Gå til innhold
Arkivverket

[#46298] Foreldre til Ane Maria Mikkelsdatter f. ca. 1803 Elvegaard i Ofoten


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Jeg er på leting etter foreldrene til Ane Maria Mikkelsdatter f. ca. 1803 Elvegaard i Ofoten. Hun ble i 1830 gift med Lars Hanssøn, Ytterbø, og de bosatte seg senere i Ballangsmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Hei! Takk for innspill. Jeg har også sett Mikkel Alfssen i 1801-tellingen og vurdert ham som en sannsynlig far. Problemet er at jeg ikke har noe konklusivt bevis for dette, f.eks. i form av kirkebokoppføring av fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Nei det er kanskje et bomskudd - jeg fant nettopp dette om Elvegården i gamle Narvik:HUSMENN PÅ BRUK II MIKKEL ALFSEN f. (dpt.) Dom 15 Trinit 1763, d. 19. mars 1855. G. I 13. januar 1793 m. Susanna Akselsdatter, f. ca. 1768, d. 1809. Barn: Pernilla (1795-, bodde på Slettjorden, g.m. Axel Nilsen). Axel (1797-1857, bodde i Stor-Håkvik, innerst). Jakob (1801-, trolig død som liten). Johan (1805-). Anne Olina (1808-). G. II 8. november 1819 m. Kirsten Johnsdatter, f. ca. 1755, i live i 1819.Mikkel var fra Veggen i Evenes, sønn av Alf Johansen og Siri Hansdatter her. Susanna var fra Bruk II av Elvegården Ytre, datter av Aksel Jensen og Barbro Svensdatter her. Mikkel var jordløs husmann, trolig hos svigerfaren, i 1801, og ennå i 1816 var han på plassen her. Han er ikke nevnt her i innrulleringsmanntallet 1820, så han forlot trolig plassen i 1819 etter at han hadde giftet seg på nytt. Mikkel døde i alle fall som fattiglem på Slettjorden, oppgitt alder 93 år. Mikkels andre kone, Kirsten, var trolig i tjeneste i 1801 hos Erik Karlsen Wulff på Framnes. Hun var relativt gammel da hun giftet seg med Mikkel, så kanskje hadde hun alt et ekteskap bak seg?Se link til artikkelen LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg er rimelig sikker på at Ane Marie Mikkelsdtr f 1806 Skjombotten, dp 27/4-1806 er den du er på jakt etter. Foreldre Mikkel Andersen fra Tornedalen (1751-1825) og Lisa Eriksdtr (1760-1812). 4 av barna er i FT 1801 fosterbarn i Håkvik, Mikkel er ikke nevnt, og det kan være at han er tilbake i Tornedalen? la9ui@arrl.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Til Odd - jeg har sett den artikkelen i gårdshistorien for Elvegaard og kunne altså ikke finne Ane Maria blant Mikkel Alfssens barn. Til Hans-Petter - jeg har også på annet hold fått tips om Mikkel Andersens datter f. 1806, men hun het visstnok Ane Pernille og giftet seg i 1828 med en Nicolai Medbye, mens min Ane Maria var født i 1803 og giftet seg i 1830 med Lars Hanssøn. De ble mine tippoldeforeldre. Alt i alt er det vel mest sannsynlig at hun var datter av Mikkel Alfssen, men jeg skulle gjerne hatt bekreftelse på dette med kirkebokopplysninger. Så jeg får prøve å forske litt mer der. Men uansett til dere begge - tusen takk for bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Jeg kaster meg inn i debatten med noen momenter. Det er nok flere som opp gjennom tidene har prøvd å identifisere denne Ane Maria, men ikke kommet til noen konklusjon.Her en noen momenter: Mikkel Alfsens datter Ane Olina ble etter mine noteringer gift i 1832 med Paul Jensen fra Sandvik i Skjomen. Den Ane Pernille som ble gift i 1828 med Nikolai Andersen Medby er nok ikke datter til Mikkel Andersen. I skiftet etter Mikkel Andersen sin sønn Anders Mikkelsen (åpnet 5.9.1930) er søsteren Ane oppført som gift. Her er det et problem: Lars Hansen ble gift 30.09.1830 med Ane Maria Mikkelsdtr. Så mitt problem, og kanskje også andres: Jeg finner ingen Ane Maria Mikkelsdatter døpt i Ofoten i det aktuelle tidsrom. Jeg har Mikkel Andersens datter notert som kun Ane, døpt 27.04.1806. Men her kan jeg ta feil. Jeg kan imidlertid heller ikke finne at Lars Hansen sin kone er kalt Ane Maria, annet enn ved vigselen. Til sist: Mikkel Andersen var i sitt andre ekteskap rydningsmann i Ballangsmarka. Han døde i 1825, og det kan jo være slik at datteren Ane (Maria ?)og hennes mann Lars Hansen overtok rydningsbruket i Ballangsmarka (Bruksås ?).Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Dette var interessant. Lars Hanssøn og Ane bodde jo i Ballangsmarka, deres datter Susanne (min oldemor) er i kirkeboka oppført som født på 'Bruxjord'. Har du flere opplysninger om Mikkel Andersen og hans familie/slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg har gravd litt mer i kirkebøkene, og det er pussig at det er kun ved vielsen i 1830 at hun er nevnt som Ane Marie. Ved dåp og ved barnas dåp og skifter er hun kun kalt Ane. Hvilket av Susannas barn er det du stammer fra?? Har for øvrig mye etterslekt etter Lars og Ane i Ofoten. la9ui@arrl.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Susannes datter Anette f.1886 er min mormor. Har du funnet Ane Marias dåp i kirkebøkene? Jeg ville være svært takknemlig over å få sendt det du måtte ha om denne slekten. harryaro@online.noMvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Marianne Sulesund har på Slektsforum gitt en grei oversikt over barna i første ekteskap, men unntak av datteren Ane og sønnen Andreas (Anders), som ble gift i Håkvik med enka etter Arnt Nilsen. Mikkel Andersen ble gift på nytt 28.12.1814 med Ane Barbro Edisdtr., født ca 1777 i Skjomen. De hadde to sønner som levde opp: Edis og Erik (II). Trolig hadde de flere barn som døde små. Da han døde i 1825 er Mikkel kalt rydningsmann i Ballangsmarka, og det kan meget vel være på Bruksjord, hvor Ane og Lars Hansen senere bodde. Bruksjord er i Melkedalen i Ballangen. Jeg støtter Hans-Petters vurdering at det er Mikkel Andersens datter Ane som var gift med Lars Hansen. Hans-Petter, kan du kopiere meg på det du sender til Harry Aronsen. Også jeg har mye om denne slekta, og spesielt om etterslekta til Marie Anna (Marianne), datter til Hans Pedersen og Susanna Larsdtr. Alfred (alfred.arntsen@c2i.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Nå begynner tingene å falle på plass, synes jeg. Takk, Alfred, for ytterligere klargjøring. Det ville være fint å få det du har om denne slekten også, Marie Anna (Marianne) var jo da min mormor Anettes søster.Mvh Harry A. harryaro@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Alfred Arntsen har vært så vennlig å sende meg utdrag fra en artikkel skrevet av slektsforskeren Kaare Petersen i Ballangen i 1949, som handler om omstendighetene ved Lars Hanssøns død i 1854, han omkom nemlig på sjøen sammen med to sambygninger. I denne artikkelen skriver Kaare Petersen: 'Lars Hansen var gift med Ane Michelsdatter f. 1806, datter av Michel Anderssøn og hustru Lisbet Eriksdatter i Skjombotn'. Dermed må det anses som bekreftet at Mikkel Anderssen var Anes far. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei, vi bør vel på en eller annen måte få stadfestet fra en kirkebok at Ane Marie var datter av Mikkel Andersen? Mon det står i originalen under vielse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Til Alfred Arntsen, innlegg nr. 7 her: Her sier du at 'Mikkel Alfsens datter Ane Olina ble etter mine noteringer gift i 1832 med Paul Jensen på Sandvik i Skjomen'. Har du noen ytterligere opplysninger om Ane Olina? Hvor bodde ekteparet, når døde Ane Olina? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Til (14). I 1830 ble brudefolkenes fedre ikke notert i kirkeboka ved vielse, det er først fra 1851 vi har dette. Til (15) ja. Til (16) Paul Bang Hansen og Ane Oline Mikkelsdtr får ei datter Susanna Jensine 15/1-1833 i Lien, Paul dør i Østervik 11/2-1872. Susanna har etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hans Petter Falao, innlegg 18: Het Anne Olinas mann Paul Hansen eller Paul Jensen? Du vet ikke når Anne Olina dør? Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Til Marianne Sulesund (15) - klart det ville vært meget ønskelig å få verifisert Anes opphav. Det har imidlertid ikke vært mulig å finne hennes fødsel i kirkebøkene. Men Alfred Arntsen(7)nevner en dåpsdato 27.4.1806 for den Ane som vi nå tror er den som jeg har etterlyst. Kan du Alfred utdype hvor du har den datoen fra? Det at Mikkel Andersen ble rydningsmann i Ballangsmarka er jo uansett et sterkt indisium på den Ane som ble gift med Lars Hansen var Mikkels datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Man finner dåpen i kirkeboka, men enten var fødselsdato ikke leselig, eller så var fødselsdato ikke oppgitt. Det siste er mest sannsynlig, og det er et forhold som man støter på fra tid tid til annen, spesielt i de eldste tider. Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ang. Mikkel Anderson. I Husförhörslengd Gallivaara er Mikkel registrert som Juska/Tioska eller noe slikt, veldig utydelig.Under innflyttede i Ofoten, 1858 (vedlagt bilde), finner jeg Henrik Henriksen Jysky f. 1808. Undres om det kan være samme slekt. Så langt jeg har funnet så KAN denne Henrik være han som senere giftet seg med Nikoline Marie Ursin. Alder spriker med 8 år, dog! Ser at han bor i Ballangen. Han pendler over grensen - mener dette også er han i 1864 LenkeDenne Henrik må være han som er far til Johanne gift med Andreas Andersen på Framnes, - de har datteren Anna Elisabeth sammen, f. ca 1871. Andre som jobber med Jysky/Jyska. Ser der er mange i Pajala med det navn, har ikke funnet gården.mvh Marianne

bilete2158.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnfinn Skogli

til Harry Aronsen. Ane Marie Mikkelsdtr. f. 26.06.1804 Elvegård, Skjomen, d. 4.09.1840.BallangsmarkGift med Lars Hansen 16.09.1830 Evenes kirke.Foreldre Mikkel Joensen og Karen? Pedersdtr. Ane Marie og Lars fikk fem barn. Hun døde bare noen mndr etter at hun hadde født sitt siste barn.mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.