jeg finner soldat Ole Larsen i 1801 tellingen Lenke, alderen stemmer ikke helt, men kanskje noen vet noe mer om vedkommende, også har jeg denne kandidaten fra Lyngdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hvis soldaten var fra Hjelmeland Lenke, meldte de seg frivillig, ble de forflyttet og hvor lenge kunne de være soldater.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for at du trår til igjen. Det er en Ole Larsen som er født på gården Rande i Hjelmeland. Vet du om det er langt fra der tjenestegutten oppholder seg og hvilket distrikt tilhører Hagen? Det ikke er noen gård som heter dette, kun en husmannsplass og der var det ikke noen Ole Larsen.Det er forøvrig to Ole Larsen som gifter gifter seg i Oddernes kirke 1815 og den ene er fra Ryfylke, har du noen formening om dette?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Det er en god rotur (ca 2 mil) fra Randa til Jøsneset. Noe mindre fra Hagen, Hjelmeland. Har du undersøkt om det er skifte etter foreldrene til Ole fra Randa. (det er 3 brødre som alle heter Ole) Faren Lars døde 1816, moren Eli døde 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for dine opplysninger Anne. Jeg har ikke undersøkt skifte etter foreldrene, men nå når du har gitt meg opplysninger skal jeg gjøre det.Jeg er ikke kjent i distriktet, så jeg håper du kan fortelle meg hvilket prestegjeld eller distrikt Hagen i Hjelmeland ligger i. Setter pris på all informasjon jeg kan få.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Husmannsplassen Hagen ligger under Prestgarden i Hjelmeland. Prestegården ligger midt i Hjelmeland sentrum. Prestegjeldet er Hjelmeland og soknet er Hjelmeland. Randa hører til Hjelmeland prestegjeld, soknet er Fister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Randa på Randøy hører til gamle Fister kommune. Årdal og Fister ble slått sammen med Hjelmeland i 1965, så nå heter alt Hjelmeland kommune. Har sett gjennom avskrift av kirkebok for 1780-1790 finner kun Ole Larsen, sønnene til Lars Randa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har også bare funnet en Ole Larsen, det var vel derfor jeg lurt på om det var et annet distrikt. Har prøvd å se på kartet Lenke fra Fister kirke og Hjelmeland kirke. Etter hva jeg forstår så er det vel lite trolig at en fra kysten blir tjenestegutt litt lenger inn og senere soldat. Mulig jeg er litt på viddene her, men det er godt å få andres perspektiv på det.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Randa ligger ikke ute ved kysten, men inne i Gardssundsjorden. Robåt var ett godt framkomstmiddel. Ser ikke det som ulempe å ta tjeneset på Foss gården. Foss var en 'storgård' før i tiden. Folketeliingen 1900 er det bilde av hovedbygningen på Randa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk igjen for at du tok deg tid. Det jeg tenkte på var vel at Hagen i Hjelmeland lå ved kysten, men nå er ikke stedsansen min så veldig god. Har du sett denne dåpen [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100009540144&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke. Foreldrene giftet seg i 1783 Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Har sjekket registeret i Hjelmelandsbøkene finner Lars Olsen Flotene og Brita Jakobsdatter gift , sønnen Ola født i 1753. Finner ikke andre Lars og Britasom er gift. Har sjekket 'alle Lars Olsen' finner ikke noen andre som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for din hjelp Anne.Har sendt forespørsel til Statsarkivet i Stavanger, så nå får jeg bare avvente det hele for å se om det kommer noe nytt når det gjelder Randa gård og skifte etter foreldrene til Ole Larsen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Tillater meg å ta opp dette tema igjen. Det finnes ikke noe skifte fra Randa, men jeg fikk noen opplysninger i sak 47130 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=47130&sok=cathrin+jegersberg&startnr=&antall=&spraak=n&nr=16&antinnlegg=21#anker>Lenke og det finnes en Ole Larsen Randa blandt viede i Stavanger Domkirke, par nr.14 Permanent sidelenke: Lenke .Kan noen hjelpe meg om dette kan være den eldste sønnen Ole larsen fra Randa f.1784 nr.57 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager her har jeg visst rotet litt og ikke regnet riktig med alderen. Det er nok en av de yngre brødrene Ole Lenke, som gifter seg.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.