Gå til innhold
Arkivverket

[#46239] Helmik Andersen, født 1864 sannsynligvis i Rogaland


Gjest Arvind Fossan
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvind Fossan

Han heter Helmik Andersen og er født i 1864. Hans kone het Anne Halvorsdatter, og hun var født 17. sep. 1868. Noen som har noe mer info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Den gode Helmik tok seg ein tur til Amerika i 1897, derfor finner vi han ikkje i 1900- tellinga. Dette er da samme mann som Per Helge viser til i sitt innlegg. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skretting er et sted i Hå kommune i Rogaland. Dette er på Jæren, fantastisk sted som du bør besøke, hvis du får anledning til det. Nærmeste tettsted heter Varhaug. Helt ute med havet er det et flott fyr, Obrestad fyr, og en meget gammel prestegård, Haa gamle prestegård. Der er det også museum.Lykke til videre, Arvind (flott navn forresten).MVH Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Hei,Først vil jeg takke for svar. Det var min sønn Arvind som la inn innlegget. Jeg vil komme med en korrigering, samt tillegg.Min farfar Anders Alfred Helmiksen Fossan ble født 28.11.1889 i Fossan i Rogaland. Hans foreldre var Helmik Andersen Djøseland i Håland (Rogaland) og Anne Halvorsdatter Fossan (f. 17.9.1868). Disse var ikke gift. Anne Halvorsdatter ble senere gift 30.6.1895 med Johan Andreas Rasmusson fra Finnås.Helmik Andersen var ved Anders Alfreds fødsel oppgitt til å være født 1864, og bosted var Djøseland i Håland (Sola ?, Rogaland).Dette er opplysninger min far en gang fikk fra Statarkivet i Stavanger i 1982.Det er en person som het Adolf Helmik Andersn som er født i Håland 19.3.1868. Lenke Foreldrene var Anders Andersen og Karen Torsdatter. De bodde på Myklebust i Håland.Jeg vet ikke hvem som er den riktige Helmik Andersen, eller om det kan være noen andre. Om det er den dere kommer med, Helmik Andersen Skretting født 1863 eller Adolf Helmik Andersen er ukjent. Adolf Helmik flyttet også til USA.Håper noen kan hjelpe oss med dette. Det er nå 3 generasjon som prøver å løse denne gåten. Betyr mye for oss. Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Etter å ha søkt på internett finner jeg ut at Djøseland (Dysjaland) også finnes på Varhaug. Ser ut til å finnes både i Håland og på Varhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er bra at far trår til, nå fikk vi litt meir detaljerte opplysninger og da er det vel denne familien vi snakker om i 1900-tellinga Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er giftermål i FS (mormonerregister) men det bør sjekkes opp mot kirkeboka. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100046493843&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Roga&juris2=Roga&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Rogaland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeI følge samme register fikk de følgende barn: Thor f. 1858 Andreas f. 1861 d. 1862 Andreas f. 1863 Anna f. 1865 Adolf Helmik f. 1868 Karl August 1871 Her link til Adolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

No er det visst på tid å gi seg, det er samme kandidat eg viser til i innlegg 4, som da skulle visst i Per Helge sitt innlegg. Du har da disse to å velge mellom. Når Anders Alfred gifter seg så vil det stå navnet til faren igjen og der vil det kanskje stå hvor faren befinner seg. Ved farens død så vil det trulig stå hvor han er født. Så har du disse opplysninger kan det sjekkes i kirkeboken, om da denne er lagt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Dette var iherdig jobbing må jeg si. Tusen hjertelig takk.Du har funnet ut det samme som jeg at det må være 1 av de 2 som er min oldefar. Enten:1. Adolf Helmik Andersen på Myklebust I Håland (Sola I Rogaland) I 1868 ?2. Helmik Andersen Skretting f 1863 på Varhaug I Hå?Jeg ser på konfirmasjonspariene til Alfred Fossan, at det står Stuert på Helmik Andersen, samt at det står Håland. Videre har jeg funnet denne linken: Lenke Et stykke ned på Myklebust (og ikke Djøsland/Dysjaland) finner jeg Adolf Helmik Andersen oppført med: f.19/3-1868 Skipper og skipsreder. Siden han på konfirmasjonspairene står oppført som stuert, kan han kanskje ha blitt skipper senere?På person 1, er det to ting som ikke stemmer. Fødselsår og sted. Det andre kan ser ut til å stemme. På person 2 kan fødselsår stemme ( 1 år avvik), men sted er også her feil. Skal være Håland, og ikke Hå. På begge stedene finnes Djøseland (Dysjaland).Jeg heller mot at det må være: Adolf Helmik Andersen på Myklebust I Håland (Sola I Rogaland). At han har flyttet på seg innen Håland, samt oppgitt en eldre alder da sønnen Alfred ble født. Noe mer klarer jeg ikke å konkludere med. Sikker er jeg ikke.Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

i følge Bygdeboka for Håland ( Sola ) side 294 , Myklebust bruk 12 .; står om Anders Andreasson ( f 16.8.1834 -og hustru Karen Torsdatter sønn ; Adolf Helmik , født 19-3 1868 , Myklebust .USA, , var skipper og skipsreiar,gift.( men ikke med hvem eller hvor ). Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg ville ikkje konkludert noe sikkert enda, men eg finner det merkelig at navnet til faren ved konfirmasjon kun er skrevet Helmik og ikkje Adolf Helmik. Alder til Helmik ved dåp av sønn(denne kirkebok er ikkje utlagt på nettet enda) opplyser du er 1864, og den Helmik som her nevnes er f. 1863. At det ved konfirmasjon står Djøsland i Håland, kan være så enkelt at det er her han bur etter at han kom fra Amerika.Har du en peiling på hvilket år Anders Alfred giftet seg, her kan det også sjekkes navn på faren. Vet du når Helmik døde, her kan det kanskje stå hvor han var født. Sist ved dåp av barna til Anders Alfred så kan du finne Helmik som fadder og der vil hans bosted sannsynligvis stå oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Skal komme tilbake med opplysninger om når og hvor Alfred gitet seg. Har ikke for hånden nå. Har hjemme.Når det gjelder Adolf Helmik Andersen Myklebust f. 1868 ser jeg på linken her: Lenke At han reiste til USA 18.04.1888 (hvis dette er riktig). Anders Alfred Helmiksen Fossan ble født november 1889. Da må isåfall Adolf Helmik Andersen kommet hjem fra USA ca 8 mnd senere for å være faren.Jeg vet ikke noe om når Helmik døde.Årstallet 1864 om fødselsår til Helmik Andersen (olderfar), har kommet fra Statarkivet i Stavanger i 1982 som min far fikk oppgitt den gang han prøvde å finne opplysninger. Så det er kanskje fra kirkeboka fra 1889 da Anders Alfred ble født (er ikke sikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Dette begynner virkelig å bli interssant.Her er jaggu meg 'Skomaker Andersen' ute å går bokstavelig talt. Han er oppført som skomaker!!!!Hvis dette er riktig finnes det kun 1 Helmik Andersen som kan passe( Adolf Helmik Andersen). Men jeg har en følelse om at jeg en gang for noen år siden fant en skomaker med samme navnet, som var født mye tidligere. Kan det være feiført i dødsprotokollen? Eller hva? Stemmer de andre navnene til foreldrene med den helmik Anderesen vi har fra Sretting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Ser av dødspapirene at Helmik var enkemann i en alder av 23 år. Død av Tæring tro? Faren kan kanskje ha giftet seg senere med søsteren? Finner ikke faren Anders Svendsen i 1875. Kanskje død han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Her står det at han er skomakersvenn, og da senere skomaker (dødspapirer).Min oldefar Helmik Anderseønn var stuert og levde i allefall i 1889, da Anders Alfred ble unnfanget.Det betyr vel at vi kan avskrive Helmik Andersen Skretting som min oldefar? ...og kåre Adolf Helmik Andersen Mykland som min oldefar, selv om han reiste til USA i 1888. Han er jo oppført som sjømann, så det kan jo hende at han komm tilbake til Norge og ble faren til Anders Alfred.Hva mener du om dette?Det ene usikre da er det om at Helmik Andersen Skretting reiste til USA da han var død. Setter utrolig pris på den hjelpen du/dere har bidratt med. Tusen tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.