Gå til innhold
Arkivverket

[#46196] Skifte i Sunnhordland, Frøyen på gården Aadnaæs


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Daniel Nielsen Aadnanæs i Frøyen tinglag protokoll A.a 10 side 832. Når ble dette skiftet avholdt og hvem var nevnt der?Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Skifte etter han er nevnt i bygdeboka: B II, s. 219: '35) Daniel Nilsson Ådnanes, f. 1760, d. 1796. G. m. Johanne Eriksdtr. Alvsvåg, f. 1766. Born: a. Barbru, f. 1788, g. nora Meland. b. Gyri, f. 1792, g. Alvsvåg. c. Anna, 1. 1793, g. Ådnanes. d. Erik, f. 1796, g. Ådnanes. Johanne vart oppattg. m. Tor Torkjelson Ådnanes. Daniel kjøpte halve farsbruket i 1784 og var brukar til han døydde. I 1794 kjøpte han andre helvta av arvingane og kreditorane etter faren. Denne helvta brukte broren, Lars. Daniel og broren Lars kom bort ved ei ulukke på sjøen jolaftan 1796. Dei hadde vore i Hiskjo og handla. Dei kom på sjøen og båe drukna. Det vart halde skifte etter Daniel i 1796. Buet stod seg godt. Nettoeiga var 224 rdl. utanom jordegodset, som var halve Ådnanesgarden. Buet var skuldig 103 rdl. til Jon G. Gåsland, truleg lånt då Daniel løyste inn andre helvta av bruket i 1794. Daniel var lagrettemann.'Hans far var sönn til min 5. tippoldefar (Daniel Torsson Hiskjo, f. Hidle) dersom du trenger flere opplysninger om den familien så har jeg en del. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Kjellaug for utmerket hjelp. Dette er nok ikke mitt folk. Jeg har dermed kunnet utelukke nok en Daniel Nielsen i jakten på den rette. Men du skal likevel ha stor takk for rask bistand. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er du på jakt etter en Nils Danielsson födt på Bömlo ca 1790? Det var en i Erevikjo f. 1798 og gift på Dalen i Fitjar. faren var Daniel Nilsson Ålfåro, Fitjar, d. 52 år gl. i 1805 og mora var Brita Olsdtr. Erevikjo, f. 1760.Det er den eneste jeg kan finne bortsett fra familien på Ådnanes.Men jeg kan jo ha oversett noe.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjellaug.Nei, jeg er egentlig på jakt etter en Daniel Nielsen som ble gift i Alvøyen, Askøy i 1811. Han skal være født ca. 1780, men så langt har det ikke lykkes meg å finne opphavet hans. Dette til tross for god hjelp fra flere. Her kan du lese litt om saken, dersom det har interesse. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.