Gå til innhold
Arkivverket

[#46281] Leiebarn


Gjest Eldar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Bakketun

Ved søk på yrke 'leiebarn' i 1865-teljinga, er det faktisk 94 treff. Dei fleste i Østfold, 62 stk. Ellers var det 18 i Akershus, 4 i Oslo, 1 i Hedmark og 9 i Vestfold. Men kva det tyder???Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Takk til Hans og Marianne. Det står 'leiebarn', og dette er fra Vestfold. I forklaringen til ft. finner jeg verken leiebarn eller pleiebarn..., så.... Mh Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Ullensager står det f. eks leiebarn betales for af faderen, videre leiebarn fra fattigvæsenet i Xania.Omsorgen for barnet blir 'leid ut' og betalt for? Har ingen bedre forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg veit døme frå mi eiga heimbygd som eg har fått fortald, at bornlause ektepar ein og anna gongen lånte (leigde) born hos einkvan i nærleiken som hadde flust. Ofte vart desse borna lova både gull og grøne skogar om skikka seg vel og tok vare på ekteparet når dei vart gamle. Dei var vel mest å rekna som tenarar i slike høve?.Elles leigde jo gardbrukarane i Storfjorden på Sunnmøre born frå kvarandre om dei ikkje hadde nokon i høveleg alder sjølv. Desse vart bruka til å firast utom stup og høge berg for å berga geiter og eventuelt andre husdyr som hadde gått seg fast. Slike born måtte vera høveleg av alder, og ikkje for tunge, heller ikkje for unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Takk til gode hjelpere. Ole Svendsen og Anne Helvig Andersd gifter seg i Stokke, Ve. 1852. I 1853 får de datteren Helle Andrea, og 1856 datteren Lava. I ft 1865 er Helle Andrea leiebarn hos Nils Jahnsen, søndre Feen, og Lava gjeterpige hos Lars Christophesen, Skjeldbred, Stokke. Ole og Anne Helvig finner jeg ikke 1865, og sålangt har jeg heller ikke funnet dem døde, men det at jentene ikke er sammen med foreldrene, kan kanskje tyde på det? Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Uttrykket leiebarn har jeg ikke selv kommet over, men tror det må settes i forbindelse med det som med et fint ord ble kalt lisitasjon. Myndighetene kunne 'auksjonere' bort fattigbarn. 'Auksjon' er kanskje ikke rette ordet siden det i dette tilfellet var slik at den med lavest bud (krav) fikk tilslaget. Mye mulig disse barna kunne bli kalt leiebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

Her er det en Matros Ole Svendsen som dør i 1857. Det spørs om ikke dette er faren til barna. Han er bosatt på Kverne (Qverne) Vestre , samme sted som denne familien var bosatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Takk også til Arild og Randi. Ole Svendsen som dør 1857 er nok den riktige. Muntlige kilder sier at han ble sinnsyk, noe også anmerkningen om hvordan han døde, kanskje kan bekrefte? Kona Anne Helvig kan ha giftet seg på nytt, men dette har jeg ikke så langt funnet ut av. Mh Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.