Gå til innhold
Arkivverket

[#46199] 'Bergensfjord'


Gjest Rolf Theodorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Theodorsen

Peder Eriksen, Bjørnstad Kjenshaugen f. 21.sept. 1903 i Tune reiser med Bergensfjord fra Oslo 21. april 1927, reisemål Canada. Ønsker oppl. vedr. reiserute,ankomst og vidre skjebne! Hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Ja, dersom du ikke har noen som helst holdepunkter utenom det at han reiste til Canada, så er det virkelig blindebukk-lek.Men jeg ville ikke gitt opp uten videre. Vi har jo funnet ut at han ved ankomst Halifax brukte etternavnet Bjornstad. Jeg gir her en link til det canadiske ArchiviaNet: LenkeGår du inn her vil du nederst på siden finne en ny link til ''Western Land Grants (1870-1930). Dette er en database over de som kjøpte jord på prærien av canadiske myndigheter. Et søk på Bjornstad her gir 9 treff, men Peder er ikke der. Kan det være en ide for deg å sjekke om han kan ha reist til slektninger et sted der ute på prærien? Du får se om noen av navnene kan kobles til din slekt. Referansene som gis til de 9 Bjornstad'ene viser at eiendommene lå i Saskatchewan (Meridian W2-W3) og i Alberta (W4 og W5). Dette vil du kunne se av den kartlinken som også ligger inne på Western Land Grants. Ved å zoome inn på dette store kartet, kan du lese av en omtrentlig kartreferanse for den enkelte Bjornstad-farmen.Jeg ville iallefall prøvd denne muligheten dersom du er gearet på å jobbe videre med saken. Lykke til. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Takk igjen. Jeg fikk ikke noen holdepunkter der. Jeg trodde kanskje at det endelige reisemålet var USA, og at han kunne finnes i et Census der, men det er vel ikke tilgjengelig fra nyere tid? Det dukker kanskje opp nye opplysninger jeg kan bruke! Hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Den amerikanske 1930-tellinga er registrert, og er tilgjengelig mot betaling, for eksempel via www.ancestry.com (eller gratis via hjelpsomme mennesker med ancestry-abonnement). Bare husk at du må være veldig fantasifull i forhold til mulige stavemåter og amerikaniseringer av navn når du søker. Det beste er å velge 'exact match' og bruke såkalte wildcards flittig for å fange opp spesielle stavemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.