Gå til innhold
Arkivverket

[#46197] Jørgen Henriksen, f. rundt 1630? Brønnøy, Nordland


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Har en Jørgen Henriksen nevnt i Sømna bygdebok nr. 4 som far til Margrete, f. ca 1660, gift 1. gang med Kristen Nilsen, Skille, Brønnøysund og 2. gang med Tor Olsen, Reinfjord Store, Brønnøy. Noe mer om denne har jeg ikke funnet, hverken opphav, kone eller event. flere barn. Er det noen som vet noe?Mvh. Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jørgen Henriksen Torgnes lille Brønnoy var far til Margrete. Vet ikke kona. Jørgen f. ca. 1630 d. 1687. Han var gaardbruker. Kjente søsken var Berit, Henrik, og Torger f. ca. 1669 d. ca. 1705. Torger overtok Torgnes lille, var gift 2 ganger og hadde 2 sønner Henrik (1697) og Ole (1704). Vet ikke hva ble av guttene. Torger g. I 1695 med Judit Henriksdtr. Borchenhagen. g. II 1704 Marit Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Margaret. Har forresten mistet din mail-adresse etter at jeg skiftet til ny datamaskin. Har noe annet jeg skulle spurt deg om fra Sømna bygdebok.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

En tanke vedrørende Jørgen Henriksen. Kan han være barnebarn til Jørgen Henriksen Staur, f. 1580? Bare en tanke som springer ut fra bl.a. at hans sønnesønn Torger gifter seg inn i familie Borchenhagen.Mvh. Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Ikke annet enn at Torger altså ble gift med datter til Henrich Borchenhagen som var gift med Kirsten Christensdatter og som igjen stammer fra Skanke-slekten på morssiden. Det var vel ganske vanlig på denne tiden å foreta giftemål innenfor sin stand. Ellers var nu spørsmålet kun en tanke for å prøve å finne opphavet til Jørgen Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Huff nei, så langt har jeg ikke kommet, og heller ikke vært inne på tanken. Hvor eventuelt kan man finne noe sånt? Og vil det eventuelt hjelpe til å finne noen forbindelse? Er nok litt grønn på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jørgen døde jo først 1687, og de burde man vel kunne finne segl etter ham, hvis han har satt segl under ett eller annet dokument, det gjorde jo gårdbrukere flest på hans tid, . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.