Gå til innhold
Arkivverket

[#46289] Anne Gorine Olsdatter, f 22.10.1823


Gjest Jan Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kristoffersen

Min tippoldemor het Anne Gorine Olsdatter. Ved konfirmasjon i Nes 23.9.1838 ble hennes fødselsdag oppgitt til 22.10.1823. Hun var uægte barn til Ole Hansen, gift i Ullensager og pige Anne Isachsdatter Østgaarseie. Jeg har ikke tilgang på kirkebøkene fra Nes for 1823. De er ikke lagt ut på nettet ennå.Er det noen med tilgang på kirkebøkene som kan sjekke hennes fødsel / dåp i Nes i 1823 og se om det er flere opplysninger om foreldrenes alder etc. Gjerne også faddere.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Jan.Ingen alder i den dåpen, men skriver det som står til deg allikevel.Nes Mini I 5 1815 - 1835 Kort 3/10 Dåp nr.86, Folio 151.Født 22/10 - Anne Gorine - døpt 2/11 1823Ole Hansen Houg/Haug fra Ullensager paa ?OnsrudE.? og Ane Isachsd. fra ?Gaustad? i Vingers Sogn.Faddere: Niels Olsen Oulie, Ole Hansen ib., Halvor Gunders. ib., Ane Xstofferd. ib., Kari Larsd. ib. (Altså alle boende på Oulie)Anm.: Hendes 3dje Leiermaal, Hans 1ste.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Dette er den eneste med rett navn og alder som kan være hennes mor i FT1865 med en fødsel i 1823 og to før det - om hun lever da og fødested er riktig i FT1865!!! Det hender det er feil!!LenkeJeg kan selvfølgelig ha oversett noe, men har søkt med få kriterier.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei Lillian.Hjertelig takk for raskt svar. Dette var jo kjempebra med mange nye opplysninger for meg å gå videre med.mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Jan.Har sett litt i Bygdebøker for Vinger og finner ut at det skal være Glåmstad på Ane Isachsd. i den dåpen. På barents far kan det muligens være Onderud - kjenner ikke gårdsnavnenes skrivemåte gjennom alle tidsepoker - blir da sannsynlig Ånderud i dag.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Jan.Har sett litt på den FT1865 jeg henviste til og sammenlignet med bygdebok for samme gård. Tror ikke det er riktig Ane Isachsdatter da denne er født i 1804 og dør 1880. Din Ane Isachsdatter får Ane Gorine som sitt tredje barn i en alder av 19 år - tror det er usannsynlig.Finner foreløbig ingenting under Glåmstad i Vinger Bygdebok, men det er dårlig med husmannsfolk i de fleste bygdebøker. Så....Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Goustad gård i Vinger er ikke nevnt i bydebøkene for Vinger. Jeg har alle tre bind. Mulig gården heter noe annet senere!!Dette kan sikkert undersøkes - eller om noen i Vingerområdet ser etterlysningen og kan bekrefte eller avkrefte navneskifte på GÅRDEN.Gården kan vel også ligge slik til i grenseområdet at den er med i andre bygdebøker enn de jeg har.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Eidskog bygdebok bd IV, s. 578, Gaustadåsen under Gaustad:'Isak Andersen Gaustad f. 1752-d. 1796 (...) g.2) 16/3 1776 m. Gudbjør Bergersdtr. Gjøviken -d. 1807, 58 år (...) Isak og Gubjørs barn: (...) 5) Anne f. 1785, hennes dtr. Gubjør Jensdtr. døde 1809 1 mnd gl. (...)'Denne Anne Isaksdatters barn var nok født utenfor ekteskap, og det kan passe med at den ettersøkte Anne Isaksdatter hadde hatt to uekte barn før 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Takket være Kristian ble min mistanke bekreftet.Da blir konklusjonen at det står Gaustad i dåpen til Anne Gorine til tross for at A´n er noe 'Rar'.Den gutten som som er nevnt i FT1801 som hennes sønn (Gudbjør Bergersdtr.) - står det noe om han i Eidskog Bygdebok? Kan jo være kjekt å vite om du Kristian skrev alt eller et utdrag fra Bygdeboken i innlegg 10. Alle spor er gode å ha når man leter etter utenomekteskapelige barn.Jeg har også sett litt på Østgaardseie i Nes Bygdebok uten resultat. De skulle oppholde seg der ved Anne Gorines konfirmasjon - de gjør også det for jeg har sett på den konfirmasjonen i mine microkort.Håper du har fått litt å jobbe med nå Jan?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Ved søk på FS finner jeg disse søsken til Anne:Kari dpt: 15/9 1776 Eidskog Marte dpt: 29/11 1778 Eidskog Trolig død før 1782Berte dpt.: 4/6 1780 eidskogMarte dpt.: 22/9 1782 EidskogSigrie dpt: 3/8 1788 EidskogEkteskap nr. 2 for Annes mor: 9/9 1798 Eidskog Ole Poulsen og Gudbiør Bergersdatter.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Den Anne Isaksdatter som var gift og bodde i Vinger ved FT 1867 var f. på Boger i Vinger. Annes barn Gubiør f. 1809 var datter av løytnant Jens Blikfeldt av det Oplandske Infantreriregiment. Dette barn døde 1måned gammel. Det er to kirkebøker å forholde seg til i Vinger og Eidskog. Hovedsognet 1772-1814 og annekset Eidskog 1766-1814. Denne barnedåpen til Anne Isaksdatters datter Gubiør er innført i boka for hovedsognet på side 278. 12. mars 1809. Hvilket barn nr. 2 som Anne var mor til vet jeg ikke noen om, hun har iallefall ikke flere barn en denne Gubiør her i sognet. Vennlig hilsen, Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Finn.Og du mener selvfølgelig FT1865! Den Anne er jo ikke lenger aktuell etter hva jeg ser!!Dette må selvfølgelig Jan se selv da!! Han kommer vel inn etterhvert forhåpentligvis....Om du har den dåpen i 1809 kan du vel se etter om det står første leiermaal der...det er jo litt viktig!! Mener ihvertfall jeg... Skal se om jeg finner barn nr. 2 i Nes Romerike - der har jeg jo alle kirkebøkene - noe ligger også på nett søkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I mitt innlegg 10 markerer (...) utelatt tekst. Jeg skal ikke på jobb igjen før på mandag, og har derfor ikke anledning til å gjøre oppslag før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hadde en mistanke om det. Da stemmer jo det at Anne er nr. 5 etter de barna jeg fant på FS. Om jeg tyder ditt innlegg 10 rett så var dette også andre ekteskap for Isak??Håper Jan finner ut at vi har arbeidet mere med etterlysningen hans.... Kanskje like greit å vente med mere til han gir lyd fra seg!! SMIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei. Dette var jo overveldene med mange nye opplysninger. Som nybegynner i slektsforskning, må jeg nok ta meg litt tid for å nøste i alle disse trådene. For det første skal jeg skaffe meg bygdeboken for Eidskog. Dessuten får jeg håpe at eldre kirkebøker for Nes og Vinger / Eidskog snart legges ut på nettet.Så noen kommentarer:Jeg tar utgangspunkt i at Lillians tolking av kirkeboken, innlegg 2, er riktig. Ane Isachsdatter kom iflg. dette fra Gaustad i Vinger, nåværende Eidskog.Den Ane Isachsdatter som er nevnt i FT 1865 (Lillians innlegg nr.3 ) må være for ung. Dette bekreftes også i innlegg nr 6. Imidlertid finnes en Anne Isachsdatter i Vinger ( Eidskog ) i 1801.( Berits innlegg nr. 7 ) Hun var da 15 år ,dvs født ca 1786. Dette stemmer jo fint med Kristians avskrift fra bygdeboka, innlegg nr 10, som angir fødselsår 1785. Dette bekreftes ytterligere av Lillians lenke i innlegg 13.Ifølge bygdeboka fikk Anne Isachdattere et barn, Gubjør, i 1809 som bare ble en måned gammel.Så til Finn Solliens innlegg nr. 15. Jeg går ut ifra at du mener at den Anne Isachsdatter som bodde i Vinger i 1865 ikke er mor til Gubiør, f 1809. Det må her dreie seg om to forskjellige Anne Isachsdøtre, 'min' Anne / Ane født 1785,og den Anne som ble født ca. 1804.Ser nå at Kristian Hunskaar i sitt innlegg nr.17 signaliserer at han kommer tilbake med utfyllende opplysninger til innlegg nr 10. Takker og bukker for det.Til Lillian: Ja, jeg har nå fått mye å jobbe videre med. Dette blir bare mer og mer morsomt. Jeg følger med på innleggene og setter umåtelig pris på engasjemanget.Jeg kan forøvrig nevne at i min familie har det tidligere vært sagt at Anne Gorine, f. 1823, skulle komme fra Eidskogen, men ingen hadde ytterligere opplysninger. Dette er jo nå bekreftet i den forstand at hennes mor kom derfra.Anne Isachsdatter kom vel til Nes en gang mellom 1809 og 1823. Hun fikk da sikkert sitt andre barn i dette tidsrummet. Hvem dette barnet var og hvor det ble av Anne Isachsdatter er fortsatt en gåte, men det burde det være mulig å finne ut av vha kirkebøkene. Jeg skal granske de tilgjengelige kirkebøkene for å se om hun på et eller annet tidspunkt blir gift i Nes, eller kansje finnes hennes dødsfall registrert.Takker så hjerteligst for alle god bidrag.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Jan.Om ikke Finn kommer inn med utfyllende opplysninger fra dåpen til Gubjør født 1809 innen Onsdag 7/2 så skal jeg finne den ved vårt møte på Statsarkivet i Hamar. Ang. Nes Romerike så er det noen 'Hull' i det som ligger i søkbar form her: [url="http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htm>http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htmJeg har imidlertid alle kirekbøker for Nes Romerike på Microkort + bygdebøkene. Skal gå en runde i kirkebøkene i morgen etter barn nr. 2.En ting til når du sier at du er nybegynner. I de kirkebøkene som er på FS (Family Search) så inneholder de til tider feil og bør sjekkes opp mot orginale kirkebøker ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei. Da fant jeg Anne Isaachsdatter sin død / begravelse i scannet kirkebok Nes 1846-58, side 302 nr. 29. Hun døde 2.4.1850, 65 år gammel. Det stemmer da med fødselsår 1785. Jeg kan ikke tyde det som står etter navnet. Pige ????, men hun bodde fortsatt på Østgaardseie.Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Jan.Legger inn kirkeboksiden som permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=534&idx_id=534&uid=ny&idx_side=-296>LenkeOm du forstørrer til 100 % og studerer ordet Pige så ser du at det er flere små streker under det ordet - tyder på at de har vært usikre på om hun var gift eller ugift. Det ordet du ikke kunne tyde er Hmdskone - altså Husmandskone. Hun kan evt. ha levd sammen med en mann uten å være gift, men dette blir bare gjetninger. Skribenten har ihvertfall vært usikker på hennes Stand.Jeg har sett etter i Bygdebok for Østgarden en gang til, men finner ingenting om henne.Legger inn oppskrift til hvordan lage permanent sidelenke her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

LillianTakk for de siste opplysningene. Takk også for oppskriften på hvordan legge inn lenker.Har vært på familiebesøk i helga. Fikk der anledning til å se litt i Bygdebok Nes IV. Jeg fant heller ikke noen opplysninger om Anne Isachsdatter der, så hun er nok helt uteglemt.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Jan.Har holdt på med andre Slekter, men skal gå gangen fra 1809 - 1823 for å lete etter barn nr. 2 til Anne Isacsdatter.Det er jo mulig å finne spor om vi finner det barnet....ihvertfall lov å håpe!! SMIL!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.