Gå til innhold
Arkivverket

[#46263] Kvar gifta oldeforeldra mine seg? Eg har leita og leita og leita! (Stord/Fitjar)


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det har du jammen rett i Berit, jeg ser det og nå.Såg ikke så langt til högre, trodde det gjaldt konfirmasjon, vaksine, etc. Men her står det som du sier attest til ekteskap og dato.Men hvor har de så gifta seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Wow! Her har det vore aktivitet medan eg var ute og 'vea'(= hentar/sagar/hiv/løar ved til neste vinter :-)Eg hadde heller ikkje fått med meg at den datoen var vigselsdato, så då er eg eit steg nærare, takk for at de gjorde meg merksam på det!!For å sei det slik, så trur eg at dei gifta seg i Stord evt. Fitjar kyrkje og at presten har gløymt dei.Men tek eg feil når eg trur at eg sett at prestan førte ei slags oversikt over kva dei har gjort den og den dagen?Isåfall er gjerne det ein måte å gjera det på, å finna det registeret, og sjå om han hadde vigsel den dagen, dersom det ikkje er registrert andre som giftar seg den datoen, kan ein jo vera så godt som 100% sikker på at det er rett.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ikke så sikker på at det er vielsesdatoen, for jeg forstår ikke det som står foran: ikke afsendt? 5/6 88. Og det står jo det samme, med forskjellig dato, på nesten alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I både klokkerboka og ministerialboka for Fitjar er det f. eks ingen som gifter seg mellom 2. juni og 27. august 1888, er ikke det litt rart? Det er i det hele få ekteskap dette året. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2005&idx_id=2005&uid=ny&idx_side=-158>LenkeDet er jo og dagregister, men det spörs om det står der.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei, dette var ei skikkeleg 'nøtt' :-))Trur eg må berre innfinna meg med at denne datoen vert ikkje funnen. Men _det_ er vanskeleg!!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk for tipset :-) Nei, det har eg aldri høyrt om. Eg tenkte kanskje eg skulle klara å finna ein gammal familie-Bibel, men det er heller ikkje mogeleg. Det skal visst liggja ein gøymt(og gløymt?) på eit loft, men det er iflg. ei gammal tante, ein som var bestemor og bestefar sin. Noko eldre enn det er det ikkje.Men det kunne jo kanskje vera at bestefar skreiv inn vigselsdatoen til foreldra sine.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Prøver denne igjen. Det er så utrulig frustrerande å ikkje finna den datoen!!Berit skriv i (33) 'Iflg. dagsregisteret 1888 var det brudevielse: ....1/5-11/5-21/5(2stk.)-1/6-2/6-1/7-6/9-23/9....osv.'Slik eg forstår det, er det ei vigsle som ikkje er ført inn i boka, 01.07., stemmer det?Det er fullt mogeleg den datoen er dagen dei gifta seg, men kvar kan eg finna det?Den Bibelen eg nemner er funnen, men der står det ingen ting om dei.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Mariann.Jeg kan ikke hjelpe deg med ditt spørsmål. Men vet du om det finnes kommunikantprotokoller for det området det gjelder. Du kan finne forskjellige opplysninger i disse protokollene. desverre finnes bare et fåtall bevart. Har ikke oversikt over hva som finnes. Men er du heldig så finnes de for ditt område.En annen kilde du bør sjekke er prestens attestsamlinger. Her kan det stå når de ble født, døpt, konfirmert, gift, sist gått til alters o.s.v. Disse kildene er også bevart for bare få områder.Selv om det er små sjanser for at disse kildene finnes for ditt område er det verdt strevet å sjekke om de finnes.Begge disse kildene finnes på statsarkivet.Lykke til.Vennlig hilsen Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for svar :-))Eg får sjå om eg kan ta meg ein tur til Bergen og sjekka om det finnes noko som kan hjelpa meg med denne gåta!Eg innbillar meg at eg spurde Nedrebø om det finnes nokon annan stad der dette giftarmålet vart registrert, men eg _trur_ han svara at det ikkje var det...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Her må være noe feil et eller annet sted.Ved opplysningene om utflyttingen i 1885 som det er lenket til i innlegg 16 og 24: Denne Aasa Gudmundsdtr.Håkul er født i 1871. Det må være riktig siden attesten bekreftes med fødsel, dåp og konfirmasjon.Ved dåpen til Aasa sin datter, Sara Mathilde, lenke i innlegg 25 og i 1900-tellingen (lenke innlegg 23) er Aasa født i 1857. Derfor kan det ikke være samme Aasa som flytter ut 1885 og får attest 5/6 1888 og den Aasa som er nevnt som mor til Sara Mathilde og nevnt i 1900-telling.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det kan jo være at presten har skrevet feil fødselsår ved utflyttingen, men det virker litt rart siden han da måtte skrive en attest samtidig. Dersom fødselsåret 1871 stemmer på denne Aasa, så var hun bare 14 år gammel da hun flyttet ut, og trolig ennå ikke konfirmert. Hvordan kan da presten skrive en attest på konfirmasjonen?Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det må være en feil et sted for dette er vel dåpen hennes i juli 1857: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Skjold i Skjold, Klokkerbok nr. B 3 (1850-1867), Fødte og døpte 1857, side 21. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15856&idx_id=15856&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldre Gudmund Larsen og Maghilde Gunnarsdtr HåkullEllers står det jo 'egteskab' helt til høgre på innflytterlista her: Permanent sidelenke: LenkeHvorfor fødselsåret er blitt helt galt er en annen sak - det er kanhende konfirmasjonen.Er det hun som er konfirmert her montro? N° 9 i 1871, greier ikke helt å se om det er riktig etternavn på mora, men jeg synest det står Mangela Gundersdtr: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Skjold i Skjold, Ministerialbok nr. A 8 (1856-1882), Konfirmerte 1871, side 245. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

teksten ved utflytting, lengst til høyre mener jeg er : 'ikke offentl. ekteskap 5.6.1888'.Mariann, jeg har opplevd at flere av mine aner i Sunnhordland og Ryfylke har inngått ekteskap i Bergen og Haugesund. Har du sjekket det?Hvor bodde Aanen i 1888-1889? Hjemme eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg sjekket Bergen for lenge siden for jeg tenkte (mine besteforeldre fra Bømlo gifta seg i Bergen, f.eks) på det same, Hgsd har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ellers har du rett, Arnfrid, det står nok 'ikke offentlig egteskap'. Kan det bety at de har giftet seg hos en sorenskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for at de er så engasjerte :-) Skulle tru det var dykkar oldeforeldre, eg er heilt imponert!! :-))De er så snille og skjønar tydelegvis kor frustrerande dette er :-))Eg leste nettopp omatt fyrste innlegget mitt, der har eg skrive at eg lurar på om det finnes lysingsbøker, det spørsmålet er det visst ingen som har svart på :-)Men det gjer sikkert ikkje det sidan det ikkje er nokon ute på nettet.Oldefar jobba i Sagvåg på den tida, det var kanskje då han budde heime her og rodde til jobb på Seglneset (i Sagvåg), eg veit ikkje heilt kor langt det er, men trur ikkje nokon av oldebarna hans hadde teke på å ro den turen kvar morgon og kveld :-))Iflg. tanta til pappa (dotter til oldefar), så møttes dei då han jobba på Seglneset, og Aasa var tenestejente hjå ein Stordafamilie som hadde budd ei tid i Skjold, og då dei flytta tilbake til Stord vart tenestejenta med.Dei ho tente hjå budde på Jensaneset (ikkje langt frå Sagvåg), og vegen var kort frå Jensaneset til Seglneset.Ikkje veit eg, men så fortalde tante Bertha meg :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmm, ikkje offentleg ekteskap, det var merkeleg, kanskje han levde ugift, slik eit av barnebarna hans ymta frampå om, eg trur det var då han snudde seg i grava :-) :-) :-)Haugesund er sjekka opp og ned :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Tvilsomt at de levde ugift ettersom du har denne datoen der. Det var vel et sorenskriverkontor på Stord i den tida og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det må være kun nr 18 den oppl om ikke off. ekteskap gjledt, tror jeg. for hvorfor skulle det stå slik på en mengde personer som skulle til USA.Men, er det ingen som har tatt vare på papirer etter de to. Det er jo ikke så fryktelig lenge siden.Ellers; mormor og morfar (Sveio/Sogn, lærer Sveio) ble g hos sorenskriveren i Haugesund, deretter var de visst i kirken i Sveio der oldefar var klokker.Farmor og farfar (Etne/Etne) ble g i KK i Bergen. En bror av farfar, menighetsrådsleder og høyt utdannet, var vanskelig å finne gift og finne dåpen til sønnen. Grunnen var at de fikk sønnen 1/2 år før vielsen, og både dåp og vielse ble ordnet i naboprestegjeldet. Nei, det var nok ingen sammenheng mellom tro og avholdenhet før ekteskapet den gangen.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.