Gå til innhold
Arkivverket

[#46298] Foreldre til Ane Maria Mikkelsdatter f. ca. 1803 Elvegaard i Ofoten


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Hei Arnfinn! Dette var interessant. Hvis dine opplysninger er riktige har jeg jo tatt helt feil av Ane Marias opphav, ettersom jeg (med flere) har falt ned på at hennes foreldre var Mikkel Anderson og Lisa Eriksdatter. Men det forklarer at det har vært problem med å identifisere Ane Maria. Kan du gi nærmere informasjon om kilder og foreldrenes opphav?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Sulesund

Harry sendte meg noen nye opplysninger angående disse to Ane Mikkelsdtr. I et skifte etter Anne Christin Eriksdatter, gårdbrukerkone, Elvegård i Ofoten, i 1846 er Ane Mikkelsdtr g.m. Nikolai Medbye nevnt. Hun som datter og han som svigersønn. Finner siden at Anne Catrina Erichsdtr som i 1805 gifter seg med Micel Abrahamsen. Astafjord. Dette skulle tyde på at nevnte Anne Pernille Mikkelsdtr. er datter av sistnevnte Mikkel og Anne Catrine, og dermed er trolig gåten rundt disse to Ane Mikkelsdøtre løst. Mikkel Abrahamsen bor i 1815 på Elvegard i Skjomen, han og kona Karen Eriksdtr får datteren Berit Sophia da. Hun senere g.m. Per Axelsen som var husmann på Elvegard.Her er store muligheter for sammenblanding, bl.a. 2 samtidige som het Berit Mikkelsdtr på Elvegård, men ca 20 års aldersforskjell. Også andre barn av Mikkel kan være sammenblandet, NOEN HAR FÅTT DATA OM DISSE FRA MEG, og de må gjerne ta kontakt slik at evt. feil kan korrigeres. Takk!mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Mikkel Abrahamsen bor nok på Elvegård i Herjangen (Bjerkvik) i 1815. De første barna ble født i Bjerkvikmark, Hartvigvatn og Prestjord og jeg ser det lite sannsynlig at de flyttet til Skjomen. De andre tingene må jeg komme tilbake til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Arnfinn Skogli(25) har fremkastet enda et forslag til foreldre til Ane Marie, nemlig Mikkel Joensen og Karen?Pedersdatter. Han har også en fødselsdato på Ane Marie, nemlig 26/6-1804. Vi har ikke greid å finne denne Mikkel i Skjomen, men det var en Michael Johnsen gift med Mette Pedersdatter i Bjerkvik. Jeg har funnet skiftet etter ham i 1810, han var bosatt på Bierkvig Store. Flere barn er listet opp som arvinger, men ingen Ane,så jeg har fastholdt Mikkel Andersson som riktig far. Så spørs det hvilken Ane Marie som Arnfinn har fødselsdatoen på; 'vår' Ane Marie er jo døpt 27/4-1806! Det kan kanskje ha gått såvidt lang tid mellom fødsel og dåp, men det var vel ikke vanlig. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ang. Ane, Ane Marie eller Marie, - her må man være fleksibel! Min oldemor het Stina Marie, hun giftet seg - og i kirkeboken står Anne Kristine! Om det har med uttale - og skriverens forståelse av det min svenk/finske oldemor sa, - vet jeg ikke. Men det var garantert riktig ektepar!Så Ane eller Marie, Ane Cathrine/Kari/Karin/Karen (da tenker jeg på skiftet nevnt over i innlegg 27), her må mulighetene være åpne.Hans Petter: Jeg fant Micel Abrahamsen og Karen Eriksdtr som fikk en datter Berit, da bodde de på Elvegård, - dette i flg. kirkebok for Skjomen.Jeg stiller meg åpen når det gjelder Ane Mikeklsdtr. Vi finner nok ut av det, - etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Berit er født i 1815. Skjomen fikk ikke egen kirkebok før 1904, og det kan skape forvirring at Elvegård finnes både i Skjomen og Herjangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Takker - jeg har ikke tidligere vært klar over at der var en annen gård som het Elvegaard. Lurer litt på hvordan det ble ført i kirkebøkene for å skille de to gårdene fra hverandre? Forstår det slik at de lå i samme sogn? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidenne diskusjonen er ganske interesant siden min brors kone er etterkommer etter 1. Ane Mikkelsdtr og 2. Susanne 3. Andreas Harder, 4. Birger Hansen og 5. MimmiFikk fra Magnus Pettersen en kobling til Mikkel Andersen og Lisbeth Eriksdtr men hadde intrykk av at han ikke var helt sikker. De som er fra Ballangen vet vel hvem han er.fant Mikkel Joensen bryllup på følgende link [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi18531794&gardpostnr=77&personpostnr=193&merk=193#ovre>Lenkefant en Mikkel til men han er vel neppe aktuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Hei Steinar! Siden Ane Marie Mikkelsdatter var min tippoldemor (1.Ane - 2.Susanne - 3.Anette - 4.Halfrid - )er vel din brors kone(Mimmi?) og jeg tremenninger. Det har vært mye frem og tilbake i diskusjonen om Ane Maries opphav, men det meste peker nok i retning av at det var Mikkel Andersson og Lisa(Lisbeth) Eriksdatter som var hennes foreldre. Kan du opplyse noe mer om den koblingen Magnus Pettersen hadde til disse? (Magnus Pettersen var forresten min historielærer på realskolen i Ballangen for haugevis av år siden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet mangler en generasjon fram til Mimmis datter Wenche som er gift med min bror. Det er gitt ut en bok om Arnes som har mye mer om denne slekten. så til Magnus Pettersen, han er informant og ikke i sekt med de som er nevnt her. et lite inllegg om kommunale sleksbøkerM. Pettersen og før han, M. Røger, (Pettersen har disse papirene) har drevet å samle opplysninger om Evenes/Narvik/Ballangen dvs det gamle Ofoten i flere år. (Har sett noe av dette, og det er meget utfyllene opplysninger, til og med om personer fra andre kanter av landet som flyttet til Ofoten, eller fra Ofoten) Han har gitt disse opplysningene videre til Evenes bygdebokkomite. Desverre tror hun som leder den at de kan få mere 'kjøtt på beina' dvs flere opplysninger om enkeltpersoner, en det de har fått, så dermed har det stoppet der. Sendte en mail til henne og spurte om noen opplysninger, men det komm ikke noe svar.Dette burde vel dere som er fra det området som dekkes av det gamle Evenes, kanskje kontakte kommunen for å få i gang arbeidet, slik at det kan komme ut en slektsbok.Den forige forfatteren ble stoppet før utgivelsen på 40 tallet, siden det unektelig er mye samiske slekter i dette området i likhet med resten av Nord-Norge.De som er i bygdebok kommiteen i dag har ikke slike fordommer men de forventer å finne opplysninger som kanskje ikke finnes, eller må hentes ved personlig kontakt med de som bor i området eller har slekt/aner i området. og det er jo mye arbeid.Det ville jo være synd om arbeidet til Magnus Pettersen, skulle løpe ut i sanden og bare bli arkivert. Her må vel som skrevet dere bare 'mase' på kommunen slik at det kommer ut i bokform.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Da er det altså din brors kones mor og jeg som er tremenninger. - Jeg er selvsagt klar over at lokalhistorikeren Magnus Pettersen er informant og ikke slektning, jeg brukte bare ordet kobling i samme betydning som du gjorde i ditt forrige innlegg. Imidlertid kunne jeg være interessert i hans opplysninger om Mikkel Andersson-slekten. Er det mulig å få tak i den boken om Arnes som du nevner?Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitror den er utsolgt. De har den ikke her på biblioteket i Harstad. men du finner den kanskje ved å søke på BibsysDet jeg fikk på den grenen var bare navnene og ikke noe mer desverre. Hadde intrkk av at det som framkommer i Dis-Saltens skiftesamling inneholt mer opplysninger. Hadde jeg hatt mer opplysninger hadde du fått dem.Har prøvd å finne dem på Abyterforum men de har sperret den muligheten for ikkemedlemmer. Har inntrykk av at det koster penger å bli medlem der.Har og snakket med forfatteren av 'Det grenseløse folket' men hun hadde ikke vært borti dem. Det tyder på at de neppe er samer, siden hun hadde lett på nesten bare samiske slekter.så på Hans Pedersens mor Bodil Hansdtr og Susannes mor Ane Mikkelsdtr er vel foreløbig to stopp-punkter dessverre.kanskje er det som Arnfinn Skogli, Ballangen, 27.2.2007 20:29 (25) skriver Mikkel Johnsen og Mette Pedersdtr som er de aktuelle foreldre på Ane/Anne her er Mikkel johnsen og Mette i 1801. LenkeHar desvere ikke saltenskiftene på denne PCen så jeg får ikke sjekket opp mot dem om det er noen flere opplysninger.Hvet du hvem som var forlovere for Lars H. og Ane M.? (kirkeboken for det tidsrommer er jo dessverre verken skrevet av eller skannet på digitalarkivet.)Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei igjenHar sjekket Mikkel/Michael Johnsen og Mette Pedersdtr han døde før 1810, skifte i 1810 utten andre døtre en Johanne Mikkelsdtr. Så dermed falt han jo bort.Skifte etter Mikkel Andersen finner i 1825 i Ballangsmark, men konen heter Anne Eidisdtr, Hans yngste datter heter Anne. det er vel henne som skiftes etter i 1841, (Nr. 4733) desverre er ikke noen andre nevnt.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Hei igjen! Som nevnt i et tidligere innlegg (29) fant jeg skiftet etter Michael Johnsen, Bierkvig Store i 1810, der er som arvinger nevnt enken Mette Pedersdatter samt tre sønner og en datter, men ingen datter som het Ane eller Anne. Ved skiftet etter husmann Mikkel Andersen, Ballangsmark i 1825 finnes blant arvingene en datter Anne Mikkelsdatter, Ballangsmark. Det ville være merkelig om ikke dette er Lars Hansens kone. Se tidligere innlegg fra Hans-Petter Falao (5) og Alfred Arntsen (7). Så jeg holder for overveiende sannsynlig at Mikkel Andersen og Lisa Eriksdatter er Anes foreldre. Vielsen til Lars og Ane fins i Geir Moens kirkebokavskrifter på Digitalpensjonatet, der er ingen forlovere nevnt. Imidlertid, - ved vielsen til Susanne Larsdatters tvillingbror Johan i 1863 heter en av forloverne Erik Mikkelsen, det kan være moren Anes halvbror som Mikkel fikk i sitt 2.ekteskap med Ane Barbro Eidisdatter. Enda et indisium!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet vr jo bra at vi er enige nå, har vel ikke lest alle inleggene skikkelig.Vet ikke om du har lagt merke til denne, på limken i fra 1801 finnes en Lisa Eriksdtr er det hun som er gift med Mikkel LenkeHar som nevnt skiftene på en annen PC i et annet rom så det er ikke lett å sammenligne. Holder på å sette opp en server så jeg knskje får laget en egen hjemmeside.Har ikke bestandig oversikt over de mer en 190000 jeg har på data. Hadde f. eks. Mikkel Andersen registrert 2 ganger. Hadde en Anders Mikkelsen knyttettil han og Ane Edisdtr uten år, men han er fra første ekteskapet etter alderen på 'brudeparret i 1814 og skiftet. Mikkel skulle jo ifølge noatet være f. ca 1755.mvh Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Når det gjelder Anne Marie Mikkelsdtr er der en ting som ikke stemmer, og det er ved skiftet etter Anders Mikkelsen, sønn av Mikkel og Lisa, der er nevnt Anne som søster og gift. Ettersom dette var i 1830 så stemmer akkurat det ikke med Anne Marie, (men Anne Pernille var g. i 1828).I skifte etter Mikkel står barna - og èn Anne, og alle med adresse Ballangsmark i Ofoten. Kanskje bodde alle der, men sønnen Henrik bodde måneden etter på Gamnes. (Bosted da han og kona er fadder da.) Der er også nevnt en datter Hanns ! Om dette skal være Hanne eller Anne eller? Det vet jeg ikke.Ved skifte etter Anne Mikkelsdtr Ballangsmark i 1841 er boet falitt og ingen arvinger nevnt.Ang. 1801 og Lisa Eriksdtr så er dette ganske sikkert riktig Lisa. Hun bor på Laborg og flere på Laborg er faddere til Mikkel og Lisas barnebarn, - og vv.Også da Ane Mikkelsdtr var døpt i 1806 så er der følgende faddere: Inger Pedersdatter, Sørsjombotten. Elen Christensdatter,ib. Ane Knudsdatter, Elvegaard. Ingebrigt Jonsøn, Sørsjombotten. Gabriel Jonsøn, Klubvig. Hjemmedøbt af Jonette Jonsdatter, Laborg. Mikkel og Lisa bodde da i Sørskjomen - interessant da at hjemmedøper var Jonette fra Laborg. Var hun jordmor, - eller nær familie som kom til ved fødselen?Skal forsøke å sjekke flere skifter og se om der er noe 'vettugt' å finne. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden du nevner Sjomfjellet så var jo Lars Hansen g. 2. m. Inger Johnsdtr og hun hadde ifølge skiftet en bror John Johnsen, som bodde på Sjomfjeld og søsteren Berit Johnsdtr, bodde i Sjomen.skifte 23/5-1855 på Brugsjord i Ofoten. (Hvet ikke hvor det er) Hun er ifølge opplysninger ved ekteskapet 1/8-1843, enke fra Ballangsmark, f. ca 1795.Hvor var Anders M. i 1801?SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Brugsjord er i Ballangsmark, det var på dette bruket Lars og Ane - og senere Inger Johnsdatter -bodde. Det skiftet du nevner er et dobbeltskifte etter Lars Hansen og Inger Johnsdatter. Lars omkom jo på sjøen, i Ofotfjorden utenfor Skjomen, den 11.desember 1854, og Inger døde i 1855. Anders(Andreas) Mikkelsen var vel i likhet med sine søsken fosterbarn i Skjomen eller Håkvik i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Steinar: Alle barna var fosterbarn i 1801, bare moren Lise var på Laborg. Finner et par fosterbarn Hans Mikkelsen, de har jeg ikke som barn av Mikkel og Lisa.Ettersom jeg ser aner det meg at mange av barna var hos slekt som fosterbarn, slekt som tildels har tråder til Laborg bl.a. ....... Puslespill dette.Barna var i 1801 spredt slik: Pundsletten, Elvegard: Erik og Brita (Berit) Store Håkvik: Mikkel, Ole and Anders Lille Håkvik: Henrik.Tror det må være 'vår' Berit Mikkeldtr, hvis mann senere tok over hennes fosterfars del av Elvegard, Skjomen. (Jfr. overnevnte pdf om Elvegard på Ofoten museum.) Denne Berit er også nevnt over her med ?? om det er riktig person som var på Elvegard.Ja, Inger Jonsdtr kan være hun som er fra Skjombotten, så er også 2. kona til Mikkel Andersen, Ane Barbro Edisdtr, hennes far var Edis Jonsøn. (Tygger litt på om denne Inger er halvsøster til Ane Barbro...)? Felles mor?Jeg har over her nevnt Andreas Andersen på Framnes, er det noen som kan bekrefte at han er sønn av Andreas Persen på Laborg? Jeg finner en Anders f. 1805, sønn av Anders Pedersen og Karen Larsdtr, bost. Løgvik. Faddere fra Elvegard og Laborg. Om så er så blir det interessant at Mikkel Andersen er nenvt Jusky/evt. Jysky i Gallivarre. Det er også Henrik Henriksen nevnt (se bilde over av kirkebok innfl. Ofoten), hans datter Johanne giftet seg med Anders Andersen på Framnes. De kom fra Pajala 1.g. 1858 så langt jeg vet. Da kan vi kanskje finne noen tråder bakover for Mikkel. Jysky var en gård nær finskegrensa. Og trådene bakover for Lisa, kona til Mikkel, går også mot Pajalaområdet, - via sin far Erik Lautakoski, Pajala, moren fra Killingi, Jukkasjärvi. :o) Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jens Gladheim

Hei Har fulgt debatten med stor interesse, da Berit Mikkelsdatter er blandt mine forfedre. Hva er forskningsstatus på Laborg? Så langt har jeg registrert følgende, men har ikke verifisert alle opplysningene:1: Nils Larsen Laborg f 17892: Lars Andersøn Frostisen - Tømmernes - Laborg 1744-1797, finne.3: Jonetta Jonsdatter Skjomen, halvfinne.4: Anders Nilsen Frostisen, finne5: Karen Jonsdatter6: Jon Larsen Skjomen død 1749 , finne7: Maren Christina Jensdatter 1723-12: Lars Andersen i Hildervigen finne (skifte 1716) 13: Gjertrud Larsdatter Finnes en god del info om barna i ekteskapene. Om noen har korrigeringer eller ytterliger opplysninger er dette av interesse.MVH Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Harry Aronsen

Jeg tillater meg å ta opp igjen denne tråden. Det er vel nå så å si fastslått at Lars Hansens kone Ane Maria Mikkelsdatter var datter av Mikkel Andersson og Lisa Eriksdatter. Men så har jeg forsøkt å finne ut av Mikkel Anderssons opphav, og det er ikke så enkelt. Det er flere fødselsår ute og går på ham, bl.a. 1751, 1755, 1762 og 1767. Men jeg fant på Genline en husforhørslengd fra Gällivare for ca. år 1800, der fins Mikkel og Lisa med de fire eldste barna på gården Kelva, og der er Mikkels fødselsår notert med 1762, og Lisas fødselsår korrekt anført til 1767. Jeg har også funnet en aneliste på svensk DISByt der Mikkels fødselsår også er satt til 1762. Men hans aner er ikke listet der. I kirkeboka for Gällivare finner jeg bare en Mikkel Andersson født i 1762, og hans foreldre er Anders Ersson Snadda og Sigri Anundsdotter. Men dessverre - i 1763 fins et dødsfall notert på Anders Ersson Snaddas sønn Michael. Imidlertid, for å bidra til forvirringen, så er det flere Anders Ersson ute og går på den tiden, men forskjellige etternavn, Snagga, Snabba og Snadda. Hvem av disse som er en og samme person eller forskjellige personer, er ikke alltid godt å si. I alle fall - Anders Ersson Snadda hadde barn som døde både i 1759, 1761 og altså 1763. Selvom fristelsen er stor til å fastholde den Mikkel som er notert som født i 1762 med And. Ersson Snadda som far, som den 'riktige' Mikkel, så er usikkerheten fortsatt for stor til at jeg tør gjøre det. Noen som har innspill? Jeg vet at Marianne Sulesund har mye om denne familien. Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.