Gå til innhold
Arkivverket

[#46207] Ove Andersen i Fredikstad , d. ca.1678. Kan han ha vært sønnen til Anders Hvid


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Wangensteen-slektens stamfar var sogneprest Ove Ovesen (ca 1650-1714).Oves far skal ha vært rådmann Ove Andersen som tok borgerskapet i Fredrikstad 1628.Det eneste 'beviset' på at dette er riktig far er at Ove Ovesen på et brev datert Vangs prestegård 13/7-1682 (rett etter hans ankomst til Vang) satte et segl med bumerkmotiv og et navn i omskrift. Av dette er det bare bokstavene ...FE ANDERS... i behold. Det samme seglet er brukt av rådmann Ove Andersen på et dokument 1653. Rådmannen var også gift med en Magnild.I 1689, i forbindelse med koppskatten, oppfører Ove Ovesen sin mor som 'Magild Sl: Ofve Andersøns, en fattig enke, bosatt i Fredrikstad, og på besøk i Vang. (kilde NST bind XXIV-hefte 1)Jeg kjenner verken Magnilds eller Ove Andersens opphav, men jeg vet at ved noen tilfeller så brukte Ove Ovesen Hvid i sitt navn. Og i andre tilfeller Steen. Andre steder står det at han kom fra Halland (Sverige)Anders Hvid, konfirmert 1618, sogneprest i Borge 1646-1663. Kan han ha vært far til Ove Andersen?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,dersom Anders Hvid, sogneprest i Borge 1646-1663, er aktuell som far til Ove Andersen, rådmann i Fredrikstad, så må et eller flere årstall være feil. Anders Hvid skal ha blitt konfirmert i 1618 (hvor har du funnet det LO?) og Ove Andersen tok borgerskap i 1628 (-og hvor står det?). Utfra dette skulle Anders og Ove heller være brødre.Men, for all del, jeg har også tro på at Ove Andersen kan være slekt av Hvid-prestene.Vi har f eks iElvesyssel Anders Eriksen Hvid KAP 1609 Oslo Hospital Anders Eriksen Hvid P 1612 1614 ogBamble Anders Eriksen Hvid SP 1614 1629 og iSolberg Anders Christensen Hvid KAP 1602 1603 Torsby Anders Christensen Hvid SP 1603 1625Der er også samtidige Hans og Niels Christensen Hvid, kanskje tre brødre. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (3) - svaret har ingenting med Hvid å gjøre;I Norge hadde man etter reformasjonen katekismusforhør og velsignelse, lærdommen skulle kontrolleres ved første altergang, konfirmantene kunne være helt ned til 7 år. Ofte samlet overhøring. Rundt 1650 forsvant overhøringen helt.Den vesentlige forskjell på denne konfirmasjonen (ordet ble brukt) og den som ble innført 1736, er at i den siste er det en gjentakelse fra konfirmanten av dåpsbekjennelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Uansett så er vel tidspunktene for Anders sin konfirmasjon (1618) og Oves borgerskap (1628) for nært i tid, om det skulle være snakk om far og sønn.Borgerskap var var ikke det første man fikk etter man ble voksen heller, har hørt at de ofte var godt opp i 20-årene før det var vanlig. Så hvis man anslår Oves fødsel til rundt år 1600 og Anders til mellom 1595 og 1610, så er vi vel ganske nær.Jeg tror derfor vi bør finne mer ut om Anders Eriksen og Anders Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei alle sammenJeg tror jeg leste feil/misforsto opplysningen om at Anders Hvid ble konfirmert 1618.Jeg fant et notat i Leif Midthaugs arkiv om dette, men det er Hr. Lauritz som ble konfirmert 1618 skjønner jeg nå. Hr. Lauritz skal ha tatt over som sogneprest i Borge etter Anders Hvid.Eller tar jeg feil?Mvh Lars Ove

bilete2133.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er vel en annen type konfirmasjon enn det vi trodde, eller?I NRR er nevnt en rådmann i Fredrikstad Anders Augessen ca 1630. (Auge=Aage=Ove) Men jeg finner ikke Ove Andersen. Jeg skulle likt å se kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei ArnfridI NST XXIV, Sigurd Engelstads artikkel om slekten Wangensteen er det flere sider om rådmann Ove Andersen i Fredrikstad med kildehenvisninger. Så hans eksistens er 100% sikker.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(8) Jeg tenkte at kanskje Anders 'Ovesen', rådmann i Fredrikstad ca 1630, kunne være en aktuell farskandidat til Ove Andersen, rådmann sst.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg legger inn noen opplysninger om Ove Andersen:'Andersen, Ove (1597 - 1678) Ove Andersen var rådmann i Fredrikstad og er nevnt mange gonger frå 1630-1680. I 1670 søkte han om å bli friteken frå rådmannsvervet, og anførte då at han var 73 år gammel, hadde vore skatteborgar i 43 år og hatt rådmannsstillinga i 31 år. Første gong me høyrer om han som rådmann er 16 oktober 1641, då han undertegna eit oppsigelsesbrev på eit gjeldsbrev, utstedt av borgermeistar Lauridtz Ruus i Christiania på 914 rd. som lensherren over Tune, Åbygge og Vemme, Sthen Willumsen hadde gitt til Fredrikstad by til opprettelse av eit hospital. Som rådmann representerte han Fredrikstad ved kong Fredrik IIIs hylling i Christiania i 1648, saman med borgarmeistar Anders Olufsen og rådmann Lauridz Lett, samt borgarane Hans Nielsen og Erich Pedersen, og i august 1661 var han og rådmann Thomas Olufsen Blix byens utsendingar til arvehyllinga på Akershus Slott.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg mener å ha funnet vielsen til Ove Ovesen og Kirsti Larsdtr i 1682, Aker,113 - nr 6 venstre side.'JUNI'LenkeHva står der med? Er der noe av interesse?

bilete2574.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har tidligere notert at rådmann 1639 Ove Andersen (1597-1678) var g.m. Magnhild Hvid (1613-e.1689). Sannsynligvis er det fra NST, men vet ikke hvilket nr. Da var det kanskje hun som var Anders Hvids avkom, og ikke mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnfrid: Ja du har funnet vielsen. De ble viet hjemme på Riis Gård, og dette er vel bare en stadfestelse på denne vielsen. Tusen takk!Christian: Ja Hvid kan gjerne være fra hans mor. Og Hvid var så vidt jeg vet en slekt fra Danmark/Halland.Og når det gjelder navnet 'Steen' som også OO bruker, så skiver Eiliv Odde Hauge i sin bok Dorothea Anchers Krønike at dette var OOs mor Magnilds pikenavn, men dette kan være spekulasjoner.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnfrid:Ove Ovesen giftet seg med Kirsti(n) Larsdatter Riis, gift 1-jun-1682 i Riis, Vestre Aker, Akershus, f. 1661 i Kristiania, (datter av Lauritz Boyesøn og Margrethe Jacobsdatter).JE vet jeg ikke hva betyrMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ove Ovesen har såvidt jeg vet aldri benyttet navnet Steen, i tilfelle du vet noe ikke jeg vet er det fint om du gir meg kilden Lars Ove.Det står ikke JE, jeg må finne brillene og forstørre før jeg forsøker meg, men betydningen er i retning høy ædle, utallige varianter.Hvid er det mange som het i Danmark, at det er én slekt er jeg langt fra sikker på. Mener vi har skrevet om dette før Lars Ove.Ove Andersen var gift med en Magnild. At det er ført bevis for at hun het Hvid er nytt for meg og jeg tror også for NST (litt vanskelig å være kategorisk herfra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vil det si at denne Riis Gård ligger innenfor dagens Oslo, eller kan du angi det litt nærmere, -er det f eks i Akershus. Jeg fant nemilg en Riis Gård som kunne føre historien tilbake til 1508 (et diplom).her:

bilete2575.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Oslo er der Ris både inne i Byn (rundt Ris kirke) og mellom Tryvann og Sognsvann, eller er det siste bare en seter til Ris gård (v/Ris kirke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Førstnevnte. (Ellers skiller en som er født i byen på det å komme fra byen og det å komme fra Oslo, det siste er ikke identisk med det første, så også for Ris - men det var et laaaaangt sidesprang og sikkert et godt utgangspunkt for en lang krangel om grenser innenfor det man idag kaller Oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Geir, da har jeg endelig fått avklart dette, som jeg har lurt på en stund. (Forøvrig bor jeg i byn, men jeg er ikke født i byn til tross for at jeg er født i Bergen...)Ser ellers at det er noen som har laget avskrifter fra Aker, http://www.ager.no/Sorkedalen/ dekker det vårt behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ER det Kirstens far, Lauritz Boyesøn, Søndre Kvarter, som nevnes i skattelistene i 1680 og 1681, men som ser ut til å dø i løpet av 1682, for fra da nevnes enken, eller er det en annen med samme navn?Er HE=Hr??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.