Gå til innhold
Arkivverket

[#46258] Slekt Katt (?) i Aremark på 1700 tallet


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen
LenkeNederst på første siden her i kirkeboka Aremark (1735-1744, kronologisk liste uten sidenr) er innført et ekteskap mellom Lars Larsen Katt og Pernille Hansdatter med bosted Klokkesten. Jeg har ikke funnet noen plass eller gård med Katt- navnet i Aremark. I Sverge, blant annet i Västra Götaland finnes en slekt Katt. Kan det være noen sammenheng?Har noen kjennskap til disse Katt'ene i Aremark? De bosatte seg i noen år på Klokkesten under Lexerød.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: En Lars Katt og Anna døpte en sønn NN 22/3 1745 Tveta i Värmland.Jeg ser at Lars og Pernille døpte en datter Anne 5/5 1748 i Aremark. Ellers så døpte de også Hans 21/2 1751 og Pernille 12/2 1755 Berger Aremark, og som ble gift 10/juni eller juli 1779 Østenvig Aremark med Hovel Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Berit: Det er denne familien i Aremark du har funnet som 'stopper' ved ekteskapet til Lars og Pernille. Lars Katt fra Tveta i Värmland må jeg undersøke mer, han kan være en link videre. Jeg har ikke genline nå, jeg får visst ta et abbonement igjen. Jeg får finne ut hvor Tveta ligger. Takk Berit!Arnstein: Sleken Katz skal vel heller ikke utelukkes, men det er vel mest trolig fra Sverige denne Lars Katt kom fra. Aremark grenser til Värmland. Jeg har ikke fått lest hele debatten du linker til ennå. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Nå ble den trådløse musa mi helt død. Da ble jeg hjelpesløs...Tveta ligger mellom Säffle og Åmål, på grensa til Dalsland. Det var ikke lange veien over til Aremark, for de som arbeidet med tømmer og brukte vannveien på den tiden. Jeg finner også en Katt i Kopparberg på FS. Han var vel ansatt i jernhanteringa der tenker jeg. Kanskje det er slektsskap til Catz i Trøndelag - Rørås? Jeg har ennå ikke fått lest debatten jeg ble linket til.Jeg tar abbonement på genline i kveld. Dette kan bli spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Navnet Katt er på listen over gamle smednavn i Sverige.Det kan være Lars i Aremark var av denne slekta. Ifølge en webside (som jeg ikke finner igjen) hadde han en bror, Jacob Katt, som på samme tid holdt til i Aremark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Dette var er rart sammentreff, jeg satt igår å lette etter denne Katteslekten.Det er vanskelig å lete på nett, det dukker bare Katt av dyreslekten opp.Det er giftemålet i 1743 mellom Lars Larsen Katt og Pernille Hansdatter Klokkesten . Jeg leter også etter Pernille sin mann, Lars Katt, sitt opphav,som trolig er Sverige ?Det er en Ole Katt på Røser i samme tidsrom som jeg har som fadder.Håper at det lar seg løse !Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ja dette var jo merkelig. De er jo spennende de 'nye' kirkebøkene Aremark som de nylig har lagt inn her på arkivet. Lett leselig er de fleste også.Jeg skal bruke litt tid på genline, og du skal få vite med en gang om jeg finner noe.Da har vi 3 Katter i Aremark, Lars Larsen Katt, Jacob Larsen Katt og Ole Katt. Alle på samme tid. Ole kan vel være Oluf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

I 1711 ( skoskatten ) Bierchebech Øvre : Ole Larsen Kat, Qvinde og 2 børn.Jeg kan ikke finne ham blandt innvandrende svensker 1710 og 1734 som skulle dekke alle som var kommet før den tid ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Da var nok disse tre vi har funnet brødre. Mulig alle var født i Aremark med en svensk soldatfar? Navnet Katt ser ut til å ha blitt helt borte i Aremark og omegn etter disse tre brødrene.Katt’ene i Tveta ved Säffle lette jeg mange timer etter i natt. De tidligste kirkebøkene rundt 1730 er så godt som uleselige fra dette stedet. Det er sjeldent i svenske kirkebøker. Foruten et sammenhengende rot har de vært vannskadet og med skjolder nesten over hele sidene. Bøkene ligger på genline fra rundt 1734. Men jeg skal lete videre.Lars Olsson Katt i Ore i Kopparbergs län bodde i ”byen” Sunnanhed i Ore. Dette blir jo i det som kalles Dalarna. Ca mellom Rättvik og Orsa. Og her fant jeg at disse hadde soldatnavnet Katt. Far til Lars Larsson Katt het Lars Olsson Katt (soldat) og var født 30.5.1754. Fødested ikke tatt med i husforhör. Kirkebøker Ore Døpte mangler for 1754 -selvfølgelig. Han giftet seg med Kerstin Michelsdtr 9.5.1779 i Ore, ingen foreldre tatt med i innføringen.Kan disse Katt i Aremark opprinnelig kommet fra Sverige og ha vært av soldatslekt? Flere svenske soldater fra Dalarna og Värmland hoppet av på veien fra Fredrikshald etter Karl VII’s tapre forsøk på å prøve seg mot Haldenserne i tidene 1716-1718. (Jeg bare skriver ned det jeg tenker).Det finnes flere soldater med navnet Katt i Värmland jeg ikke har fått sett etter enda. Blant annet Olof Nilsson Katt f 1709 i Alster, mulig død i Ny-Ed.Jeg skal fortsette letingen Rita.Svenske soldater som bosatte seg i Norge på den tiden er sikkert ikke lett å finne i prestenes innføringer. Legger ved en soldatliste fra Dalarne.http://www.genealogi.se/dalarna/soldat/rotar.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei LivJeg ser at du står på !Men,den Ole Larsen Kat i 1711 (11) han er jo født på 1600 tallet,det er vel sansynlig at Kat/Kattene senere stammer fra ham ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Mulig det var faren til Lars og Jacob Katt? Men da burde de vel ha hatt navnet Olsen Katt og ikke Larsen Katt? Lars Larsen Katt døde ca 1758, jeg har ikke funnet dødsfallet innført i kirkebøkene enda. Enken giftet seg igjen med Hans Larsen Berger.Dette soldatgreiene er bare gjetninger. Katt er både smed og soldatnavn i Sverige. Og Aremark grenser til Sverige, derfor vil jeg nok tro de kom derfra. Hadde dette Kattenavnet vært et vanlig slektsnavn hadde vi mulig sett det videre i området. Soldat- og smednavn hengte jo også med en stund, noen frem til i dag, men Katt...De svenske soldatene stakk over grensen også på 1600-tallet.Jeg leter etter senere Katt'er også for å finne ut av om de kan ha noen sammenheng med Katz som Arnstein nevner, men jeg har ennå ikke sett noen z-er, bare to t-er.I slektene Katt i Värmland går navna Lars og Oluf veldig ofte igjen. Men det var jo også vanlige navn på den tiden, så det er vel bare tilfeldigheter.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Pernille Hansdatters mann, Lars Larsen Katt på Klokkesten dør 1758, 43 år (f.1715 )Ole Larsen Katt død 1787, 61 år (f.1726). Gift 1755 med Dorte Torsdatter. De bodde på Torkildsrød u/Røser. 1770 på Framgaardsmoen.Den Ole Larsen Katt 1711 hadde 2 barn, den ene het mulig Lars og da kan det passe at Ole og Lars Larsen var sønner av ham.Det ser ut som det er en Katt til. 1771 Niels Kats dødfødte drengebarn.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ja da var de mulige sønner av Ole. Men det var ikke vanlig at far og sønner brukte samme patronymikon. Kan Ole ha hatt en bror Lars?Har du Skoskatten Aremark 1711 hjemme?Lars Larsen Katt skal ha fått barna: Pernille, Anne, Hans, Lars, og Jacob. Ingen Ole. Jacob er født 1758 og Lars kalte han sikkert opp etter sin bror som døde 1751.Men det var jo interessant at det dukket opp en fra denne Katteslekta helt frem til 1771! Mulig navnet forsvant fordi ingen gutter vokste opp? Men jeg tror fremdeles at de var svensker, smeder eller soldater. Det finnes såpass mange med dette navnet i Sverige på 16-og 1700 tallet, både i Värmland og sydover i Dalsland. Begge nært til Aremark. Vi får se etterhvert.LenkeLinken over er til Lars Klokkesten sønn Jacobs dåp. Døpt 13 januar 1758. Faddere: Niels Enger, Christen Lexerød, Methe? Enger, Anne Koksrød, Inger Røser.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen
LenkePå fastelavensøndag 1751 døper Lars Larsen (Katt mengler her) og Pernille Hansdatter på Klockesteen under Lexrød barnet HANS. Faddere: Ole Röser, Hans Kollerød, Johanne Röser, Anne Espelund, Ingri Hallesby.Liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg fant 2 Katter trolovet i Aremark:Ole Kat og Dorthe Torsdatter som du nevnte i innlegg 15. De trlovet seg i juni 1755, giftet seg 9. oktober. Caut.: LARS Kat og Jens Tolsby.Nils Kat og Kari Løvøen trolovet april (sikkert flere ganger) 1770, giftet seg 12. juni. Caut.: Truels og Halvor ?? Du får se du Rita, du kjenner plassene bedre enn meg oppi der.LenkeLiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

(19) Halvor Bjerkebech.Jeg skal prøve og finne noe i panteboken, men det mangler årene fra 1755-1775.Tar med dette :1647 Bierchebech : Jacob1664 : Niels Jacobsen bruker halve gården (1 hud)Det er ikke tatt med sønner i denne 'tellingen'.Det er mulig at Ole Larsen Katt har sin hustru fra denne gård.Jeg har 1711 hjemme,har ikke funnet flere Katt der.1723 har jeg ikke.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg får fortsette på genline med de Katt jeg ikke har fått sett på enda. Tenker jeg prøver meg en tur til Mellerud når den verste glatta har gitt seg. Folka der har god peiling på soldatnavn som fantes i området, for ikke å snakke om smednavn. En må nok opp av stolen og 'ut' for å finne ut av dette her tror jeg.Vi får legge inn det vi eventuelt finner her på debatten, pantebøkene er jo spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Beklager men jeg fant ingenting i panteboken,med tilnavnet Katt.Da har vi: Ole Larsen Katt i 1711 med kone og 2 barn.Lars Larsen Katt ca 1715 - 1758.Jacob Larsen Katt ca 1721 - 1751Ole Larsen Katt ca 1726 - 1787Niels Larsen Katt ?Det ser håpløst ut å finne ut hvor de kom i fra.Om ikke du Liv, kommer opp med noen overaskelser.Jeg føyer de inn sammen med slekten, Mus, Marsvin og Gris. Føreløpig er Katt den smarteste :)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg kan jo ta med at jeg etter søk på nett ble litt 'opphengt' i Lars og Olof Katt som 1622 solgte den store gården Säter i Ör socken ved Mellerud. Gårdene i Ör er beskrevet i Olof Ljungs bok om Kropperfjäll. Dette kan jo ha vært forfedre til 'våre' katter. Navna passer.Jeg tok tidligere i dag en telefon til Mellerud Museum hvor jeg var så heldig å treffe Ljung. Han er godt oppi årene, men makan til hukommelse! Ljung hadde jo selv skrevet om disse mulige brødrene, eller far og sønn Katt fra gården Säter, men han visste ikke hvor de ble av etter de solgte denne gården. De kunne vel godt ha reist til Norge. Hvor de kom fra er også ukjent. Dette er jo svært langt tilbake.Navnet var uvanlig i Dalsland på den tiden (1622). Soldatnavn trodde han ikke det var fra den tia. Det fantes en gård Katteberg i Kroppefjäll hvor de mulig kunne ha fått dette navnet fra, men ingenting er funnet.Ljung har gitt ut mengder med bygdebøker om härader og slekter i Dalsland, og også de store bøkene om Ingevaldslekta fra Berga i Ör, som har stor etterslekt i Norge.Vi får være åpne for alle som har dette navnet, men akkurat nå er jeg møkkalei katter!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hm..Da kan det være mulighet for at det er våre Katter som kom til Aremark så tidlig at de svenskfødte Kattene var døde før registreringen av svensker som oppholdt seg i Aremark 1710. Barna var da født i Norge.Kommer tilbake om jeg finner ut noe.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.