Gå til innhold
Arkivverket

[#46299] spedbarnsdød 1946


Gjest lise mette johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest lise mette johansen

Lurer på hvor jeg bør lete for å finne hvor et spedbarn ligger begravet, hun døde etter to uker i 1946?Hilsen Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Slettes ikke sikkert du kan finne noe i det hele tatt! Her på mine kanter var det vanlig helt fram til 50 tallet, at spedbarn/småbarn ble begravet i umerkede graver. Vet f.eks at min onkel , som døde ca 8 mnd gammel (i 1931) ble gravlagt langs ved kapellveggen på kirkegården her. Det samme vet jeg skjedde med et barn som døde ca 1952. Navnene på disse er aldri noensinne blitt påført noe gravminne, og det var vanlig praksis her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Før i tiden ble spedbarn ofte gravlagt sammen med voksne. I kirkeboka kan det stå 'i kiste med'. Det er derfor mulig det kan stå noe i kirkeboka for den aktuelle perioden om dette, men at du må lete etter gravminnet til den voksne som barnet evt. ble begravet sammen med, på stedets gravlundskontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg har mer tro på at spebarnet er å finne i lensmannens dødsfallsprotokoll enn i kirkeboka. 1946 er jo nå fritt for klausulering, så du skulle finne dette på 'ditt' statsarkiv. Sannsynligvis vil graverens protokoll gi deg svaret på hvor barnet er gravlagt. Og, som det sies - barnet har ikke nødvendigvis fått egen en grav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Da må praksisen være veldig forskjellig fra plass til plass.Min bror døde 1940 ca 3.mnd gammel. han fikk nå både grav og gravstein hvergang jeg er heime så er jeg på grava hans.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Jeg har selv to fullbårne spebarnsøsken som døde på rikshospitalet i Oslo, den ene 3 dager gammel, den andre døde ved fødselen. ( 1955 - 1957) Jeg har også forsøkt å finne ut hvor de ble begravd, men har ikke klart det så langt. Det var vanlig praksis den gang at spebarn ble begravd sammen med voksne. (Også ifølge et TV-program i 2005.) Min mor fikk ingen beskjed om hvor og med hvem disse barna ble begravd. Sykehusjournalen fikk vi ved henvendelse til riksarkivet i Oslo, men der er det ingen anmerkning om hvor de ble av. Mulig at riksarkivet har mere info., men de sendte det iallefall ikke med sykehusjournalen, selv om vi etterlyste barnas begravelsessted. Nå er det jo åpnet for at nære pårørende skal få vite, hvis jeg ikke tar helt feil.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Ja, når de døde på sykehus rett etter fødselen så vet jeg at de ble lagt i grav sammen med en voksen.Og det er veldig mange som har lide unødig på grunn av den skikken.Det innlegget jeg svarte på var (3)Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette johansen

Hmmm,,, har lett på linken med gravminner, men finner ikke noe der. Skal reise til prestekontoret for å spørre om det lar seg gjøre å få titte i kirkebøkene for 1946. Står vel kanskje i boken omed 'fødte' kanskje.. eller døde. Lise mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.