Gå til innhold
Arkivverket

[#46222] Peder Andersen, Bershus i Ringsaker


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

9. aug. 1829 ble Ingeborg Pedersdatter døpt i Vågå. Hun var født 10. juli på 'Bekkeneie, Vaage i Gudbrandsdalen'. Moren var Eli iverdatter og faren skulle være Peder Andersen, Bergshus i Ringsaker.Dette har jeg mottatt fra Aud Sandbu:'Som sagt var Eli's datter Ingeborg Pedersdtr. morens 4. leiermål iflg kirkeboka. Hun ble født 10. juli 1829, og døpt 9. august s.å. Eli er ved dåpen til datteren hjemfestet til et BekkenEie, sannsynligvis Stordalen. Men ettersom Eli ikke ble gift, var hun nok mye på flyttefot mellom plasser der hun for en stund kunne 'leie' seg inn, før hun muligens fikk slå seg til for godt på Stordalen . 'Og dette kommer fra Norddalsarkivet:'1. YMBJØR PE(DE)RSDOTTER FLÅTEN(?) * f. 10.07.1829F o r e l d r e:2. PE(DE)R ANDERSSON BERGSHUS(?) * f. i Ringsaker Barn med 3. ELI IVARSDOTTER STORDALEN(?) * f. 02.05.1790, d. 11.10.1872 som legdslem i Vardal. I 1829 budde Eli på plass under Bekken. Ymbjør var Eli sitt fjerde barn, men det ser ut til at nokre av dei andre barna hennes ikkje er fødde (og døypte) i Sel. Den eldste(?) var truleg Ole, fødd 02.10.1820. Far hans var Jon Niklasson. Han blir husmann i Vardal, der Eli dør. I folketeljinga i 1865 er ho kalla Olsdotter, men i dødslistene er ho ført som Ivarsdotter (som er det rette). Dotter: a YMBJØR f. 10.07.1829, døypt 09.08. (1.) Fadd: Mikkel Hansstugu, Jehans Bekkeneie, Paul Bekken, Kari Olsd Rusten, Anne Persd Rusten'Er det noen som har støtt på denne Peder Andersen som kan være den Peder Andersen, 3 år, og husmannsson på plass under Tande som bi finner i FT 1801. Men min Peder kan godt vere fødd etter 1801.Dette er ei nøtt jeg har slitt lenge med. Er det noen som kan hjelpe?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.