Gå til innhold
Arkivverket

[#46241] jeg søker mine andre tippoldreforeldre. jeg har navnet på det ene barnet!


Gjest Hilde Ringen Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Ringen Johansen

Jeg søker mine andre tippoldeforeldre, her har jeg også navnet på det ene barnet og det er Haakon Ped Thaulow Petersson. Han er født i år 1897 og døde i år 1991.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

HeiHaakon Peder Thaulow Petersson var sønn av distrikslege Axel Tage Petersson (f.8.april 1865) og Margaretha Thaulow (f.3.okt.1873) er f. i Elverum 29.des.1897, tok eksamen artium i 1915 og i des. 1922 medisinsk eks..Han ble utskrevet sanitetssekondløitnant 16.aug.1920, utskrevet sanitetspremiærløitnant 29.jan.1923. I 1923 assisterte han sin far i Elverum en måned, vikarierte for distriktslegen i Aurskog 1.febr. - 30.april og nedsatte seg 1.mai som praktiserende lege i Aamot med bopel ved Rena. 18.jan. 1924 ble han beskikket til distriktslege i Engerdal, hvor han tiltrådte 1.mars samme år.Han giftet seg i Kristiania 25.okt.1923 med Elisabeth Reitz Abild, f.der 9.juni 1892, datter av sjefsingeniør Sivert Rasmussen Abild (f.2.aug.1860) og Sofie Johanne Rosalie Reitz (f.9.aug.1853, døde 19.juni 1923).Her er Elisabeth med fam. i 1900[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=60&filnamn=f00301&gardpostnr=4636&personpostnr=123116&merk=123116#ovre>LenkeDisse opplysningene var fra en bok som heter Norges Læger 1909-1925. Den er utgitt 1927.Hans far, Axel Tage, var f. i Christiania 8.april 1865 og var sønn av ingeniørsjef for Statsbanenes brokontor, Arne Jacob Petersson og Thekla Helena Haak. Han var både lege og offiser og fikk Kongens fortjenestemedalje i gull 6.april 1925.Det står endel om hans yrkeskarriere i et par bøker jeg har, hvis du er interessert.Her er han med fam. i 1875mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Ringen Johansen

hei Carsten. Tusen takk for den informasjonen, ja jeg er interissert om hans yrkeskarriere, så hvis du kan sende meg litt om den på e-mail! (hildrijo6793@hotmail.com) Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.