Gå til innhold
Arkivverket

[#46291] Leiermålstraffe register for Eiker rundt 1865


Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Er det noen som vet om det finnes et slikt register nevnt i tittelen? Har en far i ministerialboka som har tilleggsopplysing at det er hans 2ndet leiermaal. Og barnets mor sitt 1ste leiermaal. Vil dette evt kunne stå noe om i et slikt strafferegister?Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg tror ikke at han fikk straff for det rundt 1865, men ta en titt på 'Kristiania Tukthus, sjeleregister' blandt de skannede kirkebøkene. Der er det en oversikt over de insatte med forbrytelse, straffen, kunnskaper og merknader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ole-BjørnDet er ev. straffen du søker opplysninger om? -Og ikke navn og dato for hans leiermål nr. 1?Jeg vet det finnes protokoll for bidragssaker / farskapssaker for Eiker. Men tror ikke de starter så tidlig som 1865. En svipp til statsarkivet på Kongsberg gir deg svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Jon,Det jeg er ute etter er å finne ut hvor det blir av denne personen. Jeg klarer ikke å finne ham hverken før denne barnefødselen, ei heller etter. Det eneste jeg har funnet før barnefødselen, er i folketellingen 1865. Og fødselen skjer tidlig i 1866.Jeg skal prøve meg en tur på sak i ettermiddag kanskje.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Denne personen heter Andreas Andreassen og var tjenestegutt på Klunderud gård. Fikk sønnen Anton Andreassen (døbt: 17/6-1866 på Fiskum i Eiker). I følge folketellingen 1865 skal han være født ca. 1839. Han gifter seg ikke med moren til Anton, Johanne Jørgensdatter (fra Stablumeiet).Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I Eikers ministerialbok er ingen Andreas Andreasen døpt mellom 1. jan. 1838 og 1. jan 1842. Har ikke sjekka klokkerboka.Har du? Har du sjekka konfirmasjonslistene 1852-1858?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Navnekombinasjonnen var overraskende sjelden.På Eiker 'dukker det opp' en eneste konfirmant i årene 1852-1858.Det er nr.53 i 1856 - konfirmert i Haug Kirke.Lenke- Andreas Andreassen Braaten.f. på Stensrud på Modum 13.11.1841. Sønn av Andreas Andreasen og hustru Birthe M. Olsdatter.Er dette rett mann, så er fødestedet i 1865 feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Kan hende det er jeg som har sett meg blind på at han skal være født i Eiker.Takk skal dere ha begge to for bidragene. Jeg skal sjekke disse videre.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det ser ut til at Andreas sine foreldre har kommet seg til Eiker allerede i 1844. De blir nemlig foreldre der til sønnen Jørgen der 29. des. 1844.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. 13A (1832-1845), Fødte og døpte 1845, side 231. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Takker så mye for hjelpa.Dette var mye informasjon på en gang. Men kan vi være sikre på at dette er riktig familie? Siden det i folketellinga 1865 står at han er født i Eiker.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nei, vi kan ikke være sikre.Men det er kanskje ikke så rart at Andreas Andreasen i 1865 sies å være født på Eiker.Han hadde røtter her. Hans foreldre giftet seg på Eiker i 1840.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. 13A (1832-1845), Ekteviede 1840, side 356. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Siden moderen er fra Skotselv så ja han har jo sine røtter der. Og det kan jo hende at de egentlig bodde i Eiker også, men ønsket å døpe sin førstefødte sønn i hans families hjemsted. Siden navnetradisjonen stort sett tilsa at Andreas er oppkalt etter sin farfar.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.