Gå til innhold
Arkivverket

[#46266] Ole Johanssen Kaurstad gift 1796 med Ane Ingebrigtsdatter Bree i Kristiansund.


Gjest Kristian Svee
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Svee

Ole Johanssøn Kaurstad ble trolovet 24.5.1796 med piken Ane Ingebrigtsdatter Bree. De ble gift 19 juni samme år i Kristiansund kirke. (kilde: Kristiansund kirkebok 1784-1819, folie 66.) De fikk to barn som er kjent. Datteren Ragnhild født 5.8.1796 og datteren Birgitha født 10.8.1799. (kilde: kirkebok). Birgitha antas å være den som ble gift med losen Anders Isakssen Melø i Edøy kirke i 1824. I folketellingen 1801 bor familien i Vågen i Kristiansund. Ole er 55år og Ane, som er kalt Nilsdatter, er 46 år. En innføring i kirkeboken opplyser at Ole Kaurstad døde 15.10.1807, litt over 57 år gammel. I etterslekten etter Birgitha og Anders er hun kjent som Birgitha Olsdatter Hammer, uvisst av hvilken grunn. Navnet Kaurstad finnes i Ringebu i Gudbrandsdal og Bree i samme dal litt sør for Otta. Er Anes og Oles opphav kjent av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hammernavnet og Melø ringer noen bjeller, men jeg må spørre litt rundt om vi i Kristiansund har sett på dette allerede. Hvis det var de som bodde på Tømmervåg da de giftet seg i Edøykirka, har vi sett på det før en gang. Bosatte Birgitha og Anders Isaksen seg på Meløya ved Skorpa i Kristiansund?Forhåpentligvis står opphavet til Ole og Ane i trolovelsesboka i Kvernes prestegjeld. Hvis jeg får tid i ettermiddag, skal jeg sjekke det. (DIS har 'slektsforskningsvakt' på biblioteket noen mandager fremover, og jeg skal dit. Hvis det ikke blir fylt opp av folk, så kan jeg se på saken din også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Svee

Hei Tore. Det stemmer at vi har sett på denne saken før, med utgangspunkt i Melø. Vi er nå kommet litt lenger. Birgitha og Anders bosatte seg på Meløya ved Skorpa i Kristiansund. (ref. Meløybakken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen

Jeg legger ved innførselen i lysingsboka, Kvernes copulationsbok 1764-1801, pag 272. Her står der i alle fall hvor de kom i fra. Denne kirkeboka finnes på mikrofilm HF 1163.

bilete2184.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Svee

Hei Tore. Tusen takk for den bekreftelsen. Min kones aner kommer fra nord i Gudbrandsdal så jeg har kirkebøkene for Sel og skal fortsette letingen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.