Gå til innhold
Arkivverket

[#46280] (skolearbeid) Vil finne mer om: Engelbrekt Eriksen Lerheim


Gjest aleksander lerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest aleksander lerheim

jeg vil finne mer om Engelbrekt Eriksen Lerheim. han ble født 14/6-1896. Jeg lurer på hvor han ble født og hvem han giftet seg med. (når og hvor???) Kan noen hjelpe meg?jeg er 13år og er ny på riksarkivet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Som du ser, har vi funne han både via Digitalarkivet og RHD ( Lenke ). Det er to litt ulike søkemåtar i desse databasene, det finn du ut av ved å prøva deg fram og ved å lesa bruksanvisningane.Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei AleksanderI en bok som heter Norges Militære Embedsmenn 1929 står det følgende: Lerheim, Engelbrekt, født i Eid herred i Romsdalen 14.juni 1896, sønn av redaktør og gårdbruker Erik Lerheim og Mathilde Dalset.Eksamen ved 5.divisjons underofficersskole 1919, sersjant ved Søndmør Infanteriregiment nr. 11 1920, eksamen ved Krigsskolens øverste avdeling 1923. Tjenestegjort ved Søndmør Infanterireg. nr. 11 fra 1923, i vernepliktig stilling 1930. Eksamen ved Møre fylkes landbruksskole 1915. eksamen artium 1921. Gårdbruker.Gift i Trondhjem 17.juli 1925 med Johanna Wehn, født i Melhus 23.nov.1898. 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Lerheim

tusen takk for hjelpen!vil også gjerne finne ut mer om ekteparetErik Lereim født dalset (1796-1847) og Mette Lereim født hammervoll (1808-1890)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei.Erik Ingebrigtson Dalset 1796?- 1847 kjøpte Lerheim på offentlig auksjon i 1836. Han gifta seg i 1832 med Mette Kristensdatter Hammervoll 1808-1890. De fikk 6 barn. Erik drukna på Romsdalsfjorden i 1847 på vei hjem fra herredsstyremøte i Voll(Måndalen).Mette giftet seg opp igjen i 1849.Om du låner ei bok som heter 'Bygdebok for Eid' av Karl Myskja kan du lese mer om etterkommere og forfedre. Boka kan du be biblioteket der du bor fjernlåne til deg.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Engelbrekt Eriksen Lerheim, 1896-1979, er 10-menning til min far. Siden jeg også har Engelbrekt og hans aner tilbake til før 1500 i basen, har jeg også din 12.tippoldefar der. Men halve moroa er å finne dette ut selv siden det står mye om dem i bygdebøkene som er interessant for den som driver med slektsgransking. Låner du bygdebok for Holm sogn 2 (Arnold Solemdal) i tillegg til bygdebok for Eid er du lang på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Lerheim

Tusen takk for spennende info til min sønn Aleksander. Han heter Ingebrigt til mellommnavn,som en markering av det gamle slektsnavnet. Han går i 8. klasse, og slektsforskning er noe han har som skolearbeid.Fra før kjenner vi tilbake til Mette Lereims mor, Gulaug Knutsdatter Hammervoll, og har t.o.m. bilde av henne. Beste hilsen Eli Lerheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Lerheim

Du Osvald? Kan ikke du bare gi meg navnet på den 12.tippoldefaren min. Det hadde vært fint om jeg kunne få sagt det på skolen mens vi enda holder på med dette temaet på skolen. (Innen fredag.) Ganske bra at du visste hva han het!Lurer også på om noen kan hjelpe meg med og finne informasjon om mannen til Gulaug Knutsdatter Hammervoll? Det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med det. Jeg har lett litt på internett, men jeg er ganske ny innen slektsforskning så jeg klarte ikke finne noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg er litt usikker på hvor mange ledd det er fra Engelbrekt Lerheim, 1896-1979, og til deg, men Nils Knutsen Dalset, f ca 1500-1560, er Engelbrekts 8 tippoldefar. Så kan du plusse på leddene til deg, jeg tipper det blir 12 eller kanskje 11 til sammen.Nils Knutsen Dalset var stamfar til svært mange etterkommere som vi kaller 'presteslekta fra Dalset'. Han var prest i Veøy 1533-58, den siste katolske prest som ved reformasjonen i 1536 gikk over til den lutherske lære. Han var gift med Guri Rasmusdatter Hurrel, forfatteren av bygdeboka mener at hun var av Kane-ætt, men om det strides de lærde. Men skulle det være riktig har du aner langt bakover. Forfatteren av bygdeboka sier at faren hennes, Rasmus, var av Rike-Torsteins ætt som eide mye jordegods i Romsdal. Det er flere debatter her på Webdebatten hvor disse navnene kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Lerheim

Tusen takk for hjelpen!Jeg er sønn av Eli Lerheim, min morfar er Generalmajor Asbjørn Lerheim som er sønn av Oberst og gårdbruker Engelbrekt Lerheim. Derfor er Engelbrekt Lerheim min oldefar.Hilsen fra Aleksander Lerheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Da har jeg en bok med bilde av både din morfar og Engelbrekt på trappa på Lerheim 17.mai 1945. Det feires at Engelbrekt er tilbake fra konsentrasjonsleirene i Tyskland. Boken 'Hverdagskrigen i Rauma' omtaler flere episoder i forbindelse med Lerheim. Like nedenfor gården hadde tyskerne kanonstillinger og festning. Under krigen måtte jeg og min familie flere ganger reise fra gården vår når tyskerne hadde skyteøvelse ut fjorden. Jeg kommer fra en gård ute i Rødvenfjorden, forøvrig tvers over for Dalset og Hammervoll, og Lerheim ligger innerst i fjorden, forøvrig en gammel post- og skyssgård. Gravrøyser viser at det også var bosetting der i vikingtid, og funn av en runestein på gården er svært spennende. Men steinen lot seg bare delvis tyde. Den ble i sin tid flyttet til Kristiansund, men er sener blitt borte. Dagens teknologi ville kanskje løst gåten om hva som sto på steien.Til slutt litt om Gullaug: Hun er født på Hammervold, 1788-1813. Datter av Knut Ellefsen Marstein, 1755-1836, fra Grytten, og Mette Larsdatter Vågseter, 1752-1823. Han hadde tidligere vært husmann, men kjøpte garden i 1797. Ut fra navnet er nok Mette fra Nesjestranda. Går du inn på denne linken ser du hvor det er http://www.hvor.no/kart.aspx . Gulaug giftet seg først med Kristen Andersen Hammervold, 1775-1813, i 1808, og senere i 1815 med Børge Hansen Hatle, 1789-1854, fra Eid. Han var soldat, og ble husmann på Hammervold med arbeidsplikt 20 dager i året. Hun hadde to barn i første ekteskap og 7 i andre. Mette er fra første ekteskap. Det er forøvrig bilde Gullaug i boka, den eldste personen som er avbildet i hele bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Lerheim

Igjen tusen takk for hjelpen. Vi tror at du har en slektning som heter Inga Rydjord. Vi har kjøpt hjemmelagde lefser av henne for lenge siden. Vi har hytte på Kalveneset ved Lerheim, vi skal dit i vinterferien.Hvor gammel er du?Nå skal mamma hjelpe meg med å lage et fint stamtre med de siste opplysningene fra deg. (skal forske litt lengere bakover senere.) Må konsentrere meg om det som skal leveres på skolen på fredag.Hilsen Aleksander Lerheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Inga er en timenning av min far og hun døde for få år siden. Hennes far er fødd på en husmannsplass under gården hjemme, og de beholdt navnet, men var ikke bosatt på Rydjord.Alder, vel straks 68, har stått bak kateteret i 43 av dem, så får du en ekstraoppgave å finne fødselsår. Slektgransking dekker mange fag, matte, historie, geografi, norsk osv. Lykke til med oppgaven og slektsgranskingen, jeg har besøkt Ås i den sammenheng, min kone har slekt derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg har i dette tilfelle ikke noe 'faglig' å tilføre, men jeg blir utrolig glad når jeg ser at ungdommen begynner å interessere seg for slekt og aner.Jeg håper at Aleksander etter dette skole-prosjektet kanskje får 'blod på tann' og fortsetter med denne utrolig spennende hobbyen.Aleksander: Lykke til på fredag !!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.