Gå til innhold
Arkivverket

[#46256] Brita Maria Simonsdatter Ollila Takkinen f.ca 1829 Sodankylä eller Kemijärvi


Gjest Ståle Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ståle Eriksen

Hei. Jeg søker en Brita-Marie Simonsdatter født 1829-1832 Sodankylä eller Kemijärvi. Har prøvd HISKI og Family Search uten hell.Har funnet 2 vielser på henne i Norge:11 feb 1858 (Vadsø/Nord-Varanger?) bachelor Johannes Johannesen Elvestrand 24 1/2 fødested Alta Far:Johannes Isaksen Elvestrand & women Brita Maria Simonsdtr. 29 1/4 (år) Fødested Sodankylä. Far: Simon Takkinen (Kilde:Trond Ballo)Vielse 21 nov 1875 Alta: Alexander Andersen Bæk U f.1837 Elvestrand, Bopæl: Elvestrand & BRITA-MARIE SIMONSD.OLLILÆ, E (Enke), f.1829 Finland. Hans far: Anders Mathis. Bæk, hennes far: SIMON TAKKINEN.Folketellinga 1875 for Finnmark,Alta oppgir at hun er født 1832 Kemijärvi,Finland.[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=2012&kenr=002&bnr=0024&lnr=00>LenkeHar ikke klart å finne henne i 1865 tellinga.Brita Maria er trolig søster til: 1. Anna Stina Simonsdatter Ollila f.ca 1847 Sodankylä(Foreldre oppgitt ved konf.i Vadsø 1864 (Simon Ollila & Britha) 2. Kaisa Lisa Simonsdatter Ollila, f.ca 1736- 3. Simon Simonsen Ollila f.ca 1835/36 Sodankylä. Kom til Vadsø ca.1857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Gjerde

Hei ! Ser at døpte i Sodankylä etter 1789 er under arbeid i Hiski, men 14.1.1821 gifter Simon Larsson Halonen seg med Lisa Andersdotter Ollila. Det er en del andre med fornavn Simon, men Ollila navnet kan jo kanskje gjøre det verdt å undersøke nærmere ? (søk på vigde i Sodankylä med mannens fornavn = Simon). Som du kanskje vet kan etternavnene være både slektsnavn og navn på gården de bor på, så disse kan endre seg når familen flytter. Halonen er ihvertfall et vanlig gårdsnavn, usikker på Ollila.Ellers er det en god del inscannede kirkebøker på denne siden (desverre ikke Sodankylä ennå) : http://www.digiarkisto.org/sshy/index_eng.htmHåper dette kan være til hjelp !mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Hei Pål! Ang. dåp er det vel bare å smøre seg med tålmodighet. Når det gjelder vielsen til foreldrene bør den jo være blant disse som finnes i Sodankylä. Simon Ollila/Simon Takkinen er der jo ikke, så vielsen Simon L. Halonen & Lisa A. Ollila som du viser til kan jo godt være den rette. Jeg har nok hengt meg litt opp i at Anna Stina Simonsdatter Ollila f.ca 1847 Sodankylä, som jeg tror er en søster til Brita Maria, i konf. står oppført med mor Britha. Men denne søsteren er jo født lenge etter så faren kan jo ha giftet om seg. Eller moren kan ha hett Britha Lisa/Lisa Britha.Har vært på digiarkisto. Fant en fam. som virker interessant: under Kemijärvi,klarer ikke å tyde gårdsnavnet, pag.17. no 35: Simon Simons Hu. Britha dr. Britha Maria f.28(?)/8-1829 dr. Susana Malena f. 14/11-1831 sön Simon f.14/7-1835Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fødte i Sodankylä for aktuell periode er registrert på Family Search, og selv om en ikke kan stole 100% på disse, så syntes jeg det var rart at en ikke skulle kunne finne spor etter fødselen til Brita Marie.Fant derimot følgende barn med foreldre Simon Tackinen/Takkinen og Brita: 1. CAISA LISA TACKINEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 24 MAR 1838 Sodankyla, Lappi, Finland 2. ANNA GRETA TACKINEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 30 AUG 1840 Sodankyla, Lappi, Finland 3. GUSTAVA TAKKINEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 27 SEP 1845 Sodankyla, Lappi, Finland 4. ANNA STINA TAKKINEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 13 AUG 1848 Sodankyla, Lappi, FinlandViede for aktuell periode, er som tidligere nevnt registrert på HISKI, men heller ikke her finnes spor etter paret.Har derfor mest tro på at paret må være innflyttet til Sodankylä, og da er familien du har funnet i Kemijärvi et interessant alternativ. Kirkebøker for Kemijärvi er også registrert på HISKI og der finnes følgende opplysninger:Født 28.2.1829, Brita Maria, foreldre - Pgn Brita Olofs:dtr Kärppä (alder stemmer ganske bra med den oppgitt ved vielsen i Vadsø)Viet 29.12.1830, Öfverby, Drg Ugkl. Simon Suopangi og Pgn Brita Olofsdtr KärppäFødt 12.11.1831, Susanna Madlena, foreldre Nybygg. Simon Suopangi og Modr BritaFødt 14.1.1835, Simon, foreldre Fadr. Simon Kenttälä og Modren BritaGårdsnavnet (på Digiarkisto) skal være Kenttäkumbu og ved dåpen til Simon i 1835 kaller altså faren seg Simon Kenttälä. Etter 1835 kan jeg ikke finne spor etter familien i Kemijärvi, så det er slett ikke umulig at de kan ha flyttet til Sodankylä. Problemet blir jo å bevise at dette er samme familie, kanskje det er mulig å finne ut hvor Tackinen-navnet stammer fra...Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Takk for responsen Odd Willy!Jeg har konsekvent søkt etter Brita Maria med far Simon - ikke rart jeg misset dåpen! Å bevise at det er paret fra Kenttäkumbu, Kemijärvi som får de 4 FS registrerte barna i Sodankylä blir vel vanskelig. Men at Brita Maria og Simon f.Kemijärvi havner i Vadsø noenlunde samtidig med Kaisa Lisa, Anna Stina og Gustava og står som faddere til hverandres barn er jo et indisium på at så er tilfelle. (at de er søsken mener jeg)Gustava Takkinen chr.27/9-1845 tror jeg også er en av søskenflokken som kommer til Vadsøområdet. Tror hun er den Gustava Ollila gm Olof Lakso som er fadder ved Anna Stinas datter Anna Josefines dåp 8/10-1870 Saltjern.Hilsen Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Har sett litt nøyere på denne familien på digiarkisto og tror det er samme fam. som Odd Willy fant på Hiski. Husbondens navn er Simon Suopangi (Ikke Simonsen, som jeg trodde først). Her er innføringa: LenkeTackinen navnet finner en i Kemijärvi 1824-1831: s.16 Kenttäkumbu s.17 Tackinen s.18 Suopangi s.19 Suopangi Klarer ikke å se noen sammenheng, men det er jo litt snålt at Simon Suopangi/Kenttälä evt. skifter navn til Tackinen/Takkinen (navnet på nabogården) etter flytten til Sodankylä. Og senere skifter dette til Ollila?Simons mange navn: Suopangi - fødested eller bosted før vielse? Kenttälä - etter nybygget Kenttäkumbu? Tackinen - nybygg i Sodankylä? Tar navnet etter nabogården i Kenttäkumba? Merk at det kun er den eldste av søskene, Brita Maria som kaller faren Takkinen, men samtidig bruker hun Ollila navnet(etter den siste gården) Ollila - rydder ny gård i Sodankylä? I Vadsø kaller søskenene seg Ollila.Huff, det blir mye gjetting det her! Men har en følelse av at det må være en sammenheng her. Noen som har peiling på finske navnetradisjoner? Fulgte navnet med gården? Det er jo en viss logikk i det. Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marianne Solli

Hei Ståle.Jeg kommenterer det du skriver om bytte av slektsnavn eller gårdsnavn. Logikk?Jeg fikk erfare veldig tidlig i mine barneår (da jeg bodde i Alta) at når det gjelder finnlendere så er det helt vanlig å skifte etternavn når man flytter. Selv var jeg bare barnet da jeg hadde en brevvenninne i Finnland. Hun het Inkeri Kunttu da vi begynte å brevveksle. Så flyttet de, og plutselig fikk jeg brev fra en Inkeri Peippo, som bodde i Rauma. Det var samme jenta, men siden de hadde flyttet, het hun da Peippo. Vel, vi brevvekslet i flere år, og etter en tid flyttet familien igjen, og da fikk hun et tredje etternavn, som jeg ikke husker nå.Siden min familie har kvenske aner, fikk jeg en slags forklaring på dette fra min mamma, som jeg ikke husker helt, men minnes i hvert fall at hun sa at det heller var regelen enn unntaket å bytte navn ved flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.