Gå til innhold
Arkivverket

[#46258] Slekt Katt (?) i Aremark på 1700 tallet


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest John B. Gautestad

Det er jo en stund siden dette ble diskutert, og jeg vet ikke om det kom noe mer ut av det. Jeg har også kikket på disse Katt-personene, men jeg har oppfattet Katt som et stedsnavn. Hvis en ser på dødsangivelsene for Ole Larsen 1787, Jacob Larsen 1751 og Dorthe Olsdtr 1801 står det kun Katt, og ingen annen stedsangivelse som er normalt for døde personer. Men det kan nok stilles spørsmål ved dette, for jeg har sjekket med Gudbrand Mellbye i Aremark, og han kjente ikke til noen plass ved navn Katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Katt er nok et etternavn. Disse Katt'ene som har blitt funnet, bodde på gårder og ikke på plasser.Noe mer om disse har ikke jeg funnet, men det er mulig Rita har funnet noen flere med dette navnet i Aremark. De to brødrene Lars og Olof Katt på den større gården Säter i Örs Sockn Dalsland, og som mulig også var opphavet til navnet på gården Katteberg samme sted, har jeg i ettertid forsøkt å finne mere om. Noe som til nå har vært umulig. De ble helt borte fra området etter de solgte Säter.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Olaf Svensson

Den Olof Katt som nevnes i innlegg 24, er kanskje identisk med den Oluf Pehrsson Katt(d.1684). som bruker en del av gården Tollered i Skallsjö fra 1648 til minst 1679. I manntallene over Skallsjö for 1653, 1654, 1655, 1656, 1657, nevnes denne Oluf som 'Oluff Katt i Tollered'.I manntallene over Skallsjö for 1643, 1644, 1645, 1646, 1647, 1648, 1649, nevnes også en Lars i Tollered, som kanskje er identisk med den Lars Katt som nevnes i innlegg 24. I manntallet 1650 har Lars flyttet fra Tollered, evt. så er han død. Det er altså bare i 1648 og 1649 at Lars og Oluf nevnes samtidig til Tollered.Oluf Pehrsson Katts grav finnes ennå idag på Skallsjös gamle kirke, med inskripsjonen 'Kristus är mitt lif och döden min vinning”. Katt er der stavet 'CAT'. Flere andre i Katt-familien har sine graver der. Slik familiens medlemmer er omtalt i kirkebøkene, vil jeg tro de tilhørte et av bygdas høyere sosiale sjikt.Oluf Pehrsson Katt gm. Kristina Torstensdotter(-1687) sine barn:1. Lars Oluffson Katt 2. Jon Olufsson Katt 3. Oluf Oluffson Katt(ca 1656-1698) gm. Ingrid Larsdotter(-1704) De hadde nok flere, men det er disse jeg har i databasen min.Jeg har støtt på navnes Katt i noen danske kilder, men det dreier seg sikkert om andre slekter:24. juni 1559: Jens Katt, borgermester i Viborg, gravlegges.Dom på Hansborg 10 mai 1567: Ang. bruksretten til en gård: ”Svend Kaedt og hans brødre i Åstorp”(ved Kolding)Stevning på Hansborg 1576: ”Nis og Laurs Kaet” nevnes til Åstorp.Kjøpenhavns diplomatarium 15.nov 1638: ” Bentt Pedersøn Katt, jnd voner vdi vor kiebsted Kiøbenhaffn…..med itt hans skib kaldes Katt… som forneffnte Bentt Pedersøn Katt er skipper paa”Hva heter boka til Olof Ljung der Lars og Olof Katt nevnes?mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Olof Ljungs bok heter 'Kroppefjäll - En dalslandskbok. Socknarna Dalskog - Gunnarsnäs - Ör'. Den kom ut i 1957. Jeg kjøpte den for et par måneder siden i en antikbutikk i Mellerud, og har ennå ikke fått sett gjennom boka skikkelig.Etter en kjapp gjennomlesing av de aktuelle gårdene kan jeg ikke si jeg har fått noe mer inf. om denne Kattslekta der. De er der nevnt som selgere av den større gården Säter før 1620. Denne ble etterhvert et säteri eller en herregård, da senere eiere tyder på det. Slektene Kafle, Oxehufvud og Uggla er blant annet nevnt som eiere etter ca 1620.Lars og Oluf Katt er i boka skrevet som skattebønder. Eksakt når gården ble solgt av brødrene er nok ikke kjent.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.