Gå til innhold
Arkivverket

[#46290] Aner Til Gjertrud K Andersdatter Riise f 1836 på Røros


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Jeg trenger hjelp til å finne foreldre til denne person. Det jeg vet er at hun kom fra Rislia/ Djupsjølia og var født i 1836-d 1920.Gift med Kristoffer Anderssen Møller(1891-1975) i hans 2 ekteskap. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Mulig jeg har skrevet feil mann som hun var gift med.Så jeg retter opp noen opplysninger angående det.Hun var gift med Andreas Jenssen Qvax fra Kvaksvollen i Djupsjølia f 3.10.1814 død 28.2.1892.Hans 2 ekteskap med Gjertrud Katrine Riise fra Rislia.Gjertrud Katrine hadde 2 barn før hun ble gift med Andreas Qvax :1.Lars f 1856 (far Ole Nilsen Krog)2.Elen f 1859 død 1916 m Johannes Salvevold.Hun ble gift m sin stefars sønn Jens Andreassen Kvaks f 1852 død 1938. Mulig dette hjelper noe da RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant sønnen Lars døpt 27/4 som nr 31 i 1856 LenkeArbeider Ole Nielsen Krog og Pige Cathrine Andersdatter Rise. Blant fadderne er Anne Magrethe Andersdatter Rise (en søster) og Ditlef Andersen Vigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Vi får se hvor vi havner da.Går ut i fra at Ditlev Andersen Vigen/ Viken er far til Gjertrud da.Spørs om det står noe om disse i Røros boka.Må vel i ei kirkebok for 1800-1830 en plass for å finne Anders og Gjertrud da sitt ekteskap hvis dem var gifte da. Tusen takk så langt RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På den ene fadderen står det Anne Magrethe Larsdatter Rise, ikke Andersdatter!Etter opplysninger fra RB bind 3 skulle dette være Gjertruds Cathrines far LenkeDet er mulig foreldrene ikke var gift? Jeg antar også at mora G K Ditlefsdatter døde ved datterens fødsel siden datter ble oppkalt etter henne. Dette er imidlertid en antagelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Under Flekviken i RB b 5 finnes en Gjertrud Catharina Ditlefsdatter f. 1811, g 1839 med Jon Jørgensen Bukkvold. Det kunne være henne hun er i så fall død før 1865), men jeg vil ikke garantere for det. Hun er ført opp som datter av Ditlef Christophersen Viken og Johanna Larsdatter Tørres. Faren døde i 1813 og mora gitet seg med Anders Pedersen Strømmevold. De hadde en sønn Didrik Andersen f 1817, som da skulle være en halvbror av Gjertrud Catharina. Dette er da direkte skrevet av fra Rørosboka.Ifølge Rørosboka b 3 under Risvollen skulle Anders Larsen Rise være sønn av Lars Olsen Rise f 1776 og Eva Andersdatter Kojedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.